Mélybe zuhant a mozik látogatottsága

2012.09.15. 22:25
Tíz éve nem volt ilyen alacsony az amerikai mozik látogatottsága, mint a múlt hét végén. A hazai filmforgalmazási adatok is visszaestek 8 százalékkal, de a nagy forgalmazók egyelőre nem aggódnak. Szerintük gyenge volt az első féléves filmkínálat, itthon pedig a magyar filmek is nagyon hiányoznak a palettáról, a 3D viszont még mindig húzóág.

A mozifilmek nézettsége és árbevételének alakulása az utóbbi években mind az amerikai, mind az európai piacon aggodalommal tölti el a filmterjesztőket. Néhány nappal ezelőtt különösen lesújtó számok jelentek meg az amerikai mozik látogatottságáról. A múlt heti box office adatok alapján tíz éve nem zártak ilyen alacsony bevétellel hétvégét az észak-amerikai mozik. A visszaesésre valamennyire számítani lehetett, mivel szeptember elején Amerikában mindig nagyon alacsony a nézőszám, és a nyár végi bemutatók sem bizonyultak túl figyelemfelkeltőnek, de az adatok megdöbbentették az elemzőket. A jegypénztárak összesen 67 millió dollárt termeltek, ami a legrosszabb bevétel a 2001. szeptember 11-i terrortámadást követő hétvége óta. Az elemzők szerint a filmkínálattal volt a baj.

A toplista élén egyébként a megszállott kislányról szóló Démoni doboz című horror állt Kyra Sedgwickkel és Jeffrey Dean Morgannel a főszerepben, ami 9,5 millió dolláros bevételt termelt a hétvégén, és második hete volt a listán. 2008 óta először fordult elő, hogy az első helyezett nem hozta a 10 millió dollárt. A toplista következő helyeit az 1930-as évek elejének vidéki szeszcsempészeiről szóló Fékezhetetlen (6 millió dollár, 2. hete a listán), a The Words című thriller (5 millióval nyitott) és a már több hete futó Feláldozhatók 2. (4,7 millió dollár), majd A Bourne hagyaték (4 millió dollár) foglalta el. A sokk után az amerikai mozisok azt remélik, hogy a Kaptár – Megtorlás IMAX 3D és a Némó nyomában 3D-s felújításának e heti premierjei visszacsalogatják a nézőket a mozikba.

A tavalyihoz képest is csökkent a nézőszám

A hazai jegypénztárak adatai már az év elején is aggasztóak voltak. Mint azt korábban megírtuk, 2011-ben tíz százalékkal csökkent a mozik látogatottsága a 2010-es évhez képest. Tavaly 9,52 millió fizető nézőt könyvelhettek el, míg 2010-ben 10,7 millióan vettek mozijegyet. 2012-ben az első féléves adatok alapján úgy tűnik, további visszaesés következik be a mozik látogatottságában. Idén januártól júliusig a nézőszám 5 347 595 fő volt, míg tavaly ugyanebben az időszakban 5 830 595 fő ült be a filmekre. Ez mintegy 8 százalékos csökkenést jelent – bocsátotta rendelkezésünkre az aktuális adatokat Feldmájer Sándor, a Magyarországi Filmforgalmazók Egyesületének alelnöke. A bevétel kisebb arányban, 3 százalékkal esett vissza, ami nagy valószínűséggel az emelkedő jegyáraknak tudható be.

Feldmájer Sándor úgy látja, hogy a látogatottság 8 százalékos visszaesése elsősorban a filmkínálatról szól, hiszen tavaly ilyenkor már megvolt a Harry Potter és a Halál ereklyéi 2., a Transformers 3. és a Karib-tenger kalózai 4. bemutatója, idén viszont egyetlen nagy durranás volt eddig, a Jégkorszak 4. „Nem tartom valószínűnek, hogy ennyivel többen töltenének le filmeket, ráadásul az igazi letöltők állítólag moziba is járnak”, mondta az alelnök. „A 10 százalékos ingadozást elbírja a piac, és a második félévben két nagy sikerfilm már a helyére is billentheti a mérleget. A jövőben nem gondolom, hogy drasztikus esés lenne várható, hiszen a multiplexeket is folyamatosan fejlesztik, és nem raknának bele annyi pénzt, ha nem látnák benne a lehetőséget. Persze a letöltések és a gazdasági válság is szerepet játszik a visszaesésben, de ugyanúgy az is, hogy viszonylag olcsón lehet nagyképernyős tévéhez, házimozi-rendszerhez jutni, és megnőtt az emberek ingerküszöbe, nehéz őket kimozdítani otthonról”, fejtegette Feldmájer.

