Nem él, csak túlél a párizsi Louvre

000 8UP32U
2021.03.10. 17:06

Úgy tűnik, tényleg lehet még hova süllyedni, azaz biztos nagy a baj, ha már a világ egyik legnívósabb múzeuma is inkább a saját márkás pólók és bögrék online árusítása mellett teszi le a voksát ahelyett, hogy izgalmas tárlatok mélyére kalauzolná a turisták millióit. Persze a járvány miatt nehézkes (szabályszegés nélkül lehetetlen) a bejutás a Louvre üvegpiramisába, de sebaj, ez már csak részletkérdés...

Túlélni mondjuk muszáj, még a leghíresebb francia múzeumnak is.

A párizsi Louvre évente mintegy tízmillió embert fogad, így nem túlzást azt állítani, hogy a világ egyik leglátogatottabb intézménye. A koronavírus-járvány miatt tavaly fél évig volt kénytelen külföldi látogatók nélkül túlélni, ez a hatalmas hiátus pedig a bevételnél volt csak igazán szembetűnő: a múzeum 90 millió eurótól esett el.

Adel Ziane, a Louvre külkapcsolati igazgatója úgy fogalmazott, új pénzkeresési módszerekhez kell folyamodni, emellett pedig a legtöbbet kihozni a Louvre (márka)nevéből. A megoldást csakis a kiskereskedelem és áruforgalmazás jelentheti. 

  • Az Uniqlo február 4-én kezdte meg a Louvre-ban található műemlékek képével díszített ruhakollekció árusítását, amely egy négyéves, a múzeummal kötött licencszerződés eredménye. 
  • A Louvre nemcsak egy ruhabolttal, hanem a Casetify nevű műszaki kiegészítőket áruló üzlettel is együttműködik. Híres, a múzeumban megtekinthető nőalakok (Mona Lisa, milói Vénusz, A Szabadság vezeti a népet) mása került telefontokokra, töltőkre és kulacsokra is.  

A pandémia alatt robbanásszerűen megnőtt a Louvre weboldalának látogatottsága, ám termékeiket csak egy olyan oldalon keresztül tudták árusítani, amelyen más múzeumokkal (versailles-i kastély, Musée d’Orsay) kellett osztozni. Januárban a konkurencia elkerülése végett megszületett az első, önálló Louvre-webshop.

Persze a filmipar sem maradhatott ki a buliból, legutóbb például a Netflix sikerszériája forgott a múzeum falai között. A  Lupin stábja öt napra bérelte ki a Louvre épületét, feltételezhetően nem két fillérért...

Decemberben – a múzeum történetében először – árverést szerveztek, hogy a befolyt összegből a Louvre egy 1114 négyzetméteres kihasználatlan területét oktatási céllal működő stúdióvá alakítsák. Az aukció keretén belül eladták Pierre Soulages és Jean-Michel Othoniel műveit, valamint egy Vacheron Constantin órát (a legmagasabb licitáló a múzeumból – a Mona Lisa kivételével – szabadon választhatott egy művet, amelyet a számlapon később reprodukáltak). Egy licitáló nyolcvanezer eurót fizetett azért, hogy megtekinthesse, ahogy a Mona Lisát az éves vizsgálat céljából leemelik a falról. Az aukció több mint 2,3 millió eurót hozott a konyhára.

(Borítókép: Egy pár sétál a párizsi Louvre előtt 2020. november 6-án. Fotó: Ludovic MARIN / AFP)