Dezső
15 °C
28 °C

Máris egymilliárd dolláros bevételnél jár a Fox

2013.04.15. 11:10
Szárnyalt a Twentieth Century Fox az év első negyedében, így hatalmas pénzeket szerzett a mozis világpiacon. Az amerikai jegypénztárak bevételei alapján viszont a Universal Pictures a honi piacvezető, noha évről évre fokozatos visszaesés tapasztalható. Közben a független stúdiók számára is felcsillant a reményt.

Versenytársait megelőzve, 2013-ban elsőként érte el az egymilliárd dolláros bevételi határt a Twentieth Century Fox International. Az Egyesült Államok területén kívüli értékesítési piacokon a Fox jegypénztári eladásai – az előrejelzéseknek megfelelően – pénteken érték el az álomhatárt. A gyors bravúr egyrészt az egyes országok egyre virágzó anyanyelvű filmpiacának köszönhető, másrészt az olyan kasszasikereknek, mint például a Pi élete és a Die Hard-sorozat legújabb darabja, a Drágább, mint az életed.

Huszadik századi sikerek az Államokon kívül

A Fox az első stúdió, amelyik az utóbbi öt évben négyszer érte el a tízszámjegyű összeget, de az elmúlt évtizedre visszatekintve is hasonlóan jó mutatói vannak.

Az idei év a második leggyorsabb pénzszivattyú év a Fox történetében,eddig csak egyszer tudott ennél hamarabb eljutni az egymilliárd dolláros nemzetközi bevételhatárig. Az első 2010 volt, amikor az Avatar teljesített nemcsak hogy remekül, hanem igen jól jövedelmezően is. 2013-ban eddig Pi élete számít a ske elsőszámú kovácsának. Ang Lee spirituális látványmozija 260 millió dollár hasznot hozott, majd ez az összeg mostanáig 485 millióig emelkedett a világpiacon. Eközben a Die Hard ötödik része 235 millió dollárnyi bevételt eredményezett a nemzetközi mozipiacon, míg a sorban azt követő animációs családi vígjáték, a Croodék 225 milliót, a Lincoln című történelmi film pedig 110 milliót.

A Fox által forgalmazott nem-amerikai művek, vagyis a stúdió kisebb piacokra szánt, helyi érdekeltségű filmjei mostanáig 110 millió dollárt hoztak szerte a világon.

Az amerikai mozik mutatói

Noha a bevételek szempontjából évről évre visszaesés tapasztalható, a jelentősebb filmvállalatok versenyében még mindig a Universal Pictures emelkedik ki az amerikai piacon, ahol a Twentieth Century Fox csak az ötödik tudott lenni. Az év első negyedét 306,5 millió dolláros bevétellel zárta Universal csak az amerikai piacon, ami mindenekelőtt az olyan dobásaiknak volt köszönhető, mint a Személyiségtolvaj hollywoodi komédiája, a Victor Hugo sztoriját felelevenítő A nyomorultak és a Mama című spanyol-kanadai horror. Ez az eredmény – a Foxéhoz hasonlóan – piacvezetővé tette a vállalatot.

A Universalt meglepőmód Harvey és Bob Weinstein közös vállalkozása, a The Weinstein Company követi 282,4 millió dollárral, ami igen ritka bravúr egy független filmvállalat számára.  A nem várt sikert elsősorban a legújabb Tarantino-bravúr, a Django elszabadul, valamint a Napos oldal egyszerre vicces és szívfájdító romantikus komédiája eredményezte.

Az amerikai jegypénztárak piacán a Disney a harmadik helyen végzett 273,7 millió dollárral, ami javarészt az Óz, a hatalmasnak köszönhető. A dobogós helyezések után a Warner (262,4 millió dollár), a 20th Century Fox (256,9 millió dollár), a Lionsgate (202,6 millió dollár), a Paramount (174,3 millió dollár), a Sony (152 millió dollár), a Relativity (103,6 millió dollár) és a FilmDistrict (85 millió dollár) sorakoznak.