Dániel, Daniella
19 °C
35 °C
Index - In English In English Eng

Évente egyszer járunk moziba

169102738
2016.04.19. 20:00
Kevés mozijegyet veszünk, akkor is inkább 3D-re. És semmiképpen sem magyar filmre. Az NMHH nyilvánosan elérhető adatai között turkáltunk.
  • A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) minden évben nyilvánosságra hozza a Nemzeti Filmiroda által megadott moziforgalmazási statisztikákat.
  • A dokumentumokból meg lehet tudni, hogy hány vetítés mennyi bevételt hozott, filmekre, forgalmazókra, nemzetiségekre lebontva.
  • Keveset járunk moziba Nyugat-Európához képest, és akkor sem magyar filmeket nézünk. A magyar filmeknek nevetségesen kicsi az arányuk a bevételben és a látogatottságban egyaránt.
  • Viszont összességében még mindig jobb a helyzet, mint 2014-ben.

A mozi haldoklik, mondják már évek óta a károgók. A mozi haldoklik, de még mindig annyi pénzt moziznak el a magyarok, amiből másfél Videoton-stadion kijönne, mondom én, miután átnyálaztam az NMHH 2015-re vonatkozó moziforgalmazási adatait. Az önbevallásokon alapuló számok hervasztó képet festenek arról, hogy mennyi magyar filmet nézünk, és úgy általában, mennyit járunk moziba, de 2014 óta látványos a növekedés. Bár egészen biztos sokat köszönhet az ipar annak az alig ismert, semmiből jött filmnek, amit Star Wars: Az ébredő Erőnek hívnak.

Az NMHH alá tartozó Nemzeti Filmiroda honlapján elérhetőek mindenki számára a kimutatások, a 2014-es és 2015-ös évre, premierfilmekre és nem premierfilmekre (azaz korábbi évben bemutatott, de még az adott évben futó filmekre), sőt, külön forgalmazókra bontva. A statisztikákból a következő tények lesznek világosak:

Keveset járunk moziba

Az adatok szerint összesen 13 019 038 látogató járt mozikban 2015-ben, az egyszerűség kedvéért mondjuk azt, hogy ennyi jegy fogyott. Ez 17 537 710 833 forint bevételt jelent, ami igen, a Videoton-stadion 11 milliárdjának a másfélszerese. De ha ezt elosztjuk a lakosság egészével, ami a KSH adatai szerint 9 855 571 lakos volt 2015-ben, akkor kijön az, hogy egy magyar ember egy évben nagyjából 1,3 alkalommal vett mozijegyet. Szóval inkább egyszer, mint kétszer.

Persze, a mozijegy drága (átlagban 1347 forint), de ez a nagyon magányos egyes szám szomorú, ha megnézzük, hogy megy ez mondjuk Franciaországban. A franciáknál összesen 206 millió mozijegyet adtak el 2015-ben, ami érthető, nagyobb ország, jólét stb. De ha ezt átlagoljuk a lakosság számával, ami több mint 66 millió ember, akkor megkapjuk, hogy mindent egybevetve egy francia ember 2015-ben 3,09 alkalommal vett moziba jegyet. Ami igen, háromszor annyi, mint Magyarországon.

Azt mindenképp hozzá kell tenni, hogy Európában 2015-ben egy hatalmas moziba járós hullám söpört végig. A Star Wars, a Minyonok és a Jurassic World szinte soha nem látott bevételeket hozott, például Németország rekordévet zárt. Franciaországban is sokkal jobbak voltak a látogatószámok az utóbbi tíz év átlagánál – igaz, 2014-hez képest némi csökkenés tapasztalható. Ki érti ezt?

Magyar filmeket aztán végképp nem nézünk

Mi sem tudtunk egyértelmű állítást tenni a Vajna-féle filmes rendszer 2015-ös teljesítményéről. A mérleg egyik oldalán ott vannak olyan bukások, mint a Veszettek, vagy olyan katasztrófák, mint a Dumapárbaj, a másik tányérban pedig ott az Oscar-díjas Saul fia vagy a külföldi fesztiváldíjakat halmozó A szerdai gyerek. Szóval a filmek felemásra sikerültek, de arra én sem gondoltam, hogy a moziba járók ennyire pici szeletére számíthat csak a magyar filmipar.

 

Jó, ez túlzás. Ha a magyar film a magyar piacra számítana, akkor soha a büdös életben nem készülnének magyar filmek, hiszen egyik sem hozná vissza akár csak a gyártásának a költségét. Egy film összbevételéből osztoznak a mozisok és a forgalmazók is, és habár néha-néha beüthet egy szerencsés alkalom, hogy valakinek sikerül külföldi forgalmazót találnia, ez inkább csak egy nagyon ritka jackpot.

Szóval a számok: 2015-ben a magyarok összesen 542 245 jegyet vettek magyar filmre, ezzel pedig 660 042 318 millió forint bevételt generáltak a mozikban. Igen, ez nem túl sok, főleg, ha megnézzük, hogy ez összesen a teljes 2015-ös bevétel 3,7 százaléka és az összes mozijegy 4,1 százaléka.

