Milliomossá nem tesz a YouTube.hu

2012.03.03. 13:35 Módosítva: 2012.03.03. 18:19
Sokan és sokat várnak a csütörtökön hivatalosan is elindult YouTube.hu-tól, a videomegosztó „Magyarországra hangolt” új változatától, a Google és az Artisjus közös sajtótájékoztatójának konklúziója viszont nagyjából az, hogy egyelőre senki sem fog egycsapásra meggazdagodni belőle. Pedig a YouTube mostantól itthon is részesedést fizet a videókhoz tartozó reklámbevételekből és a szolgáltatás magyar változata számos egyéb lehetőséget is kínál a hazai felhasználók számára.

Az átlagjúzer, ha csütörtökön felment YouTube-ra, talán csak annyit vett észre, hogy a logóra piros-fehér-zöld szalagot rajzoltak, és ha nagyon figyelt, esetleg az is feltűnhetett neki, hogy a főoldalon a szokásosnál több magyar videót lát, pedig mondjuk nem is szokta Muri Enikő vagy Tolvai Renáta művészetét csodálni a videomegosztón.

Csütörtökön elindult a YouTube lokalizált változata, aminek köszönhetően a hazai internetezők számára előtérbe kerülnek a magyar nyelvű tartalmak, a helyi relevanciájú videók, ezek mellett pedig a korábbinál jóval specifikusabb, magyar vonatkozású hirdetéseket is láthatnak. Mindezt leszámítva a felhasználók többségének nem fog gyökeres változást hozni az életébe az újítás, bár, aki akarja, mostantól beállíthatja a YouTube.hu-t is a kezdőoldalának. A külföldi videók természetesen továbbra is ugyanúgy elérhetők, mint eddig.

Akik számára jelentősen lényegesebb és számottevőbb változást hozhat a magyar YouTube, azok a tartalomkészítők és tartalomszolgáltatók, és bár a videomegosztó szempontjából ilyen bárki lehet, mégis főleg a szórakoztatóipar, tehát a zeneipar, valamint televíziós- és filmipar képviselői az igazán érdekeltek, hiszen mostantól a feltöltött videóik után a korábbi gyakorlattal ellentétben részesedést fizet a YouTube a reklámbevételekből.

Ennek érdekében a Google tulajdonában lévő cég egyebek mellett az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesülettel is megállapodást kötött, aminek köszönhetően a magyar dal- és zeneszerzők számára mostantól anyagi haszonnal járhat, ha feltöltik videóikat a megosztóra. Nincs szükség tehát számukra a YouTube-bal kötött külön partneri szerződésre, amennyiben az Artisjusszal kapcsolatban állnak.

A tájékoztatón külön kiemelték, és a tisztán látás szempontjából valóban sarkalatos pont, hogy az egyes jogtulajdonosok bevételei nem a videók nézettsége, hanem a hozzájuk kapcsolódó esetleges reklámbevételekből keletkezhetnek, ez is az egyik oka annak, hogy a március elseje előtt történt letöltések visszamenőleg nem számítanak, ilyen értelemben csütörtökön minden videó a nulláról indult.

A reklámbevételek azért esetlegesek, mert eleve nem kötelező a feltöltők számára a videóikhoz kapcsolt reklámok engedélyezése, ilyen esetben azonban biztosan nem fognak pénzt látni tartalmuk YouTube-os szerepléséből. Ha viszont engedélyezik a hirdetéseket, akkor is még sok összetevője van, hogy ki és mekkora összeget kaphat.

A Google Magyarország vezetője, Heal Edina elmondta, többek között számít, hogy rákattintanak-e a videóhoz kapcsolt hirdetésre, vagy egy másik formában megjelenő reklám esetében megnézik-e az elé rakott kisfilmet, ami viszont egyetlen klikkeléssel át is ugorható.

Tóth Péter Benjámin, az Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatója többek között arról beszélt a tájékoztatón, hogy tapasztalataik szerint a magyar zenei élet szereplői közül sokan már nagyon várták a bevételmegosztós modell megjelenést, és komoly összegeket remélnek tőle, a realitás azonban mégis az, hogy túl nagy pénzekre egyelőre nem érdemes számítani.

Milliomossá tehát egyhamar valószínűleg senkit sem tesz a YouTube.hu, viszont mint azt Tóth elmondta, a korábbiaknál jóval komolyabb lehetőségeket nyújt a tartalmaikat feltöltők számára. Ez viszont a szereplőktől (szerzőktől, zenészektől, kiadóktól) a korábbinál jelentősen tudatosabb, átgondoltabb piaci mentalitást is igényel. Az egyre gyarapodó lehetőségeket fel és meg kell ismerni, tudni kell velük élni és keményen meg kell dolgozni minden egyes kattintásért és fillérért.

Ahhoz, hogy egy jogtulajdonos bevételt lásson a tartalmából, elengedhetetlen a pontos adatszolgáltatás, és ez alatt természetesen nem csak az előadó és a számcím közlésére kell gondolni, hanem olyan speciális metaadatok megadására, aminek segítségével az Artisjus rendszere képes beazonosítani az alkotót és lehetővé válik az idővel neki járó pénzösszeg továbbítása.

Az Artisjus mellett a videomegosztó egyébként már a mostani, első körben megállapodást kötött több lemezkiadóval is, ezek között van például 1g Records, a CLS Records és a Tom Tom Records is, valamint a több kiadó digitális zenei disztribúciójával foglalkozó WMMD, az ő művészeik tehát már a magyar YouTube indulásától kezdve számíthatnak a reklámbevételekre.

A YouTube lokalizálása továbbá nem csak a zeneipari szereplők, hanem más tartalom-előállítók számára is új lehetőségeket rejt. A cég éppen ezért megállapodott az MTVA-val, a TV2-vel, a Sziget Kulturális Szervezőirodával, a KEDD Animációs Stúdióval és például a Magyar Jégkorong Szövetséggel is. Jelenleg partneri szerződést a Google Magyarországot megkeresve lehet kötni, viszont hamarosan létrehozzák azt a felületet is, aminek segítségével online lehet majd szerződni a különböző igényű, kisebb-nagyobb cégeknek, tartalomszolgáltatóknak a YouTube-bal.

Patrick Walker, a Youtube regionális (Európa és Afrika) partnerségért felelős igazgatója kiemelte, a partnerek számára rendkívül komoly és precíz információkkal tudnak szolgálni arról, hogy tartalmaik miként szerepelnek a YouTube-on. Mostantól könnyen megtudható, hogy mikor, mennyien, honnan és milyen szavakra keresve nézték meg az egyes videókat, sőt, olyan adatok is rendelkezésre állnak majd, hogy például mennyi ideig nézték a felhasználók a tartalmakat. Mindezzel olyan információkra tehet szert a tulajdonos, amikre korábban ilyen koncentráltan és gyorsan soha.

A partnerek tartalmai jogi szempontból is komoly védettséget élveznek: a rendszer akár egy videó háttérhangjaiból is képes kiszűrni a védett tartalmakat, amikről aztán értesítést küld a tulajdonosnak, aki eldöntheti, miként reagál. Egyebek mellett kérheti például reklámok hozzákapcsolását és az ezekből származó bevételekből való részesedést is, de akár egyszerűen le is tilthatja azt.

Nem esett szó azonban például arról a Google és az Artisjus közös tájékoztatóján, hogy cégek milyen arányban és ütemben osztják el egymás valamint a partnerek között a reklámokból származó bevételeket, így nem csak a különböző hirdetésekre adott felhasználói reakciók kiszámíthatatlansága, de ez is bizonytalanná teszi a befolyó pénzösszegek mértékét.