A második legnagyobb hazai forgalmazó, a UIP Duna vezetője, Bálint Péter az amerikai rémhírekre reagálva kiemelte, hogy a 2012-es amerikai forgalmazási adatok még így is jobbak, mint a 2011-esek, hiszen hiába a történelmi mélypont a hétvégén, azért az éves bevételek mintegy 4 százalékos pluszban vannak. „Az itthoni 8 százalékos visszaeséssel kapcsolatban azt sem szabad elfelejtenünk, hogy tavaly nem volt se labdarúgó Eb, se olimpia, se hosszú nyár. Amikor öt héten keresztül 35 fok van, nem csoda, ha elmennek a városból az emberek”, mondta Bálint Péter. „Ez egyébként az év végére még helyre is jöhet, hiszen ősszel jön az új James Bond-film, a Skyfall vagy a legújabb Alkonyat-epizód, aztán A hobbit, tehát az adatok erősen filmfüggők.

„Valójában a közepesen sikeres filmek sínylik meg igazán a változást, amik Magyarországon filmenként kb. 100 ezer nézőre számíthatnak, mert azoknál inkább kivárják az emberek azt a néhány hónapot, amíg a film megjelenik DVD-n, lekérhető lesz VOD-on keresztül vagy bekerül a tematikus csatornák kínálatába. Évente 250-300 film kerül forgalmazásba itthon, ebből kb. tíz az átütő, és nagyon sok esik a közepes nézőszámú kategóriába”, mondta Feldmájer Sándor.

A magyar filmek megállíthatnák a visszaesést

Feldmájer szerint az az évi 1-2 sikeres magyar film is hiányzik az összképből, amik a rendszerváltás óta mindig jelen voltak a kínálatban. A Magyar Mozgókép Közalapítvány vagyonának 2010 májusában történt zárolása, majd a közalapítvány jó egy évvel későbbi megszüntetése miatt gyakorlatilag leállt a magyar filmgyártás. 2011-ben egy természetfilm, a Vad Magyarország lett a legnézettebb magyar alkotás 20 ezer nézővel, a leglátogatottabb játékfilmre pedig összesen 10 ezren vettek jegyet. A nagyjátékfilmek finanszírozására felállt Nemzeti Filmalap egyelőre forgatókönyv-fejlesztésekre és nyolc játékfilm gyártására ítélt meg támogatást. „Tavaly például az első félévben az Üvegtigris 3. 300 ezer fölötti nézőszámot hozott, vagy a Valami Amerika 2. 2009-ben 450 ezret. A magyar filmeket nézők aránya éves szinten 300-500 ezres nagyságrendű volt a finanszírozás átalakításáig. Ha lesznek új magyar filmek, az adatok is módosulhatnak” - mondta Feldmájer.

A nemzeti filmgyártás is lehet ugyanis nézőcsalogató, mint ahogy az a francia vagy a német filmipar esetében jól látható. Az Európai Audiovizuális Obszervatórium éves jelentésében az állt, hogy 2011-ben az Európai Unió mozijaiban kicsit kevesebben fordultak meg, mint 2010-ben, de sok országban nőtt a hazai filmek látogatottsága. Franciaországban például főként a hazai filmek vonzották a közönséget, és ez az arány egyre biztatóbb 2012-ben, ugyanis május végéig a hazai filmek piaci részesedése Franciaországban 47,5 százalékra emelkedett a tavalyi 38,8 százalékról. A legsikeresebb film Jacques Audiard Cannes-ban vetített De rouille et d'os című alkotása volt, amely 26 nap alatt 1,42 millió nézőt vonzott a mozikba. 2011-ben a németországi adatok is a nemzeti filmgyártás sikerességét igazolták, 27, 9 millió nézőjük volt a hazai filmeknek Németországban, ahol egyébként a mozik látogatottsága is emelkedett 2,3 százalékkal. 63 német filmet vetítettek le az évben, és ebből nyolc hozott egymillió fölötti nézőszámot.

