Újranyílt a kávézó a híres Lotz-teremben

2019.02.07. 11:52

Közel két évig állt üresen az Andrássy úti Párisi Nagy Áruházban (más néven Divatcsarnokban) található Lotz-terem kávézója. Itt korábban, az épület 2009-ben véget ért felújításától 2017-ig tartó bezárásáig már működött egy kávézó, szimbiózisban az Alexandra könyváruházzal, amit a céghálózat csődje sodort el. Ez a nem olyan régi hagyomány folytatódik most, miután maga az épület is újra funkciót kapott Andrássy Élményközpont néven (az itt nemrég megnyílt Pandora kiállításról ebben a cikkben számoltunk be).

Az új kávézóban, ami a Café Párisi nevet kapta, megint a 19. század végének grandiózus freskói alatt lehet enni-inni. Maga a szecessziós Párisi Nagy Áruház 1909 és 1911-ben épült, de a Lotz Károly freskóival díszített, pompás bálterem régebbi: az épület hátsó szárnyával együtt a korábban itt állt Terézvárosi Casinóból maradt fenn.

A terézvárosi polgárság társasági életének központja 1884-ben épült, a nagyterem mennyezetén Lotz Károly Budapest apoteózisát festette meg egy nagyszerű freskón, a boltcikkelyek allegorikus figuráit a Sixtus-kápolna mennyezete ihlette. A freskókat pompeji stílusú festett és stukkós ornamentális keretbe foglalták. A terem annyira látványos alkotás, hogy amikor a Casino tönkrement, sajnálták lebontani, és belefoglalták az új áruházba. A világháború rombolását, a szocializmus éveit is sértetlenül vészelte át, akkoriban a Divatcsarnok gyermekosztálya működött a falai között.

Lotz Károly korának egyik vezető (díszítő)festője volt, munkáival az Operaházban, a Vigadóban, a Szent István Bazilikában, az Országházban, valamint a Magyar Tudományos Akadémián is találkozhatunk.

Az új Café Parisiban a korszak stílusában egyedileg, újonnan gyártott Zsolnay-porceláncsészékben, kancsókban, tányérokon érkeznek az ételek, italok. A terem belsőépítészete változott az előző kávézóéhoz képest, egyszerű márványlapos asztalok és hajlított hátú Thonet-székek kerültek be, és a tér levegősebb, áttekinthetőbb lett a nagyméretű bútorok eltávolítása után.