Gyöngyi
6 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

70 millióért kelt el a Stuart Little, kisegérből előkerülő Berény-festmény

DSC 2587
2014.12.13. 18:50
Kalandos útja után hazatért az elveszettnek hitt Berény Róbert-festmény, amelyet Barki Gergely művészettörténész egy karácsonyi filmnézés során fedezett fel a Stuart Little, kisegér című gyerekfilmben. A festményt szombaton árverezték a Kongresszusi Központban, a Virág Judit Galéria téli aukcióján. A festmény kikiáltási ára 34 millió forint volt, az értékét korábban 60 millió forintra becsülték a szakértők, de még ennél is magasabb áron, 70 millió forintért kelt el. Barki Gergellyel még az aukció előtti estén beszélgettünk.

Szombat délután a Kongresszusi Központban rendezett árverésen elkelt Berény Róbert: Alvó nő fekete vázával című festménye, amelynek kalandos történetéről már mi is beszámoltunk. A felfedezésben és a hazakerülésben fontos szerepe volt Barki Gergely művészettörténésznek, aki egy fekete-fehér fotóról ismerte a képet. Az aukció előtti estén a Virág Judit Galériában beszélgettünk vele. 

Az Index olvasói nagyon szerették ezt a szinte mesebeli történetet, ahogyan előkerült ez a festmény. Milyen nemzetközi visszhangja volt a történetnek? 

Egészen elképesztő. A Guardianben is megjelent egy cikk, és utána vírusként terjedt a sztori. Az első pár napban még próbáltam követni, engem is nagyon sokan megkerestek. De még olyan országokban is hír lett a festmény, mint Mongólia.  De átterjedt Amerikába is, és a New York Postban megjelent cikk is nagyott robbant. Az ABC News aznap három magyar hírrel foglalkozott egymás után: kinevezték a magyar nagykövetet, aki semmit nem tud az országról, aznap látta el McCain jelzőkkel Orbán Viktort, majd rögtön utána jött a Stuart Little-sztori. 

Berény Róbert

Berény Róbert a magyar avantgárd egyik legsokoldalúbb képviselője. Pályája korai szakaszában tervezett hímzéseket, rendszeresen publikált a Nyugatba, zenét szerzett, hangszereken játszott, több toborzóplakát is az ő nevéhez fűződik, többek között a lemezborítókat is megjárt 1919-es Fegyverbe! Fegyverbe! című alkotás. 

cikkep320130603-19838-sespnv.gallery

Az Alvó nő fekete vázával egyébként Berény második feleségét, Breuer Etát ábrázolja, ahogyan leghíresebb képe, a Csellózó nő is. Berény műveinek nagy részét a Magyar Nemzeti Galéria őrzi, de számos kompozíciója e megtalálható a székesfehérvári Deák Gyűjteményben, a pécsi Jannus Pannonius Múzeumban, valamint magántulajdonban.


De ez egy régebbi sztori, annyi az újdonság benne, hogy a kép hazakerült és most elárverezik. Azért összefoglalná a főbb pontokat? 

2008 karácsonyán láttam a filmet, 2009 elején vettem fel a kapcsolatot az akkori tulajdonossal. Ez egész pontosan úgy történt, hogy a stáblista összes szereplőjének írtam és mindenki válaszolt is. Utoljára a berendező asszizstensétől    kaptam egy e-mailt, amiben azt    írta, nála van a kép. Eleinte fel sem merült, hogy eladja, mert nagyon boldog volt, hogy egy ilyen izgalmas és fontos kép van a birtokában. Később mégis eladta, és az új tulajdonos révén kerülhetett végül haza a festmény. 

A filmen dolgozók azt hitték, egy hamisítvány vagy másolat a kép. Erre mennyi esély volt? Mennyire volt fontos a Munkácsy-céh pecsétje a kereten az azonosítás során? 

A Munkácsy-céh pecsétjének nem volt jelentősége az azonosítást illetően. Nekem volt fontos, mert így tudtam azonosítani, hogy egy másik kiállításon szerepelt a kép. Az eredetiséget ránézésre is megállapítjuk. Egy olyan kvalitású képről van szó, hogy fel sem merül, hogy ez másolat lenne. Már csak azért sem, mert ezt a képet senki nem ismerte, egy fekete-fehér fotó maradt fenn róla, rajtam kívül kevesen ismerték, nem tudták volna meghamisítani. A Stuart Little-filmet bizonyára a világon sok műgyűjtő is látta, mégsem tűnt fel senkinek, hogy ott van a kép a háttérben. 

Felmerült esetleg, hogy a Magyar Nemzeti Galériába kerüljön a kép az árverés helyett? A magyar államnak nincs elővásárlási joga egy ilyen jelentőségű kép esetében? 

Régen volt ilyen joga az államnak, de most már tudtommal nincs. A Magyar Nemzeti Galériában egyébként Berény Róbert elég jól van képviselve, hiszen ott van a Csellózó nő, amit egyébként az Alvó nővel egyszerre mutatott be, így valóban izgalmas lenne, ha ez a két kép együtt tudna szerepelni ott. Örülnék, ha itthon maradna, mert egyszerűbb lenne a kiállításokra kölcsönzéskor a hazai tulajdonostól a képet elkérni. Ugyanakkor meg azt gondolom, hogy most ebben a pillanatban ez a kép lett a világ legismertebb magyar festménye, jót tenne neki, ha egy olyan rangos gyüjteménybe kerül külföldön, ami az egész magyar művészetnek jót tenne.