Elfoglalni egy bolygót amőbával

HLH 1792
2017.01.01. 16:24

Szép lassan átvették az uralmat a társasjátékok a videojátékok felett a Kickstarteren, ahol reneszánszát éli a műfaj, és egyre-másra bukkannak fel a komplex, nagyra törő, high concept projektek, köztük sikeres magyar kampányok is. Ehhez a szép sormintához csatlakozna a Hexpanse is, egy magyar fejlesztésű társasjáték, aminek ugyan a hivatalos Kickstarter-kampánya csak 2017-ben indul, mi már kipróbáltuk jóval előtte.

Nagyon röviden úgy lehetne leírni a Hexpanse-t, mintha kombinálnánk a bolygókolonizációt az amőbával. Most ez így biztos állati hülyén hangzik, pedig tényleg az van, hogy ránézésre ijesztően összetett, rengeteg elemből álló, grandiózus társas alapja az ismert játék. Adva van négy különböző frakció, egy kolonizálásra váró bolygó, és egy minta, amit ki kell tenni a játékosoknak. Vagy nem, és az nyer, aki lezúzza a többieket. A játékmenet lényege viszont nem abban rejlik, hogy ki tudja gyorsabban kitenni a megadott sormintát, hanem azokban a bónusz kártyákban, akciókban, amitől a szimpla amőba két csatatérré változik.

Mi először négyen próbáltuk meg a három közül a legkönnyebb játékmóddal, és nagyon csúnyán beégtünk. Több óra szabályértelmezés, bénázás, majd tökölés után egyszerűen feladtuk a játékot, mert nem tudtuk eldönteni, hogy pontosan mi is a játék menete, mi a francot is kéne csinálnunk ennyi mindennel a kezünkben. A különböző frakcióknak van külön képessége, vehetünk különböző zsoldosokat, akciókártyákat, figyelnünk kell a pénzünkre, a hajóink elhelyezésére és a vezérünk védelmére, miközben ugyebár négy ember épp ugyanazt a sormintát próbálja kirakni. Órákig pöcsöltünk azzal, hogy egyáltalán rájöjjünk, melyik ikonhoz melyik akció párosul, és voltaképpen mi a fenét is kell csinálnunk. Olyan hat-hét kör után egyszerűen feladtuk, mert azon kaptuk magunkat, hogy semmit sem értünk az egészből.

A Hexpanse papíron hiába végtelenül egyszerű, a szabálykönyv tényleg nem vezeti az embert kézen fogva. Hiányzik egy egyszerűbb példa arra, hogyan néz ki a játék, pár taktikai tipp kezdő játékosoknak, és pár kevésbé elmagyarázott részletnél tökre zavaró az, hogy a játékosokra bízzák a dolgok értelmezését. Ezért később kisebb csapatokban, két fővel, illetve három fővel is kipróbáltuk az eggyel nehezebb verziót, ahol már úgynevezett minor fractionök, vagy kisebb speciális egységek is nehezítik a játékmenetet. Hamar kiderült, hogy ez az igazi Hexpanse-élmény, így kell játszani a játékot, csak egyszerűen rá kell szánni egy kis időt arra, hogy az ember rendesen felfogja a játék értelmét.

A játék értelme márpedig a modifikátorokban, vagyis az akciókártyákban van. A zsoldosok, kisebb egységet mind rendelkeznek különleges képességekkel, amikkel az amőba igazán bonyolulttá válik. Így kicsit hatalomkártyás harccá válik hamar a Hexpanse, ahol nem az a fontos, hogy ki tudja agyafúrtabban kitenni az adott sormintát, hanem az, hogy ki tudja ügyesen használni a kártyáit, és összegyűjtögetni annyit pénzt, hogy megvehesse a jobb, drágább lapokat. Így már egészen más fekvése volt a dolognak, az elsőre abbahagyott játékhoz képest kis idővel az ember beletanul abba, hogy bizony elképesztően sok taktikai lehetőség közül lehet válogatni attól függően, hogy mi van a kezünkben. Valakinek lehet egyszerűbb lemészárolni a többieket, valaki pedig kombókon keresztül semmisítheti meg a többiek sormintáját, hogy aztán pikkpakk kirakja a sajátját.

Az látszik a Hexpanse-en, hogy olyanok csinálták, akik nagyon képben vannak a felsőbb kategóriás társasokkal, talán pont ezért nem is gondoltak arra, hogy a mezei játékosoknak bizony sokkal jobban a szájába kell rágni, hogy mi itt a cél, és hogyan lehet elérni. Társasos szakértőnk szerint ettől függetlenül a koncepció tuti siker lesz a Kickstarteren, ahol egyébként is zabálják a sci-fi társasokat, ráadásul ez a magyar játék fantasztikusan néz ki, gyönyörűek a rajzok, a fiktív világ szépen ki van dolgozva, és ami a legjobb, hogy a térképtől a frakciókon át a speciális osztagokig a végtelenségig bővíthető új és új elemekkel. És mivel még a Kickstarter-kampány sem indult el, a készítők bőven tudnak kicsit javítgatni a dolgokon. Ami voltaképpen csak annyi, hogy a szabálykönyvet kicsit befogadhatóbbá kell tenni, és akkor nem csak a hardcore arcok fogják zabálni a játékot a Kickstarteren, hanem kevésbé edzett emberek is felfigyelnek arra, hogy már megint itt van egy fantasztikusan jól kinéző, egyszerű, mégis rendkívül összetett taktikai társasjáték, amit nálunk találtak ki.

(A Hexpanse közösségi finanszírozási kampánya január 4-én startol a Kickstarteren, addig itt van minden fontosabb infó a honlapon.)