Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Az Amazon újraírja a könyvkiadás szabályait

2011.10.18. 15:56
Az Amazon szerzőket szerződtet, a kiadókat kihagyva az üzletből. Megtanította olvasóinak, hogy nincs szükségük könyvesboltokra. Most arra biztatja íróit, hogy tegyék félre kiadóikat.

122 könyvet fog megjelentetni idén ősszel az Amazon, sorra minden műfajban, mind könyvalakban, mind pedig e-book formájában. Nyilvánvalóan a New York-i üzletházak konkurenciája lesz, akik egyben a legnagyobb beszállítóik is, írja a New York Times.

Felállítottak egy flottát, amit a veterán szerző, Laurence Kirshbaum vezet, hogy márkaneveket adjanak ki fikciós és nem fikciós műfajban. Az első szerződést az életvezetési tanácsadó, Tim Ferris-szel kötötték. Múlt héten Penny Marshall színész-rendező memoárját jelentették be, amiért 800 000 amerikai dollárt fizettek.

A kiadók szerint az Amazon agresszívan fűzi a legjobb szerzőiket, és teszi tönkre a kiadók, kritikusok és könyvügynökök eddigi forgalmát. A kiadók rettegnek, és nem tudják, mit csináljanak, mondta Dennis Loy Johnson a Mellvile üzletháztól.

„Mindenki fél az Amazontól – állítja Richard Curtis, aki hosszú ideje könyvügynök, egyúttal e-book kiadó. - Ha egy könyvesbolt vagy, az  Amazon üzleti versenyben áll veled. Ha kiadó vagy, egy nap arra ébredsz, hogy az Amazon veled is konkurál. Ha pedig könyvügynök vagy, megeshet, hogy az Amazon az ebédedet lopja el, mivel a szerzőknek felajánlják azt a lehetőséget, hogy közvetlenül jelenjenek meg, kihagyva téged az üzletből.”

Az Amazon nem nyilatkozott arról, mennyi szerkesztőt foglalkoztat a társaság, vagy mennyi könyv megjelenéséről van szerződés. Saját szerepüket jelentéktelenítve megjegyezték: a kiadók szerelmesek a saját halálukról alkotott képbe. Russell Grundinetti, az Amazon egyik csúcsvezetője szerint, akik igazán szükségesek a könyvkiadási folyamatban jelenleg, az az író és az  olvasó. Kockázatos kettőjük közé állni.

Közben direkt hozzáférést kezdtek adni minden szerzőnek Nielsen Bookscan eladási adatbázisához, ami számontartja mennyi könyvet adnak el a különböző piacokon. Ez egyfajta közvetlen kommunikációnak előfutára a szerzők és a rajongók közt, ami eddig csak könyvturnékon történt. Egy obskurus német történelmi regényt képes bestsellerré tenni anélkül, hogy egyetlen profi kritika is támogatná azt.

A kiadóknak késő olyan jövőtől félniük, amiben nincs szerepük, mivel az Amazon múlt hónapban bemutatta a Kindle Fire-t, ami egy Amazon által árult tabletkönyveknek, és egyéb médiaalkalmazásoknak. Jeffrey P. Bezos, a vállalat vezérigazgatója több alkalommal úgy utalt a Kindle-re mint több dolgot magába olvasztó szolgáltatásra, ami olyan világot teremt, amiben az Amazon állítja elő, reklámozza, és szállítja a terméket.