Eszenyi vs. Balázs: Vígszínház, vagy amit akartok

2013.10.08. 11:20 Módosítva: 2013.10.08. 12:54
Eszenyi Enikő és Balázs Péter harcol a Vígszínház igazgatói posztjáért: a kiírt pályázatot a Fővárosi Közgyűlés ugyan végül érvénytelenítette, de mindketten jelezték, újra indulnak januárban. Mit terveznek a színházzal,  és miről szól valójában ez az összetűzés?

Eredménytelenné nyilvánította a Fővárosi Közgyűlés a Vígszínház igazgatói posztjára kiírt pályázatot, amelyen a jelenlegi igazgató, Eszenyi Enikő és Balázs Péter, a szolnoki Szigligeti Színház igazgatója mérkőzött meg. A fideszes többségű grémium „minden szakmai és morális érv ellenére” határozott az eredménytelenség mellett, és hamarosan új pályázatot írnak ki.

Eszenyi Enikő mandátuma a Vígszínház élén 2014 januárjában lejár: az előadó-művészeti törvény értelmében fél évvel a megbízatás lejárta előtt kell az állásokra pályázatot kiírni. 2014. február 1-jétől öt évre szólnának a munkakörök, ám az új pályázatot még nem írták ki. Az alábbiakban összehasonlítjuk a két pályázatot, és bemutatjuk a két pályázót.

Eszenyi Enikő  pályázó Balázs Péter
Vígszínház  jelenlegi intézménye   Szolnoki Szigligeti Színház 
2009  mióta   2007 
Poszt 2013: Legjobb előadás (Jóembert keresünk, Poszt 2013: Legjobb női főszereplő (Eszenyi Enikő, Jóembert keresünk), Poszt 2013 közönségdíj: Legjobb női főszereplő (Eszenyi Enikő, Jóembert keresünk), Színikritikusok díja 2013: Legjobb női alakítás (Eszenyi Enikő, Jóembert keresünk)   szakmai díjak (2013)    - 
Jászai Mari-díj (1989), Érdemes művész (1996), Kossuth-díj (2001), a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje (2007)   elismerések     Jászai Mari-díj (1982), Kossuth-díj (2012)  
587   előadásszám (2012)     255  
336 869  nézőszám (2012)     103 600 
n.a.   kihasználtság    103 %  
549 millió  állami támogatás összege    341 millió  
igen  fizet bérleti díjat    nem 
Nyitott színház: Hagyomány és továbbgondolás  pályázat   A stílus maga az ember  
32  Vígszínházban töltött évek   25  
értékőrzés és értékteremtés, igényes szórakoztatás és a kulturális nevelés harmóniája  A Vígszínház szerinte   a delikát polgári ízlésvilág színháza  
esztétikai elveiben igényes, kísérletezésre mindig fogékony, valóságos problémákkal foglalkozó, értékközpontú teátrum  a nagyszínház szerinte   nincs helye a kísérletezgetésnek, rossz értelemben vett önmegvalósításnak, ferdítésnek, ún. "átdolgozásoknak"  
Háy János: Gézagyerek; Szerb Antal: Utas és holdvilág; Kerekes-Darvas-Szenes: Állami áruház; Edward Albee: Nem félünk a farkastól; John Cassavetes: Premier  tervezett bemutatók    Jerry Herman: Hello, Dolly; Bíró Lajos: Sárga liliom; Fellini: Országúton; Márai Sándor: A kaland; Csukás István - ősbemutató 
Emil és a detektívek, Alice csodaországban  tervezett gyerekbemutatók   Kincskereső kisködmön, Légy jó mindhalálig  

Eszenyi Enikő az egész életét a Vígnek szentelné

Eszenyi és a Vígszínház sorsa már a főiskolai felvételije alatt összekapcsolódott. Marton László, a Vígszínház későbbi igazgatója engedte át az első rostán, később Horvai István (a Víg akkori igazgatója) és Kapás Dezső (a Víg akkori rendezője) osztályába került. Eszenyi azóta is szinte minden vele készült interjúban megemlíti ezt a három embert, és hogy mennyire hálás nekik. Nemcsak a lehetőségért, hanem azért is, mert fiatal színészként sokféle szerepben kipróbálhatta magát, később pedig rendezhetett is. Az előző igazgató, Marton László lényegében Eszenyire hagyta a Víget, sosem titkolva, hogy őt tartja a legalkalmasabbnak a színház vezetésére.

Eszenyi Enikő pályáját feldolgozó cikkünket erre találja

Balázs Péter szerint a színésznek nem kell diploma

A Vígszínház Balázs Péternek nemcsak presztízs, hanem valószínűleg komoly érzelmi kötődés is, hiszen még fiatal színészként hívta őt ide Várkonyi Zoltán, és Balázs ezután 25 évig itt is maradt. Önszántából távozott 1996-ban, mert nem értett egyet az új vezetéssel, illetve saját bevallása szerint nem volt lehetősége rendezni. Igazgatóként tehát a Víg régebbi időszakához kanyarodna vissza, erre utal pályázata is, melyben „konzervatív” színházat képzel el, hiszen a Vígszínház, ahogyan írja, mindig is a „delikát polgári ízlésvilág színháza volt”.

A Balázs Péterről szóló portrénkat itt tudja elolvasni

Kiegyenlített küzdelem

A pályázatokat szakmai bizottság véleményezte, a Színházművészeti Bizottság delegáltja Bodrogi Gyula, Csiszár Imre, Piros Ildikó és Reviczky Gábor volt. A Vígszínház Csőre Gábor színészt delegálta a bizottságba, amelyben két önkormányzati és egy minisztériumi képviselő is szavazati jogot kapott. Balázs Péter pályázatát hárman támogatták, ketten tartózkodtak, ketten nem szavaztak. Eszenyi Enikő pályázatát hárman támogatták, ketten nemmel szavaztak, egy bizottsági tag tartózkodott, egy fő pedig nem szavazott.