A szexis Törpilla túl sok volt

2013.10.08. 18:39
A Design Hét Art Loves Design néven futó aukcióján jártunk: a Zsolnay citromfacsaró mellé még a hupikék erotika is belefért. Először, másodszor, harmadszor!

"A képzőművészet szereti a designt, a design szereti a képzőművészetet, magam pedig mind­ kettőt" – vallja Winkler Nóra, az Art Loves Design című árverés kikiáltója, aki Topor Tünde művészettörténésszel, az Artmagazin főszerkesztőjével közösen válogatta össze az aukció anyagát. Az esemény egy tavaszvégi ötlet nyomán valósult meg az idén tízéves Artmagazin, valamint a Loffice nevű coworking irodahálózat együtműködésével. A cél az volt, hogy olyan tárgyakat válogassanak össze, amelyekben (mint a rendezvény nevében) összeér a képzőművészet és a design.

"Nagyon szerettem válogatni a tárgyakat, utalásaikat felfejteni, kikutatni, megírni. Csodálatos érzés volt végignézni az egyre több polcot betöltő csapaton, akiket eredeti lakhelyeikről, közeli és messzi városok galériái, műhelyei, vásárai és vintage­boltjai felől az a közös szál hívott egy helyre, hogy mindegyikük épp úgy tartozik a képzőművészet, mint a design területéhez" – emlékezik vissza a gyűjtögetés folyamatára Winkler.

A 69 tételből álló személyes válogatás egyik emblematikus – és egyben első számú – darabja a Zsolnay negyvenes évekből származó citromfacsarója volt. Nem ismeretlen a tény, hogy a több mint 150 éves porcelánmanufaktúra tervezőmunkájában már a kezdetektől fogva olyan művészek vettek részt, mint Rippl­-Rónai, Martyn Ferenc, Victor Vasarely vagy Lechner Ödön. A historikus, majd szecessziós stílusú díszítések után, a negyvenes évektől a használati kerámia felé fordult a figyelem. Ebből az időszakból származik Gádor István és Gorka Géza citromfacsarója is, amelyet 1947­-ben az Iparművészeti Akadémián állítottak ki. A teázásokhoz nélkülözhetetlen konyhai eszköz kikiáltási ára 4000 forint volt, és 11 ezer forintért vitték el.

A szelektorok egyik személyes kedvence egy színes nyakkendő volt, amelynek mintáját egy múzeum absztrakt alkotásaival ismerkedő művészetbarátok adják. "Szinte felsikítottam örömömben, amikor rátaláltam erre a darabra" – meséli lelkesen Winkler a tisztaselyem kiegészítőről. Kikiáltási ára 2000 forint, 5000 forintért kelt el. De nem ez volt az egyetlen nyakkendő a kínálatban: egy kínai tájképes darab 4000 forintért talál gazdát, míg a hatvanas évek Los Angelesét idéző darabot, a visszakérés után, 15 ezer forintért viszi haza egy magabiztos fiatalember.

Noha kis tétel, az egyik legizgalmasabb küzdelem egy LOVE feliratú nyakláncért folyt. Robert Indiana eredetileg egy karácsonyi üdvözlőkártyára alkotta meg a négy, mára ikonikussá váló betűt 1964-ben. Időtállóságát jelzi, hogy népszerűsége, illetve inspiráló hatása még közel ötven év után is jócskán kitart. A lánc ára 1500 forintról indul, majd a villámgyors túllicitálások után végül 4600 forintért viszi haza egy ifjú műgyűjtő. Hasonlóan nagy meccs ment még Hitka Viktória Zsolnay-teáskészletből kinövő hógömbjéért is: a 8000 forintos kikiáltási árú "soulglobe" végül 15 ezer forintért került valamelyik magyar magángyűjteménybe, két tányérja pedig 40 ezer forintért kelt el.

A legolcsóbban Dodó, azaz Bartha Rezső domborműves doboza kelt el. A hazai reklámszakma egyik legendájaként tisztelt férfi a Tungsram, vagyis Magyarország egyik legrégibb, legrangosabb márkanevének propagandaosztályát vitte. A lábakkal rendelkező ajándéktárgyat 2000 forintért kínálták, és csupán 3000 ezer forintért kaparintotta meg új gazdája. Ugyanekkora összegért lehetett hazavinni Koralevics Rita ökodesign kollekciójának egyik darabját is. Az újrahasznosított papírból készített tárgyak annyira esztétikusak, hogy a belgrádi Designfesztivál tíz legjobb tárgya közé sorolták őket. Alig valamivel került többe a Mátrát megörökítő, retróhangulatú butélia, amelynek kikiáltási ára ugyan 2000 forint volt, végül 3800 forintért vitték el.

A legdrágább darab Szinyova Gergő AABOP26112011 című munkája lett. Az ifjú művészt a kortárs művészettel foglalkozó Flash Art magazin magyar kiadása beválogatta azon öt fiatal alkotó közé, akiket nemcsak figyelni, hanem gyűjteni is javasol. Nem is olyan meglepő tehát, hogy a 130 ezer forintról induló mű végül 180 ezerért kélt el. "Szuper befektetés!" – jegyzi meg mosolyogva Winkler a kép új tulajdonosának.

Hasonló kikiáltási árral, 120 ezer forintról, indult Karácsonyi László I never wanna grow up című alkotása is. A merész, erotikus témájú mű a ledéren öltözött Törpillát, az iránta immár felnőtt férfiként érdeklődő hupikék törpikéket, illetve szexuális vágyálmaikat örökíti meg. A válogatás leghumorosabb darabjára ezen az estén nem érkezett licit, bár sokan nézegették Karácsonyi másik alkotásával, a Űristennel együtt, amely egy metszett vitrinüveg mögé zárt, hófehér Transformer-figura 150 ezer forintos kikiáltási árral.

Az aukció után a kiállított és egyben értékesített tárgyak köré csoportosulnak a résztvevők. Izgatott tulajdonosok várják türelmetlenül a csomagolást, fogynak a szendvicsek és a spenótos-avokádós italok, szépen öltöztetett kislányok játszadoznak a padlón, míg a szüleik egymással fontoskodnak. Közben egy a bortól már kótyagos családfő botladozik a már eladott darabok között. Egy idős néni rá sem mer pillantani a törpök szexuális életét feldolgozó Karácsonyi-műre, lányos zavarában véletlenül nekimegy egy festménynek. Ő már felnőtt, de az is lehet, hogy nem. Ebben a pillanatban nehéz lenne eldönteni.

Az árverés katalógusa minden kikiáltott tétellel itt olvasható.