A hazai filmek finanszírozásának leállásával párhuzamosan az art mozik és művészfilmek állami támogatása is elapadt, aminek következtében több art mozi is a csőd szélére került (pl. Kino, Tabán), vagy bezárni kényszerült (Bem, Odeon Lloyd). A Nemzeti Filmalap az art forgalmazóknak 37 millió forintos gyorssegély ítélt meg májusban, ami körülbelül ötven, főként európai művészfilm országos bemutatását teszi lehetővé. Az art mozik 2011-es látogatottsága viszont meglepő módon a korábbi évekkel ellentétben nem csökkent.

A multiplexekbe folyamatosan tolják a pénzt

A multiplexek nagy részét üzemeltető Cinema City marketing és PR igazgatója, Buda Andrea elmondása szerint a Cinema City mozijainak látogatottsága nem csökkent a tavalyi év hasonló időszakához képest, sőt összességében inkább 1 százalékot megközelítő növekedés volt tapasztalható. A Bosszúállók bemutatója például 40 százalékkal dobta meg az áprilisi nézőszámot. Júliusban náluk is volt visszaesés, de a tendencia augusztusra megváltozott, akkor már 5,9 százalékos nézőszám-emelkedést regisztráltak. Ebből arra következtethetünk, hogy a közel félmillió néző a többi multiplexből és az art mozikból tűnt el idén.

c03
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index

A Cinema City egyébként folyamatosan fejleszti a mozijait, például januárban fejezte be mind a 176 moziterem digitalizációját, ami termenként majdnem 30 millió forintba került. Több olyan terem is van, ahol a gépház adottságait is figyelembe véve megtartották a 35 mm-es vetítőgépet, részben azért, hogy akkor is tudjanak vetíteni, ha régebbi filmeket kell elővenni, például ünnepekkor iskolás csoportoknak. A Westend nemrég befejezett teljes felújítása több mint félmilliárd forintos beruházás volt, ott most már a plakátok helyett is digitális video screenek vannak, de teljes renoválást kapott a debreceni és a szegedi mozi is.

A nagy forgalmazók bizakodnak

A hazai filmforgalmazói piacon szeptember 1-től helyet cserélt néhány kulcsember, így a piacvezető InterCom forgalmazási igazgatója a Pro Videóhoz átigazolt Hajnal Dániel helyett a Big Bang Mediától érkezett Borka Csilla lett. „Az alapvető stratégiai célok nem változtak: továbbra is három hollywoodi nagy cég, a Warner Bros, a 20th Century Fox és a Sony filmjeinek kizárólagos hazai forgalmazói leszünk. De el akarunk indítani egy pozitív átalakulási folyamatot, igyekszünk úgy újrastrukturálni a céget, hogy meg tudjunk felelni az új technikáknak és az új kockázatoknak”, mondta Borka Csilla. „Tisztában vagyunk a veszélyekkel, amilyen például a kalózkodás is, de abban bízunk, hogy a moziélményt semmi sem tudja pótolni, és a mozi eddig, akárhányszor temették, minden válságra válaszolt.” Elmondta, hogy nem tartják elképzelhetetlennek független vagy magyar filmek forgalmazását sem.

Az idei filmkínálatban magasan a legsikeresebb az InterCom által forgalmazott Jégkorszak 4. eddig, és a további toplistás helyeket is a nagy várakozással kísért folytatásfilmek, illetve a Prometheus foglalják el.

 A film címe  Premier  Nézőszám  Bevétel
Jégkorszak 4. 2012.07.05 540 443 708 373 885
A sötét lovag - Felemelkedés 2012.07.26 265 359 336 659 571
Sherlock Holmes 2. 2012.01.05 274 111 334 379 077
Prometheus 2012.06.07 222 156 329 707 808
Men In Black - Sötét zsaruk 3. 2012.05.24 192 716 274 026 109

Gyenge volt a filmkínálat

Bálint Péter, a UIP Duna vezetője szerint, nincs ok pánikra, ha az egyik év gyengébb, az nem feltétlenül magáról a moziról mint szórakozási formáról mond ítéletet.” Az persze más kérdés, hogy a nagy gyártók inkább a bevált folytatásos műfajra álltak rá, nincs nagyon újítás, pedig lehetne színesebb a paletta.

