Szikora állami pénzből írja hollywoodi musicaljét

2015.09.04. 10:50
A Nemzeti Kulturális Alap közzétette augusztus 6-án hozott döntését a zenei kollégiumba beérkezett pályázatokról. Nem voltak szűkmarkúak, összesen 513 140 000 forintot osztottak szét 730-nál is több pályázat között, azaz az egyes pályázók átlagosan 700 000 forint körüli összegre számíthattak, de persze a szórás az jóval nagyobb volt, és pár egészen meghökkentő elképzelést is lelkesen támogattak.

Ott van menten a Szikora Róbertnek juttatott 900 000 forint, amit a 

Hollywood - A világ első celebje 

című kétfelvonásos musical megírásáért kap. Hogy az egykori R-Go-főnök pontosan a zenét szerzi-e vagy a szöveget írja-e, az nem világos, de az igen, hogy Szikora az ijesztő című musicalt elég olcsón méri, hiszen Bródy János 2,8 millió forintos állami támogatásban részesül a Záróra című musical szövegeinek megírásáért. A szövegírás tarifája elég változó, Bérczesi Róbert a Hiperkarma negyedik nagylemezének zeneszerzésére és szövegírására csak 600 000 forintot kapott, Barbaró Attila még ennél is kevesebbért (400 000-ért) ír szövegeket.

Ami első ránézésre is feltűnő, hogy ha ezek a zeneművek valóban tető alá kerülnek egy év alatt, márpedig a pályázati kiírásban a megvalósítási időtartama 2015. július 1.–2016. június 30., akkor az elkövetkezendő nem egészen egy évben naponta legalább két, új,  könnyű- és komolyzenei mű kerül majd a nagyközönség elé, ugye. A teljes listát átfutva is kiugranak az olyan támogatások, mint a Balázs Árpádnak kiutalt 3 millió forint a következő elképzelésre:

Versenymű cimbalomra és koncert fúvószenekarra, valamint a Nézd a vizet - dalciklus magyar költők verseire című művek

de Malek Miklós György is jól tette, hogy támogatást kért a Táncfantázia No.2, a Valse Trieste és A Dunánál című művek megírására, mert 2,8 millió forint jutott neki. Müller Péter egymillió forinttal olcsóbb, mint Bródy, rongyos 1,8 millióért meg is írja a Farmerkirály (avagy a Hazudós Sam legendája) Budapest című musical szövegkönyvét. Ha csak gyorsan átfutjuk a tekintélyes névsort, akkor sem lehet csak úgy elmenni az olyan támogatások mellett, mint Bánkövi Gyula Attila 3,7 milliója, amiért 

négy új klasszikus kortárszenei mű megalkotása (sic!)

kell cserébe, de ennél még homályosabb megfogalmazások is akadnak, Bella Máté Andrásnak 3,9 millió jutott új, komolyzenei művek megalkotására, hogy aztán ez egy tételt vagy egy oratóriumot jelent, ki tudja. Dr. Zombola Péter is ugyanebben a kategóriában utazik, neki 3,9 millió forint jutott, remélem lesz majd lehetőségünk a két művész új produkcióit meghallgatni valamikor. A legnagyobb kiutalt összeg négymillió forint volt, ennyi jutott például Fekete Gyulának, akinek komolyzenei műveket kell komponálnia ennek fejében. Furcsa, de Kálmán Tamás 450 000 forintért egy egész misét bevállal, az Index dalversenyében is induló Puma Danger nevű zenekar pedig első lemezét szeretné megjelentetni, amihez csak 300 000 forintos támogatást kaptak.

Elképesztő mennyiségű az olyan pályázat, aminek leírása a nesze semmi fogd meg jól szintjén mozog, "komolyzenei mű komponálása", "új zenei mű alkotása", "új művek megírása" és "zenei művek alkotása" címen 200 000 és 4 millió forint között lehet támogatáshoz jutni. Az elbírálás ennek megfelelően a következő szempontok figyelembevételével történik:

A műveket, műrészleteket a kollégium értékeli. Az elbírálás szempontja a kompozíció szakmai kimunkáltsága és esztétikai értéke.

Azaz: tetszik/nem tetszik. 

A támogatások egy része konkrét rendezvényekre szól, így jutott például egymillió forint az Inconcertnek, hogy Caramel Aréna-koncertjét megrendezhesse, de állami pénz kell a Piramis jubileumi bulijához, egy Ákos-koncerthez és a Carbonfools nyári koncertjeihez is. A teljes lista itt olvasható