Egy gyári munkás rejtélyes gépe folyadékcseppeket állít elő a holdfényből

2020.08.31. 17:04
Szeptember 1-én kezdődik Budapesten a nemzetközi rövidfilm-fesztivál, amelynek versenyprogramjában ismét felbukkannak Cannes-ban és a Sundance-en díjazott alkotások is.

A BuSho-t (amely nevét a Budapest Short Film Festivalról kapta, de persze a játékos szóképzés a télűző busójárásra is utal) már 16. alkalommal rendezik meg idehaza. A versenyszekcióban a hazai rövidfilmeken kívül idén a többi között iráni, spanyol, francia és cseh alkotásokat láthatunk. Bár itt rögtön meg kell állnunk egy pillanatra,  mivel alapvetően átalakult a rövidfilmes „piac”, amit nevezzünk inkább rendszernek. 

Amíg korábban a különböző nemzetek szinte kizárólag a saját országhatáraikon belül gyártották a rövidfilmeket, addig mára ez teljesen nemzetközivé lett, azaz megjelent a nemzetközi kooprodukció a kategórián belül. Két izraeli rendező is versenybe jutott, azonban az egyik brit, a másik szerb megjelöléssel szerepel. Azután a forgalmazás és fesztiváloztatás még inkább megkavarja a dolgokat, mert hiába gondolhattuk a nevezések láttán, hogy rengeteg spanyol alkotás érkezett a Promofest ügynökségtől, a  Cargo maláj, a  Low Tide  ír, az   Archibald's Syndrome  francia,  az   Overland  pedig amerikai színekben indul.  A másik nagy csomagban nevező berlini Aug & Ohr versenybe jutott rövidfilmjei között pedig az   O.I.  és az  Oracle kanadai, a  Spoon  amerikai, a  W  görög, de persze elvétve akad német is, mint a műfajban ritkaság számba menő rövid filmmusical, a  Bonbon

Természetesen az ügynökségek és az akadémiák vagy a filmiskolák nem összekeverendők, mert továbbra is olyan kiváló helyi alkotásokat kapunk például a Film Akademie Baden-Württemberg iskolából, mint az idei versenyben szereplő Kapitány vagy a Masel Tov Cocktail.  A Steve Bache által jegyzettKapitány című filmben a vízimentő Frank egy súlyos baleset után megpróbálja fenntartani a példakép szerepét fia életében.  Másik nagy visszatérő a Hamburg Media School, amely ezúttal a fesztivál versenyprogramjának a nyitófilmje, az Among Humans mellett ugyanebből az iskolai szemeszterből még két filmmel jutott a főtáblára, ezek pedig az Offense és a Mall.

Végül nem mehetünk el szó nélkül az új generációs cseh animációs filmek mellett, amelyek az animációs versenyprogram egyharmadát adják, egyebek közt a prágai  FAMU kötelékéből érkezett Hide N Seek  valamint a S p a c e s című alkotásokkal.  És természetesen nem múlhat el BuSho fesztivál lengyel animációs film nélkül, így ezúttal a Fumi stúdiós Piotr Milczarek Rain című munkája látható, amely az alkotók megfogalmazása szerint egy egyszerű animációs film a kollektív tudatról.

A tavalyi BuSho győztes Salam francia ügynökségétől idén is várható csemege, mégpedig a Sundance fesztiválon debütált észak-macedón Sticker, Georgi M. Unkovszki rendezése, melyben Dejan sikertelen autóvizsgáját követően a bürokrácia csapdájába esik, ami próbára teszi elhatározását, hogy felelősségteljes apa legyen.

Kérsz egy *övidet?

Oroszországból érkezett Vlagyiszlav Bakanovics filmje, a Meatgrinder, valamint Alekszander Szolovjov rendezése, a Praszkovja, a melyek a legutóbbi Moszkvai Rövidfilm Fesztivál díjazottjai voltak.

Az    Oraclecímű kísérleti film, mely Aaron Poole   rendezése, egy gyermek életének azon pontját vizsgálja, amikor a szorongás és a félelem bekerül a tudatába.

Minden évben egyre több és több iráni alkotást láthatunk, és Neda Assef remek 113 című filmje a bizonyítéka, hogy nemcsak a fizetésképtelenségi szankcióból eredő nevezési díjmentesség miatt érkezik sok film, hanem erőteljesen fejlődik a filmipar. A filmben a 113. számú katona annyira elfárad, hogy elalszik a katonai bázis konferenciatermében, amelyben a vezetői találkozókat tartják.

Mit lőttetek?

2019-ben Cannes-ban Arany Pálma-, nemrég pedig BAFTA-jelölést kapott Anna című filmjéért Dekel Berenson izraeli rendező, aki a nemzetközi kavalkád megerősítésére ezúttal brit színekben indul, de egyébként magyar állampolgár is, és jelenleg Cipruson él. A film a háború sújtotta Kelet-Ukrajnában élő Anna, az öregedő egyedülálló anya története, aki vágyakozik a változásra. A másik izraeli rendező, Yoram Ever-Hadani, akinek Moon Drops című filmjében egy gyári munkás olyan rejtélyes gépet kreál, amely folyadékcseppeket állít elő a holdfényből.

A vetítéseknek az Art+ Cinema, a Puskin mozi, az Olasz Kultúrintézet és a Cervantes Intézet ad otthont.

A részletes programot itt találjátok.