Beszóltak neki, erre fesztiváldíjat nyert a magyar színésznő

D  CC20200810055
2020.10.15. 15:08
Az Antalyai Filmfesztiválon a legjobb színésznő díját nyerte. Stork Natasával A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című film sikeréről beszélgettünk.

Sikeres filmben nyert értékes díjat. Mire, hova lesz ez jó belépő a jövőben?

Sorsszerűen képzelem a pályámat, és szeretek csínján bánni a nagy vágyakkal. Igyekszem arra irányítani a fókuszt, hogy ha jön egy lehetőség, készen legyek rá. Nem ábrándozom, hogy mi jöhet még.

Hamarosan újra forgat. Ez már a mostani sikernek köszönhető? Mit lehet tudni erről a karakterről?

Egy egypetéjű ikerpárt, tehát két különböző karaktert játszom Szilágyi Fanni filmjében. Fannival négy éve dolgoztunk először A csatárnő bal lába életveszélyes című rövidfilmben, amit ő rendezett, én pedig a főszereplő voltam. Ez csak egy négynapos forgatás volt, de azóta élt bennem egy erős érzés, hogy még dolgunk van együtt. Azt nem tudhattam, hogy Fanni is így gondolja-e, ezért a – szó legjobb értelmében – nagyon felkavaró volt, amikor elhívott erre a kettős szerepre, jóval a Felkészülés bemutatója előtt.

Amennyire közvéleménykutattam, a nők jobban értik, jobban szeretik a Felkészülést. Ön szerint mi ennek az oka? Ez egy női film? A nők többet tesznek hozzá fantáziából egy szerelemhez?

Nem gondolom a Felkészülést női filmnek, sőt mintha egyfajta tisztelgés is lenne a férfiak előtt. Márta látszólag talán „fantáziál”, de igazából szerintem csak figyel és hallgat az ösztöneire, és veszi a bátorságot, hogy emiatt a környezete számára illogikusan viselkedjen. Ez a képesség nem feltétlenül a nők sajátja, inkább személyiség kérdése.

Vizy Márta, filmbéli karaktere olyan döntést hoz, amivel 180 fokos fordulatot vesz az élete. Ön hozott-e már ilyen horderejű döntést, akár szakmailag, akár magánéletileg? Mekkora bátorság kell ehhez?

Volt egy ilyen pillanat az életemben, de erről többet nem mondanék. Azt hiszem, ilyenkor háttérbe szorul a racionális mérlegelés, mellékessé válik a félelemérzet. Sokkal fontosabb volt számomra maga az ügy, mint hogy a komfortzónámon belül maradjak.

Otthagyná-e sikeres állását, karrierjét, anyagi jólétét és ígéretes jövőjét egy szerelemért? Megtenné-e mindezt negyvenévesen?

Márta történetében ezt mesei elemként értelmeztem, szimbolikus jelentőségű lépésként. A saját életemben, amikor a hivatásom szembe került a magánéletemmel, az mindig egy jelzés volt, hogy valami nem jól működik. Hiszek benne, hogy ezek az életterületek támogatják egymást.

Az egyik interjúban azt mondja, egy másik film kapcsán visszajutott önhöz, hogy nem elég jó nő a szerephez. Hogyan értsük ezt? Van-e egy ilyen kommentnek jelentősége?

Ezt ott arra hoztam példának, hogy egy színésznek milyen sebeket kell begyógyítania magán, és hogy a szerepek mennyire visszahatnak a színészről kialakított képre.

Nincs teknősbékapáncélom, egy-egy ilyen megérint, de ezzel nincs mit tenni. A híres reklámszlogen jut eszembe: Just Do It.

Szerintem ön túl fiatal Vizy Márta szerepéhez. Bár a játéka mindenképp érett negyvenest formáz, de fizikailag egy sokkal fiatalabb nőt látunk a vásznon. Ez mekkora nehézséget jelentett a szerep megformálásakor? Honnan merített, milyen segítsége volt egy idősebb nő eljátszásához?

Egyrészt rengeteg olyan filmet néztem abban az időben, ahol negyven körüli színésznők játszanak, hogy közelebb kerüljek ennek a női kornak a jellegzetességeihez. Másrészt azt látom, hogy ma a korcsoportok között, külső megjelenésben nincs akkora különbség. Legtöbbször könnyebb megmondani, hogy valaki sportol-e vagy sem, mint azt, hogy 30 vagy 40 éves.

Horvát Lili rendező azt mondta az Indexnek adott interjújában, hogy Vizy Mártát gyakorlatilag együtt hozták létre. Mi volt a legnagyobb nehézsége a szereppel?

Márta sokat van egyedül, és keveset beszél. A csöndjeit kellett tartalommal megtölteni. Kihívás az egyedüllét intimitását megteremteni a kamera előtt, de óriási segítség volt, hogy Lili nagyon pontosan át tudta adni, hogy mit szeretne látni, miközben soha nem éreztem, hogy valami tőlem idegen dolgot kell „kiviteleznem”.

Azelőtt önt elsősorban az alternatív színházi szcénából ismerhettük. A színházi életben hogyan folytatja ez után a siker után? Most is épp próbál.

Nem akarok változtatni. Kiváltságnak érzem, hogy olyan rendezőkkel dolgozhattam az elmúlt években, akikkel nagyon élvezem a munkát. A jövőben is ezt szeretném folytatni.

Melyik színházi szerepére a legbüszkébb és miért?

Nehéz lenne bármelyiket kiemelni. Volt, ami könnyen adta magát, volt, amelyikért jobban meg kellett küzdeni, és azért vált fontossá számomra, de mindegyik valahogy a gyerekem. Az utolsó munka mindig kiemelten fontos, mert abban benne van minden addigi tapasztalat.

Egy másik interjúban azt mondja, kevés az igazán karizmatikus férfiszínész, férfi partner. Bodó Viktor ilyen?

Viktor egy jelenség, a generációja ikonikus figurája, kivételes partner.

Gyakran játszik külföldön, Párizsban, Brüsszelben, másutt is. Hogyan kerül be egy magyar színésznő külföldi előadásokba? Mi volt ezek közül a kedvence?

Tavaly a Lucerni Színházban dolgoztam egy Die Unscheinbaren nevű produkcióban. Ez egy kőszínházi projekt volt, de sokban hasonlított egy itthoni, alternatív előadásra. Négy gengszter tanítja zsiványságokra az elit, svájci közönséget, és egy ponton egy Rolls-Royce is begurul a színpadra. Ez a második munkám ezzel a rendezővel. Ő például visszahívott. Mindig ez a legjobb. De sokszor volt, hogy valaki ajánlására keresett meg egy rendező.

Hol szeretne tartani Vizy Márta korában, negyvenévesen?

Most legjobban arra vágyom, hogy addigra nyugodt körülmények között, Covid-mentesen lehessen dolgozni.