István, Vajk
18 °C
33 °C
Index - In English In English Eng

Az árverés előtt elkelt a Caravaggiónak tulajdonított, padláson talált festmény

2019-06-25T170420Z 236790694 RC192E35F190 RTRMADP 3 ART-CARAVAGG
2019.06.25. 19:05 Módosítva: 2019.06.25. 20:33

A csütörtökre kitűzött árverés előtt elkelt a Judit lefejezi Holofernészt című, Caravaggiónak tulajdonított festmény, amelyet 2014-ben találtak egy dél-franciaországi, Toulouse környéki ház padlásán.

Az adásvételt a Labarbe toulouse-i aukciósház jelentette be kedden. Az eladási árat nem hozták nyilvánosságra, csak annyit közöltek, hogy a vevő külföldi. Az 1607-ben keletkezett, bibliai tárgyú kép piaci értékét szakértők 100-150 millió euróra (kb. 32,2-48,4 milliárd forint) becsülték.

A több mint 400 éves festményt 2014 áprilisában egy csőtörés nyomán fedezték fel egy Toulouse környéki házban, ahol közel 150 évig rejtőzött. A kép a bibliai Juditot ábrázolja, amint lefejezi a Holofernész nevű asszír hadvezért, aki megtámadta Izraelt, és halálra akarta szomjaztatni a zsidókat. A történet szerint a gyönyörű özvegy hírében álló Judit elcsavarta Holofernész fejét, majd amikor a férfi lerészegedett, levágta a fejét. Az asszír táborból hazatérő Juditot Botticelli is megfestette, az ő képén a kísérője cipeli a hadvezér fejét. Caravaggio egész biztosan festett egy ilyen tárgyú képet, amely ma a római Galleria Nazionale d'Arte Antica egyik büszkesége. Hogy a padláson talált festményhez van-e köze, arról megoszlanak a szakértői vélemények, többen inkább egy jó kezű követő munkájának tartják.

Ez a kétely az oka annak, hogy a képet Marc Labarbe intenzív marketingkampánya ellenére végül nem vásárolta meg sem a Louvre, sem más közgyűjtemény, így 2016-ban elrendelt kiviteli moratórium tavaly novemberi lejártával szabadon eladhatóvá vált, írja az Art News.

Eric Turquin, a festmény vizsgálatát vezető francia művészettörténész szerint a mű meglepően jó állapotban van, alapos és kezdetben titkos vizsgálaton esett át. Az egyik legjelentősebb Caravaggio-szakértő, Nicola Spinosa volt nápolyi múzeumigazgató szerint a festmény „csaknem bizonyosan a lombard mester keze munkája, még ha erre soha nem is lesz cáfolhatatlan bizonyíték”.