Pierre Cardin, a vizuális úttörő

GettyImages-106647537
2020.12.29. 18:55 Módosítva: 2021.01.02. 12:21
A kedden 98 éves korában elhunyt Pierre Cardin neve a magyar divatiparban is meghatározó volt. Ám nemcsak a dizájner, hanem a munkaruhák és a köznapi viseletek címkéjén is a francia zseni monogramja díszelgett.

A Pierre Cardin, mint márka, a nyolcvanas években tört be a magyar köztudatba, méghozzá a maga sajátos, már-már utánozhatatlan szabásvonalával és ízlésével. A formabontó stílus és a ruhákon megjelenő motívumok – vagy éppenséggel azok hiánya – volt az, ami igazán naggyá tette a tervező nevét. Az öltözetek jellegzetessége a konstruktivizmus (elsősorban a konstruktivista festészet) megjelenítése, tükröződése volt. Ez Magyarországon akkoriban új dolog volt, szinte kultúrsokként hatott az emberekre. 

A konstruktivizmus és Cardin ruhái kéz a kézben jártak – a tervező alig használt mintákat, inkább egyszínű, szimpla anyagokkal dolgozott, ezek kombinációját részesítette előnyben. Ő volt a letisztult stílus hazai úttörője, hiszen a magyar divatvilág korábban a párizsi nagyágyúkat követte a trendek terén. Gucci, Dior, Chanel – a Pierre Cardin minden volt, csak az említett, sokszor túlzsúfolt és giccses márkákat „lemásoló” cég nem. 

A kultúrsokk nemcsak a színekben, de a formákban is tetten érhető volt. Nyugaton már hosszú évek óta szerették, de hozzánk csak Pierre Cardinnel tört be az „űrstílus”.

Az utópisztikus ruhák – sőt, épületek, hiszen Cardin lakása is az űrszerű stílus jegyében épült – az intergalaktikus jelzőt viselték.

Lehetetlen volt őt lemásolni, és azt sem lehetett állítani, hogy ő kopírozta volna az elődjeit – igazi vizuális úttörő volt.

Borszéki Zita divattervező 1984-ben végzett az Iparművészeti Főiskolán, pályafutása kezdetén találkozott először Cardin munkásságával. Ekkoriban (pontosabban a szerződés megkötése, azaz 1982 óta) voltak „menők” a Hungarotexszel közösen forgalmazott termékek. A Pierre Cardin ház Tankó Juditot jelölte ki magyar adaptáló tervezőművésznek. Judit gyakran járt Párizsban, ahol maga Pierre Cardin úr látta vendégül, sőt ösztöndíjjal is jutalmazta a hölgy munkáját, ami a szocialista Magyarország életkörülményeihez szokott ember számára hatalmas dolognak számított. Itthon évente kétszer Pierre Cardin-divatbemutatót rendeztek, (először 1983 szeptemberében), a kifutón viselt ruhákat pedig szintén Magyarországon varrták. 

Pierre Cardin hozta be Magyarországra a szögletes ruhákat, a válltöméses zakókat és blézereket, valamint az eklektikusabbnál eklektikusabb kalapokat, süvegeket, fejfedőket és fejdíszeket is. A Pierre Cardin-boltok két helyszínen, a Tanács körút 8. szám alatt (1983-ban nyílt meg), illetve a Károly körúton (1989) várták a vásárlókat. (Ma a biatorbágyi outletig kell elkocsikázni, ha PC ruhákat óhajtunk venni...)

Habár Malév nincsen többé, a nyolcvanas évek derekán még jócskán virágzott a magyar légitársaság. A formaruhákat – ki hitte volna – szintén a kedd reggel elhunyt divattervező ihlette. A hazai Cardin-vonal képviselője Borszéki Zita mellett Tankó Judit volt, az utóbbi hölgy tervezte ugyanis 1984 és 1991 között a Malév-személyzet öltözékét. Judit egyébként egy évvel korábban, 1983-ban kapta az első PC felkérést.

A magyarok által tervezett kollekciót természetesen maga Pierre Cardin hagyta jóvá, hiszen mégiscsak az ő nevével fémjelzett ruhákról volt szó.

A Pierre Cardinnel kötött licensz szerződés 1991-ben megszűnt, a Hungarotex pedig felszámolásra került. A második formaruha pályázaton (1991 után) szintén Tankó Judit, valamint Borszéki Zita is dolgozott, ezek azonban már önálló, vagyis nem Cardin kollekciók voltak. A PC márkajelzésű öltözékeket követő formaruha-kollekció kék és/vagy piros kabátból, szoknyából, kék-fehér csíkos kendőből, valamint kék-fehér kockás és csíkos „zsákruhából” állt. 

(Borítókép: Pierre Cardin 2010-ben. Fotó: Jun Sato / WireImage / Getty Images)