István, Vajk
18 °C
33 °C
Index - In English In English Eng

Összeomolhat a kábeltévés piac, ha szétbontják a csomagokat

2011.09.30. 13:47 Módosítva: 2011.09.30. 13:57
A tévétársaságok az „a la carte” konstrukción gondolkoznak

Amerikai kábeltelevíziós társaságok önállóan dolgoznak egy terven, amellyel ki akarják csikarni a műsorszolgáltatókból, hogy bontsák fel programcsomagjaikat, és engedjék a felhasználóknak, hogy egyénileg dönthessenek, melyik csatornára fizetnek elő.

A terv teljes mértékben az ellenkezőjét képviseli annak, amit a kábeltelevíziós társaságok itthon és a tengerentúlon is képviselnek vagyis, hogy cosmagokra kell előfizetnünk. Pedig az elmúlt évtizedben a kábeltévéipar harcot vívott Amerikában a törvényhozókkal hogy megvédje a programcsomagokhoz való jogot, hogy ezzel a vevő számára a legmagasabb nívót nyújthassa.

De a vezetőség most azt mondja, hogy a váltás szükséges válasz, a magas előfizetői díjak, online tv-nézés, és a gyenge gazdasági helyzet miatt megváltozott tévénézési szokásokra, amely miatt sokan lemondták kábeltévé előfizetésüket.

A Comcast Corp és Time Warner Cable, a két legnagyobb társaság az elmúlt 12 hónapban, június 30-ig 1,2 millió kuncsaftot veszített el.

A fizetős tévé szolgáltatók, mint például a Time Warner Cable and Cablevision, olyan üzleti, illetve szabályzati stratégiát keresnek, amellyel csökkenthetik az egyre dráguló műsor járulékokat, amelyek az elmúlt évtizedben évente 6 és 10 százalék között emelkedett.

Egy szabadon választhato, a la carte programcsomag például megadná a szabadságot a nem sport-fan előfizetőknek, hogy az alapcsomagból kihagyják a drága sport csatornákat, mint például a Walt Disney Co’s (DIS.N) ESPN és ESPN 2. Az SNL Kagan szerint, 4 dollár körüli előfizetési díjával, az ESPN Amerika legdrágább csatornája.

„Úgy érezzük, hogy a drága csatornák közül néhányat ’a la carte’ kellene felajánlanunk, hogy kizárólag azok az emberek fizessenek érte, akik valóban néznék is.” – Nyilatkozta Jerry Kent, a Suddenlink vezérigazgatója, amely 1,3 millió felhasználóval rendelkezik.

Rocco Commisso, az 1,2 millió felhasználóval rendelkező Mediacom vezérigazgatója, levelet írt a Szövetségi Kommunikáció (Federal Communications) elnökének, Julius Genachowskinak, melyben a következő javaslattal él: „hozzunk létre egy gondosan megtervezett „a la carte” -szisztémát, melyben a döntést, hogy mely szolgáltatásokat lehessen megvenni, maguk a fogyasztók hozzák, mintsem a tartalomszolgáltatók.”

A szabad-csomagválasztás szelleme valószínűleg heves ellenállásba ütközik a nagy hálózatok tulajdonosaival, úgy mint a Viacom Inc-vel (VIAb.N) vagy Discovery Communications Inc (DISCA.O), amelyeknek fontos, hogy megtartsák azt a szisztémát, amelyben legnézettebb csatornáikkal egy csomagban adhatják el kisebb, születőben lévőket.

Drága a tévé

A kábeltelevíziós társaságok tervét részben a sportprogramok drága jogdíjai motiválják, amelyek az elmúlt években az egekbe szöktek. Az ESPN nemrég 15 milliárd dolláros, 8 évre szóló szerződést kötött a Nemzeti Futball Ligával (National Football League) plusz 73 százalékos prémium az előző megállapodásukhoz képest. A szolgáltatók keményen kritizálták ezt a megállapodást. attól félnek, hogy ezt a növekedést vagy ők fizetik ki, vagy az előfizetőikre kell, átterhelniük.

A kábel- és szatellit-cégeknek ugyancsak el kellett kezdeniük fizetni a Disney’s ABC, a CBS Corp's (CBS.N), a CBS, a Comcast Corp's (CMCSA.O), az NBC Universal and News Corp's (NWSA.O) Fox sugárzásáért. Ezeket az ingyenesen sugározható csatornákat eddig hagyományosan kábelszolgáltatók átvették, így sugárzásuk költsége elenyésző volt.

A szövetségi szabályzat megköveteli a szolgáltatóktól, hogy sugározzák a helyi tévé-állomások adását is, amely így igazságtalan előnyhöz juttatja őket szerződéskötéskor.

„Van egy növekvő felismerés, miszerint a jelenlegi modell használhatatlan.” – nyilatkozta Craig Moffett, a Bernstein Research egy tapasztalt kábel-elemzője.

Moffett mindamellett arra is figyelmeztetett, hogy ha szabaddá tesszük a fogyasztóknak a választást az csatornák között, az mind a fogyasztónak, mind a társaságnak ráfizetést jelenthet.

„Megvalósulhat az ’a la carte’, de nem úgy, hogy azt most az emberek elképzelik” – referált arra, amit a Time Warner Cable Inc (TWC.N) a kisebb program-csomagokhoz hasonlóan már kipróbált. Múlt novemberben, a Time Warner Cable három városban elindított egy alacsony költségű TV alap-csomagot kevés csatornával. Most tervezik elterjeszteni más városokban is.

A Mediacom- példáját követve, a rivális Time Warner Cable és a DirectTV Group (DTV.O) távközlési vállalat ebben a hónapban egyesített erőkkel próbált nyomást gyakorolni Genachowski-ra a közreadási díjakat illetően. Céljuk a közszolgálati csatornákat elkülönítése a kábel csatornáktól.