Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Állami pénz nem kell, alulról építenék újjá a magyar művészeti színteret

Francis Alys 01
2017.06.23. 10:50 Módosítva: 2017-07-05 00:10:19
A mindent maga alá gyűrni akaró diktatúrában csakazértis létező szabad gyermekköztársaság, a Valahol Európában-t is ihlető Gaudiopolis a fő témája az idei OFF-Biennálénak, a legnagyobb magyarországi kortárs művészeti eseménynek. A szeptemberi OFF ezúttal is teljesen alulról szerveződik, lakások, üres üzlethelyiségek, ipari épületek, alternatív színházak, közterek lesznek a helyszínek. Cél a magyar független képzőművészeti színtér alig álló alapjainak az újraépítése, állami pénzre tudatosan nem akartak pályázni.

A 2015-ös első OFF-nak még nem volt olyan központi témája, mint ami most az 1945-től '50-ig élt, a Rákosi-korszakban a szabadság igazi kis köreként működő Gaudiopolis lesz. Az embermentő evangélikus lelkész, Sztehlo Gábor gyermekvárosának neve magyarul annyit tesz, hogy az Öröm városa – egy olyan társadalomban, ami legkevésbé az örömről szólt. A több száz árva gyerek közössége afféle megvalósult miniutópia volt, azzal a reménnyel, hogy a barbarizálódó világban a gyerekek újratanulják a demokráciát, az együttérzést, felelősségvállalást és a szabadságot. A gyerekek itt polgárok lehettek, minisztereket választottak és alkotmányt írtak. Ennek első pontja szerint a város célja:

Krisztus evangéliumának szellemében, társadalmi korlátokat megszüntetve, önálló, öntudatos, önismeretre és önbírálatra törekvő, gyakorlatilag ügyes, elméletileg képzett magyar embereket nevelni.

A 2017-es OFF-Biennále ebből a filmklasszikus Valahol Európában-t is ihlető, de valóságos történetből indul ki. Az OSA-ban lesz egy, kifejezetten a Gaudiopolis történetét feldolgozó kiállítás is, de a legtöbb program  csak lazán kapcsolódik a pusztuló világban is újjáteremthető szabadság témájához.

„A Gaudiopolis egy társadalmi modell volt. Az OFF számára példaértékű a gyerekköztársaság pedagógiai programja és társadalmi víziója, amelyben az egyéni felelősségvállalás, az egyén és közösség együttélésének kérdése, a Játék, az Öröm és a Kreativitás, valamint a művészet is fontos szerepet kapott” – mondta erről Székely Katalin kurátor az OFF idei terveiről szóló sajtóeseményen. Nem nehéz ebben politikai áthallásokat találni: a szervezők azt hangsúlyozzák, hogy „a gyorsan változó politikai környezetben ma is újra kell gondolnunk az egyéni kiállás, az oktatás, a közösségépítés és a demokrácia fenntartásának összefüggéseit”, és hogy mi lehet ebben a művészet szerepe.

A fősodorból való kilépésre utaló nevéhez híven az OFF mögött nincsen semmilyen erős intézményi háttér, hálózatos együttműködésen alapuló, alulról szerveződő történet az övék. A nagyjából 40 milliós költségvetéshez nem is próbáltak állami pénzeket szerezni, oda nem pályáztak, a szükséges összeg magánadományozókból, gyűjtőktől, külföldi kulturális alapítványoktól jött össze. Ebből negyven helyszínen vagy 60 magyar és jó pár külföldi művész fog szerepelni. A rendezvénynek az is célja, hogy miközben a gyenge intézményi támogatás miatt is kevés, komolyabbnak tekintett kortárs magyar képzőművészeti alkotás születik, a város birtokbavételével is összerántsák, inspirálják a szcénát.

Még nem beszélnek minden programról nyilvánosan, lesznek mindensetre komoly nevek, sokat várnak például a brit performance-világban eléggé sztárolt Marvin Gaye Chetwindtől, aki pont egy Valahol Európában-adaptációt vállalt be. Lesz újraértelmezett kabaré is, azt az 1961-es napot megidézve, amikor a keleti blokk azt ünnepelte, hogy Jurij Gagarin megkerülte a Földet, itthon pedig a művészvilág a Kondor Béla ablakából tisztázatlan körülmények között kizuhanó ifjú drámaíró-csillag Sarkadi Imrét, az Elveszett paradicsom íróját gyászolta. A nemzetközi színtéren is nagyon komoly reputációval rendelkező Kis Varsó művészcsoport egy nyolcvanas évek stílusát megidéző fotó-képregénnyel készül; ennek a témája is a hatalom–művészet–önszerveződés problémájával kapcsolatos: a kisképzősök videón is dokumentált 1989-es lázadását dolgozza fel a regnáló oktatási rezsimmel szemben.

Az Off-Biennále teljes programja még alakul, hamarosan az eseménysorozat honlapján lehet majd látni, kinek mit jelent 2017-ben az Öröm városa. A szervezők szívesen fogadják az önkéntesek jelentkezését és további lehetséges helyszíneket is keresnek még.

(Borítókép: Francis Alys)