A legnagyobb szeletet a Liza, a rókatündér hasította ki a tortából (ne felejtsük el, ezek 2015-ös adatok, a Saul igazán csak idén indult be), összesen 126 855 jegyet váltottak rá, ezzel befészkelődött a nézettségi lista 25. helyére került, a Káosz karácsonyra és a Hamupipőke közé. Egyébként ha összegyúrnánk a magyar filmeket egy nagy bevételi homonkulusszá, akkor a nézettségi lista harmadik helyére kerülne fel a Nagy Magyar Filmszörny, a Minyonok és a Jurassic World közé.

Melyik magyar filmre vett jegyet 2015-ben? (többet is bejelölhet)

  • 1614
    Nem nézek magyar filmet
  • 1003
    Liza, a rókatündér
  • 446
    Saul fia
  • 339
    Nincs a listán
  • 327
    Argo 2.
  • 30
    Anyám és más futóbolondok
  • 27
    Dumapárbaj
  • 22
    Víkend
  • 17
    Balaton Method
  • 14
    Parkoló
  • 13
    Veszettek
  • 8
    Mancs
  • 5
    LogIn
  • 5
    Éjszakám a nappalod
  • 4
    Hajnali láz
  • 3
    Drifter
  • 1
    Szerdai gyerek

Csókolom, egy 3D-jegyet kérnék!

Én ki nem állhatom a 3D-vetítéseket, kényelmetlen a szemüveg, homályosítja és sötétíti a képet, a filmeket arra erőlteti, hogy bazári mutatványok legyenek benne a képből kinyúló tárgyakkal, de a magyar moziba járók között nagyon mennek. Ugyanis ha egy filmnek volt 3D-vetítése, akkor túlnyomórészt arra vettek jegyet az emberek. 

 

A mindent vivő Star Wars 866 357 látogatójából például 570 388 ember vett 3D-jegyet, azaz az összes Star Wars-néző 65 százaléka. A Minyonoknál ez a szám 55 százalék volt, a Jurassic World esetében pedig 70 százalék.

Az orrunkon is a Minyonok folytak

Én már ettem minyonos Tic Tacot, szóval pontosan tudom, hogy mennyire átáztatott mindent tavaly nyáron a Gru 1–2. szolgalelkű manóiról szóló rajzfilm. Mintha a mozi már nem lett volna elég: 2015. június 9. és december 31. között összesen 16 089 alkalommal vetítették. A két dátum között összesen 175 nap telt el, szóval átlagban 91-szer lehetett megnézni egy nap a Minyonokat. Hát ez még Minyonból is sok. 91 perces filmhosszal számolva a maroknyi, mindenre alkalmatlan sárga izé 1,4 millió percet rabolt el a magyarok életéből.

Ez pedig nagyjából 1016 nap, azaz 2,7 év. A Wall Street Journal adatai szerint egy átlagos amerikai életéből két évet rabolnak el a reklámok. Ha valaki a premier napján nekiállt volna végignézni tizenhatezerszer a Minyonokat, 0–24-ben, akkor a cikk megjelenésekor nagyjából az egyharmadán lenne túl. Vajon mit művel az ember agyával, ha majdnem három évig nézi folyamatosan a Minyonokat?

Csak akkor kell az eredeti film, ha nálunk forgatták

Akárhányszor írunk egy remake-ről, folytatásról, könyvadaptációról, mindig jön a kötelező komment, hogy Hollywoodban már egy nyomorult eredeti ötlet sem maradt, mindig máshonnan kell lopkodni. De hát mit csináljanak, ha ez érdekli az embereket? A magyar nézettségi lista így nézett ki 2015-ben:

  • Star Wars: Az ébredő Erő
  • Minyonok
  • Jurassic World
  • Halálos iramban 7.
  • Bosszúállók: Ultron kora
  • A szürke ötven árnyalata
  • Hotel Transylvania 2.
  • Mentőexpedíció
  • A Kém
  • Elrabolva 3.

Ki tudja szúrni esetleg ebből, hogy melyik volt az, ami nem folytatás vagy könyvadaptáció? Igen, Melissa McCarthy A Kém című vígjátékáról van szó, amit speciel nagy részben Budapesten forgattak. Szóval ha egy forgalmazó tutira akar menni, akkor vásároljon egy olyan filmet, ami miatt két hónapra lezárták a belvárost, mert ezek szerint ez érdekelheti a magyarokat. A Mentőexpedíció pedig nyilván csak azért tudta megelőzni A Kémet, mert Budapesten is forgott, ráadásul még könyvadaptáció is.

Én ön melyik filmeket látta a top 10-ből?

Ezekre vettem jegyet a legnézettebbek filmek közül (többet is bejelölhet)

  • 2647
    Star Wars: Az ébredő Erő
  • 460
    Csak az nCore!
  • 163
    Minyonok
  • 143
    Jurassic World
  • 110
    Mentőexpedíció
  • 75
    Bosszúállók: Ultron kora
  • 53
    Halálos iramban 7.
  • 47
    A Kém
  • 45
    A szürke ötven árnyalata
  • 21
    Elrabolva 3.
  • 11
    Hotel Transylvania 2.