„A 3D elterjedésének lesz viszont egy olyan szomorú következménye, hogy mivel megteremtette a mozik digitalizációjának feltételeit, egyre inkább kiszorulnak a 35 mm-es kópiák a vetítőtermekből, fél év múlva akár el is tűnhetnek. Az USA az év végétől nem gyárt már 35 mm-es kópiákat, így azok a mozik, amik nem tudnak digitális hordozóról vetíteni, kiszorulnak a versenyből”, mondta Bálint.

A Paramount és a Universal filmjeit forgalmazó UIP Duna idei adataiból is jól látszik, hogy a családi filmekre, amik még mindig eseményszámba mennek, mint például a Madagaszkár 3., szívesen beülnek a nézők. A diktátor és a még csak augusztus 23-án bemutatott Ted toplistás helyezése azonban meglepő, ezek a rétegfilmek azért kerültek fel a listára, mert nem volt igazi szuperprodukció a mozikban.

 A film címe  Premier  Nézőszám  Bevétel
Madagaszkár 3. 2012.06.14 328 208 419 109 392
Amerikai pite: A találkozó 2012.04.18 256 053 317 372 559
Hófehér és a vadász 2012.05.31 129 284 156 066 792
A diktátor 2012.05.17 124 673 154 377 661
Ted 2012.08.23 111 598 136 895 634

Farkas Sándor, a Fórum Hungary vezetője a filmek idei gyenge felhozatalán kívül a családok anyagi helyzetét emelte ki. „Ésszerű döntés, hogy ha kevesebb marad a családi kasszában, akkor a szórakozásra szánt büdzsé kerül csökkentésre, nem pedig az élelmiszerre vagy iskolaszerre szánt kiadások. Mindazonáltal Magyarország mozis piaca óriási ütemben fejlődik” - mondta Farkas. A Fórum Hungary toplistáját magasan vezeti a Bosszúállók, ami nem meglepő, hiszen döbbenetes bevételeivel minden idők harmadik legsikeresebb filmje lett Amerikában.

 A film címe  Premier  Nézőszám  Bevétel
Bosszúállók 2012.04.26 302 872 431 353 720
Merida, a bátor 2012.08.02 128 920 171 184 984
Várandósok 2012.05.31 100 030 126 195 385
Az éhezők viadala 2012.03.22 97 344 121 075 173
John Carter 2012.03.08 93 284 136 588 720

A 3D tartja magát, az ázsiai filmpiac hasít

Bár az amerikai elemzők már temetni kezdték a 3D-t, 2011-ben több 3D mozifilmet mutattak be Észak-Amerikában, mint 2010-ben. Hozzá kell tenni, hogy a 3D filmek jegybevétele 400 millió dollárral csökkent 2010-hez képest, bár az az év az Avatar rekordbevételei miatt zárt olyan jól. A digitalizált vetítőtermek száma rohamosan, 79 százalékkal nőtt, ezzel a világ mozitermeinek több mint fele digitalizált. A 3D-s vetítőtermek száma még mindig növekszik, bár lassabb ütemben, mint a korábbi két évben, amikor ugrásszerű volt a változás.

A hazai filmterjesztők véleménye szerint nem érezhető megtorpanás a 3D filmeket illetően, a formátum még mindig vonzó, hiszen otthon még mindig nehezen előállítható az élmény. Szempontjukból az sem elhanyagolható, hogy kevesebb nézővel is el tudják érni ugyanazt a bevételt, hiszen a 3D filmekre drágább a mozijegy. A forgalmazói toplistákból is látszik, hogy az élen a 3D-s filmek állnak (Jégkorszak 4., Bosszúállók, Madagaszkár 3.).

Míg az észak-amerikai és az EU-s filmpiaci adatok stagnálnak, a latin-amerikai és az ázsiai piaci részesedés nagy ütemben nő. Latin-Amerikában hatalmas az ugrás, közel egynegyedével nagyobb volt a filmpiaci bevétel 2011-ben az előző évhez képest. Az ázsiai 6 százalékos növekedés mögött elsősorban Kína áll, a kínai filmpiac ugyanis 35 százalékkal nőtt 2011-ben. Ezzel a teljesítménnyel a jegyeladásokat tekintve Japán mögött a második legnagyobb az Amerikán kívül eső országok körében. Mögötte Franciaország, Nagy-Britannia és India áll.