Valér
1 °C
9 °C
Index - In English In English Eng

A tao eltörlése miatt fogadta be a zaklatással vádolt Kerót az Átrium

2019.12.03. 13:55

December 12-én mutatják be az Átriumban a Gyilkos ballada című rock-musicalt. Az előadás az úgynevezett befogadott produkciók közé tartozik, vagyis nem az Átrium csapata készíti, hanem a színház honlapjának tájékoztatása szerint a Bartha Management Kft. A rendezője Kerényi Miklós Gábor, vagyis Kero, az Operettszínház korábbi igazgatója, aki 2018 áprilisában rendkívüli felmondással távozott, miután szexuális zaklatással vádolták. Maros Ákos egykori táncos és színész állította, Kerényi elverte egy törött vállfával, Czapáry Veronika írónő pedig azt nyilatkozta, hogy tizenegy olyan emberről tud, aki azt állítja, Kerényi molesztálta őket. A rendező nem tagadta a cselekedeteket, csak azt, hogy mindennek szexuális töltete lett volna, és bocsánatot is kért.

Nem sokkal később azonban visszatért a rendezéshez, Rómeó és Júlia musicalt rendezett az Arénában (az Operett viszont levette a műsoráról a Kero által rendezett Rómeó és Júliát) és a Nemzeti Lovas Színház igazgatója, Pintér Tibor őt kérte fel a Demjén-musical, A szabadság vándorai direktorának. Főleg azonban külföldön dolgozott, miután a botrány kitört. Most viszont újra rendszeres előadással térhet vissza egy budapesti színházban. A Muri Enikő és Kerényi Miklós Máté (Kero fia) főszereplésével készülő előadás a leírás szerint

kompromisszumok, árulások, férfi becsület és fékezhetetlen vágyakozás - folyamatosan izgalmas, nagyon mai, és nagyon érzelmes történet, remek hangokkal, élő rock zenekarral. 

Megkérdeztük az Átriumot, hogy nem érzik-e problémásnak, hogy befogadják a szexuális zaklatással vádolt, az Operettből távozni kényszerült rendezőt. A színház válaszában a kultúrtao megszüntetését okolta. Emlékeztettek rá, hogy a kulturális tao megszüntetése után az EMMI Kultúráért Felelős Államtitkársága a korábban taóból befolyt támogatási összeg 77 százalékát elvonta az Átriumtól. “Ebből az összegből nem lehet színházat üzemeltetni. A nyár folyamán dönteni kellett, hogy nyitva marad-e az Átrium, vagy bezár. A közönség támogatása révén meg tudtuk oldani, hogy az épület nyitva maradjon, de munkatársaink 90 százalékát kényszerűen elbocsátottuk, és augusztus óta befogadó térként üzemel az épület, és e folyamatnak minden eleme transzparens módon, a nyilvánosság előtt történt” - írták.

Hozzátették, hogy a döntéssel együtt az Átrium önálló művészeti vezetése és arculata megszűnt, a ház pedig teljes egészében bérelhetővé vált. “Filmforgatástól politikai rendezvényen, könyvbemutatókon, koncerteken és konferenciákon át heti rendszerességű istentiszteletig sokféle program zajlik az épületben, elsősorban annak érdekében, hogy a korábbi időszakban felépített saját repertoár egy része – nem csak a nagyszínpadi produkciók, hanem a színházi nevelési program is – legalább részben elérhető maradjon. A ház bérlése piaci alapon történik, ezektől a befogadott rendezvényektől határozottan elválasztottuk az Átrium Produkciót, színházunk maradványát, a saját előadásainkat. Az Átrium Produkciókért, saját előadásainkért mindennemű morális és művészi felelősséget vállalunk, azonban a piaci alapon befogadott előadásokkal kapcsolatban az érintett producerek – ebben az esetben a Bartha Management Kft. – az illetékes”.

Válaszukban kiemelték, hogy a befogadott produkciókból termelik ki az épület fenntartásának költségeit, hogy ezt ne a saját előadásaik így is elképesztően magas jegyárában kelljen érvényesíteni. “A Bartha Management Kft. – amely cég egyébként más színházaktól is bérel játszóhelyet – ugyanazokkal a piaci feltételekkel bérli ki az épületet, mint bármelyik másik rendezvényszervező, és a bérbeadónak, amíg a szerződéses kondíciókat a bérlő fél betartja, sem jogi, sem erkölcsi felhatalmazása nincsen arra, hogy ítélkezzék, hacsak nincs olyan jogi körülmény, amely erre felhatalmazást ad. Amennyiben az Átrium ismét lehetőséget kap arra, hogy önálló művészi koncepcióját valósíthassa meg, úgy minden egyes rendezvényért és az abban dolgozó munkatársakért teljes morális felelősséget fog vállalni”.

Gothár rendezése is marad

Az Átriumban egy másik szexuális zaklatással vádolt rendező, Gothár Péter egyik rendezését, a Vaknyugat című előadást is játsszák, 2012 óta nagy sikerrel. Ez Kero rendezésével ellentétben a saját produkciójuk. Nem fogják levenni, mert Gothár nem náluk, hanem a Katona József Színházban viselkedett elfogadhatatlanul. “A próbafolyamat során semmi hasonló atrocitás gyanúja fel sem merült. Az előadást 2019 novemberében újítottuk fel, egyébként a rendező részvétele nélkül. A színház 2020. januári műsora még az előtt elkészült, hogy az ügy nyilvánosságra került volna, amellyel kapcsolatban ezúton is leszögezzük: minden erőszakos, nem a felek kölcsönös beleegyezésén alapuló cselekményt elítélünk, ha munkánk során bárkivel ilyesmi történne, annak elkövetése azonnali szerződésbontást, továbbá, amennyiben annak feltételei fennállnak, jogi eljárás megindítását vonna maga után”.

Hozzátették, hogy mivel az adott eset nem az Átriumban történt, tehát semmilyen információjuk nincs róla a nyilvánosságra került közleményeken kívül, egyelőre nem tudnak ítéletet alkotni a kérdésben azon kívül, hogy minden ilyen eset elfogadhatatlan. “Ahogy a Katona József Színház sem vette le a repertoárról Gothár rendezéseit (kivéve a Hóhérokat) - M.D.), úgy egyelőre mi sem tervezzük, de végleges döntést még nem hoztunk. Mindazonáltal általánosságban az elmondható, hogy egy előadásban sok ember sok munkája fekszik, nem gondoljuk, hogy egy kollektív művészeti alkotást – mint a film és a színház – az egyik alkotó felelőtlen, morálisan és szakmai értelemben elítélendő lépése érvénytelenné tenne”.

Karácsony Gergely főpolgármester korábban az Indexnek adott élő videóinterjújában azt mondta, hogy a főváros igyekszik segíteni azoknak a színházaknak, amelyek a kultúrtao eltörlésének vesztesei. Ezeknek a döntően magánszínházaknak létrehoznak egy alapot, amelyre pályázhatnak majd az érintettek. “Mi magánszínházként azt a művészi programot szeretnénk folytatni, amelyet utoljára a 2017/2018-as évadban tudtunk teljes egészében megvalósítani, ha ennek a feltételei rendelkezésre állnak,

nem leszünk rákényszerülve arra, hogy olyan programokat is be kelljen fogadnunk, amellyel az Átrium intézményként maga nem tud teljes mértékben azonosulni, vagy amúgy ne tűzne műsorára

- írta ezzel kapcsolatban az Átrium.