Álmodtak egy virtuális világot maguknak

2013.10.31. 13:49
A greenscreen, azaz zöld (korábban kék) háttér használata szinte egyidős a filmművészettel, az első ilyen trükköt az RKO stúdióban készítették a Bagdadi tolvaj című filmhez, de korábban is voltak már olyan módszerek, amelyekkel ki lehetett takarni a kép egy bizonyos részét és ott valami mást láttatni. Amikor a technológiával elkezdtek foglalkozni, nem a költséghatékonyság volt a lényeg, hanem az, hogy valami olyat mutassanak meg, ami egyébként nem volt lehetséges. Mára a virtuális díszletek között azért forgatnak a rendezők, mert jóval olcsóbb így előállítani egy filmet, mint mondjuk áttelepíteni egy teljes stábot a Nagy Falra.

Az Indavideón ma este bemutatkozó Sanctuary, azaz Génrejtek című sorozat készítői még 2007-ben döntötték el, hogy költséghatékonyabb, ha egy tévés produkció nem épít díszletet magának, hanem a színészeket bezavarják egy kvázi üres, zöld tapétával borított stúdióba, ahol kapnak ugyan kellékeket, és tán még egy széket is, ahová leülhetnek, de onnantól kezdve mindent úgy kell eljátszaniuk, mintha a szobabelső vagy városi utcakép ott lenne körülöttük.

Stargate Studios Virtual Backlot Reel 2012

Ez egyébként azért érdekes, mert az általános vélekedés szerint minél több trükk van egy filmben vagy sorozatban, az annál drágább. A Sancturay 13 része 21 millió dollárba került, ami közepesen drága sorozattá teszi: egy hagyományos tévésorozat egy-egy epizódja 3-3,5 millió dollár alatt nem áll meg. Pedig a sorozat készítői pont azért döntöttek a virtuális díszletek mellett, mert a Sancturary-t eredetileg websorozatnak szánták, márpedig egy ilyen projektre nem szánnak tízmilliókat Hollywoodban sem.

A külső helyszínek nagyon drágák, egy épített díszlet méginkább, a Sanctuary egyik helyszíne pedig egy hatemeletes, föld alatti laboratórium, amiben csak úgy hemzsegnek a szörnyek. Miután a SyFy Channel nevű tévének tetszett a nyolc epizódos websorozat, leszerződtette az alkotókat, hogy nagyobb közönség előtt mutassák be a 157 éves tudós, Dr. Helen Magnus történetét, aki az Abnormálisok néven ismeretes furcsa teremtményeket keresi a Földön.

A díszletek a tévés szerződéssel járó magasabb büdzsé ellenére 70 százalékban  maradtak virtuálisak, legalábbis az első két évadban, mert utána még kevesebb épített vagy külső helyszínen forgattak az alkotók. A sorozat rendezője, Martin Wood szerint érdekes úgy forgatni, és instruálni a színészeket, hogy egy csupasz épületben állnak, körben zöld falak, és semmi nem utal arra, hogy egy furcsa jövőben játszódó scifi-sorozat forgatása zajlik éppen. “Olyan felvételeket tudunk megvalósítani, amiket rendes, épített díszletben soha” - nyilatkozta Wood a forgatásról. “Az egy rendes díszletben egyszerűen elképzelhetetlen lenne, hogy két szereplőnk hatvan emelet magasban beszélget, majd egyikük elrepül - mindez felülről fényképezve, úgy, hogy alattuk látszik az egész város.”

Sanctuary Season 2: On Set and BTS (HD)

A kézzelfogható, épített díszletek korlátok közé szorítják az alkotókat, amit egyre többen felismernek, és a virtuális díszletek felé fordulnak. Nemcsak az olyan gigapordukciók, mint az Avatar, vagy a Gravitáció, aminek kedvéért egyébként egy teljesen új rendszert kellett kitalálni és felépíteni, hanem szó szerint mindenki: Hollywoodban csak a független filmek és a minimálköltségvetésből készülő alkotások nem használnak virtuális díszleteket. A tévésorozatok sem bíznak semmit a véletlenre, és kockáztatnak meg egy külső forgatást úgy, hogy azt az eső bármikor elmoshatja: inkább építenek pár, elengedhetetlenül fontos stúdióbelsőt, majd zöld háttérre vetítik a városképet, utcát, akár bírósági épületet is.

Az első olyan film, aminek a teljes díszletét a zöld háttér adta, a 300 volt, amiben spártai harcosok és perzsa katonák ugrottak egymásnak feszülő izmokkal - a látvány elképesztő volt, bár valóságosnak senki nem nevezné, hiszen nem is ez volt az alkotók célja. A szandálos-kardozós vonalat a Spartacus című tévésorozat folytatta, amiben a gladiátorlázadásból szinte csak a színészek voltak valósak, minden épület, cirkuszi küzdőtér és sziklaorom a számítógépben született meg. A színészek számára ez a fajta forgatás duplán nehéz, mert nincs semmi támpont, vizuális segítség, amit használhatnának. Az új színészgenerációt azonban ez már nem fogja hátráltatni, hiszen ebben nőnek fel, egy megálmodott, virtuális világban.   

A Sanctuary - Génrejtek az Indexen is nézhető, íme az első rész:

Sanctuary - Génrejtek 401