Bernadett
0 °C
4 °C

Múzeumba kerülnek Hitler hamis naplói

2013.04.24. 16:19
A német szövetségi archívumba kerülnek azok a dokumentumok, amelyeket a Stern magazin Hitler naplóiként vásárolt meg és mutatott be harminc éve, de végül kiderült róluk, hogy hamisítványok.

A német közéleti folyóirat a kerek évforduló alkalmából döntött úgy, hogy átadja az archívumnak a hamis naplókat. A Stern 1983. április 25-én tárta a világ elé a dokumentumokat, amelyeket világraszóló szenzációnak vélt. Rendszerint harminc év az az idő, ami után Németországban a nyilvánosság számára hozzáférhetővé tesznek állami aktákat, a magazin ehhez tartotta magát.

A naplókról annak idején a koblenzi szövetségi archívum és a német bűnügyi hivatal állapította meg, hogy hamisak. A lap riportere, Gerd Heidemann egy bizonyos Konrad Kujau nevű hamisító kelepcéjébe esett. A bűnöző több mint 60 dokumentumot tukmált rá az újságíróra azt állítva, hogy azok Hitler eredeti naplói. Kujau szerint a dokumentumok az NDK-ból kerültek elő. A Gruner + Jahr kiadó és a Stern szerkesztősége 9,3 millió márkát fizetett készpénzben a világszenzációnak vélt papírokért. A botrány végül azzal zárult, hogy Heidemann és Kujau börtönbe került, a pénz nagy része azonban mai napig nem került elő.

A hamis naplók a Stern történetének részét alkotják - fogalmazott a magazin főszerkesztője, Dominik Wichmann, hozzátéve, hogy többé nem akarják semmibe venni a történteket, épp ellenkezőleg, megfelelően akarnak foglalkozni vele. A hamis naplók ezért kerülnek az archívumba.