További Kultúr cikkek
- Milliárdos összegért talált gazdára az egy évszázada „eltűnt” Gustav Klimt-festmény
- Kerényi Miklós Máté depresszió és kétszínűség miatt hagyta ott a színházat
- Azahriah után a Carson Coma is nagyszabású Európa-turnéra indul
- Alig nyitott meg, máris bezár a főváros jeles intézménye
- Demeter Szilárd: A kerekasztal lovagjai ülnek az asztalnál, közülük az egyik a király
Nem is olyan régen volt egy normális életünk. Bízunk abban, hogy ez a normális élet hamarosan visszatér és a fotóriporterek nemcsak a pandémiát fotózhatják majd, hanem újra korlátozások nélkül dolgozhatnak, hogy bemutassák, megörökítsék mindazt, ami velünk és körülöttünk történik, normális időkben.
A pályázatra ezúttal 267 fotográfus 2488 pályaművet küldött, ami összesen 6079 beérkezett képet jelent; a mennyiség mellett azonban a nemzetközi zsűri „fotográfus nagyágyúi” kiemelték a pályázat magas színvonalát.
A tavalyi év sajtófotóit felvonultató anyagban a legmarkánsabban megjelenő esemény a Hableány turistahajó tragédiája, amely nagyon megmozgatta a fotográfusokat. Az indexes Ajpek Orsolya a képriport kategória első helyén végzett a balesetről készített sorozatával. A hír- és eseményfotók között is két díjat ért ez a téma: az első Dombóvári Tamás, a harmadik pedig Balogh Zoltán lett a hajószerencsétlenségről megjelent fotójával. Dombóvári Tamás ráadásul a legjobb hírképnek járó Escher Károly-díjat is elnyerte ezzel a képével.
A Magyar Újságírók Országos Szövetségének Nagydíját Hajdú D. András kapta A fal, amit mi kerítésnek hívunk című, a társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia kategóriába nevezett sorozatával. Hajdú 15 éve dolgozik fotóriporterként, a magyar és kelet-európai valóság dokumentálásával foglalkozik, és idén az amerikai Pictures of the Year pályázaton második díjat nyert a Magyar Sajtófotó Pályázatra is beküldött, itt kategóriagyőztes A kongói dzsungel magyar hőse című sorozatával.
Az André Kertész-nagydíj győztese pedig Kovács Bea, aki szívesen fotózza a kevéssé ismert közösségeket, a fogyatékkal vagy betegséggel élő gyerekeket körülvevő családokat. Éber kóma című sorozatával a Mindennapi élet kategóriában pályázott. Jóllehet csak 2017-ben szerzett szakképesítést mint alkalmazott fotográfus és jelenleg a MÚOSZ fotóriporter-képzését végzi, képeit nagyra értékelte a zsűri.
A vírushelyzet miatt a megnyitó és a díjátadó ezúttal zártkörű volt, de az eseményről videó készült.
A fotópályázattal párhuzamosan a MÚOSZ Fotóriporteri Szakosztálya tördelő pályázatot is kiírt. Ezt a nyolc éve elhunyt neves tördelőszerkesztőre emlékezve Molnár István-díjra keresztelték. Ennek a kategóriának a győztese Lakos Krisztián és Lakos Richárd lett. A kiállított tablókon látható Heltai Ákos, a Petőfi Irodalmi Múzeum Alapítványának kiadásában megjelenő Országút lapterve is.
A pályázatok anyagából a hagyományoknak megfelelően évkönyv is megjelent. Bánkuti András, Az év fotói kötet szerkesztője kiemelte, hogy – hasonlóan a kiállításhoz – az album nem csupán a díjnyertes felvételeket tartalmazza, hanem bővebb válogatást nyújt, részben olyan képekkel is, amelyekkel a tárlat látogatói sem találkozhatnak.
A kiállítás a szerdai nyitónapon ingyenes, november 15-ig belépődíjas a Nagymező utcai Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. A tárlatot a következő hónapokban más helyszíneken is bemutatják, szombattól elsőként Gödöllőn látható.
(Borítókép: Érdeklődő a 38. Magyar Sajtófotó Pályázat kiállításán a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban tartott díjkiosztó ünnepségen 2020. szeptember 8-án. Fotó: Bruzák Noémi / MTI)