János, Pál
19 °C
34 °C
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kibontottuk Schiele hatalmas aktját

2013.06.13. 10:14
Budapestre érkezik a bécsi korai expresszionizmus egyik legismertebb alkotója, Egon Schiele csaknem 50 műve, amiket június 26-tól kezdve három hónapon át nézhet meg a közönség. Az erotikus nőalakjairól és provokatív önarcképeiről ismert művész szerdán lett volna 123 éves, ennek örömére ünnepélyes festménybontást szervezett a Szépművészeti főigazgatója, Baán László. Egyik személyes kedvence, a Fekvő női akt éppen tegnap érkezett meg a múzeumba.

Vasárnap még nem volt biztos, hogy a festményt őrző nagy piros rekesz elindulhat hozzánk: a képet a Szépművészetinek – a kiállítás darabjainak többségével együtt – kölcsönző bécsi Leopold Múzeum sokáig hezitált, útnak merjék-e indítani a szállítmányt árvíz idején, végül hétfő reggel mondták rá az áment.

A tároló csavarjait három ember szedte szét, a fotósok feszült figyelemmel kísérték, amint sorra hámozták le a képet védő újabb rétegeket, míg végül előkerült a műalkotás. A Fekvő női akt jelentőségét azon kívül, hogy „egy jó nagy kép”, amit lehet mutogatni a médiának, az adja, hogy „jól összefoglalja, mi az, amitől Schiele nagyon egyéni” – mondta kérdésünkre Bodor Kata, a kiállítás kurátora.

Művészettörténetileg azonban az Önarckép lampionvirággal a legjelentősebb mű, amely a művész korai szecessziós és expresszionista korszakának – egy évtizedes életművét kettébontó – cezúrájaként értelmezhető – magyarázta a kurátor. Utóbbi festményért a főigazgató elmondása szerint „fél évet huzakodtunk az osztrákokkal”, ezért nagy megtiszteltetés, hogy kölcsönadták, de megérte, mivel a kép annyira fontos része az életműnek, hogy enélkül nem is csinálták volna meg a kiállítást. Ez egyben a tárlat egyik legértékesebb darabja is, de több olyan kép is érkezett Magyarországra, amelyek biztosítási értéke tízmilliárd forint felett van – mondta Baán László.

Minőségbiztosítás zseblámpával

Az izgalomtól fűtött fotósok nem sokáig gyönyörködhettek a méretes aktban, szinte azonnal kibontása után lefektették egy terepasztalra, ahol az osztrák és a magyar múzeum restaurátorai vették kezelésbe. Szállítás után ugyanis minden esetben ellenőrizni kell, hogy történt-e állapotromlás, amit egy erős fényű zseblámpával, közeli szemrevételezéssel vizsgálnak meg, ugyanez fog történni három hónap múlva is.

A szakértők ilyenkor olajképek esetében elsősorban arra figyelnek, hogy a rázkódástól nem pergett-e le a festék, de a papíralapú műalkotásoknál a páratartalom változása is kockázatot jelenthet, hullámosodhat a papír.

Börtönbe illően botrányos

A leginkább erotikus ábrázolásairól ismert Egon Schiele egy ízben börtönbe is került erkölcstelennek vélt rajzai miatt, igaz csak egy hónapra, de ekkor több művét meg is semmisítették. A még tolerálható női aktokon kívül azzal sikerült megsértenie a korabeli bécsi közerkölcsöt, hogy kamaszokat és egy terhes nőt is ábrázolt erotikus megvilágításban, utóbbit egy nőgyógyász ismerőse közbenjárásával.

A művész önábrázolásai sem mellőzték az érzékiséget: volt olyan is köztük, amelyen önkielégítés közben látható. A Szépművészeti – neves kortársak, köztük a példaképnek tekintett Gustav Klimt és Oskar Kokoschka műveit is bemutató – kiállításán négy olyan művet is meg lehet majd nézni, amelyeket a korabeli cenzúra nem engedett kiállítani, köztük a terhes nőt ábrázoló képet is.

A 28 évesen az első világháború utáni spanyolnátha járványban – terhes feleségével együtt – elhunyt művész számos irodalmárt is megihletett, többek között Mario Vargas Llosát (Don Rigoberto feljegyzései) és Aldous Huxleyt is, aki a következőt írta Schieléről: „Nem igazán tudjuk, hogy tovább tudott-e volna lépni abból az önsajnáló kamaszos szorongásból, amely művészetének fő témáját adta. (...) A maga hisztérikus módján sok fiatal félelmeit és szorongásait ki tudta fejezni. Csodálatos, felkavaró és meglepően ártatlan.”

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!