- Kultúr
- divathét
- budapest central european fashion week
- bálna
- vetlényi alma
- ferencz borbála
- odivi
- zoltán tóth
- bata-jakab zsófia
- magyar divat és design ügynökség
- modell
Hulladékmentes ruhák és műanyag ékszerek a Bálna gyomrában
További Kultúr cikkek
- Ungár Péter: Demeter Szilárdnak és Hankó Balázsnak számot kell adnia
- Ilyen még nem volt: az Index összegyűjtötte a XXI. század tíz legjobb magyar regényét
- Simon Márton: Az összeomlás hosszú ideig része volt az életemnek
- Fontos díjat kapott, a jutalom egy részét máris eladományozta
- DrMáriás belső emigrációba vonult
Katti Zoób bemutatójával zárult a 2022-es tavaszi és nyári kollekciókat felvonultató BCEFW. Megtelt a budapesti Bálna rendezvényközpont – a Magyar Divat & Design Ügynökség több mint 4000 főre teszi a hétvégi látogatók számát.
A vasárnapi triumvirátus
Október 17-én, a divathét záró délelőttjén a környezettudatos és a V4-es tervezőké, valamint a fiatal tehetségeké volt a főszerep. Az Index néhány vasárnap bemutatkozó tervezőt kérdezett a kollekciójáról.
A divat jövője talán éppen Vetlényi Alma (ALMA), és Ferencz Borbála (BORBALA) ruháiban rejlik. E két hölgy képviselte a környezettudatos divatot.
Vetlényi Alma kreatív családba született: édesanyja tervezői iskolát végzett, festőművész édesapjától is az alkotói motivációt örökölte.
A szüleim szakmái bennem és a munkáimban egyesültek. Másodéves egyetemistaként elgondolkoztam, hogy a szakmán belül merre is menjek tovább. Pályázatokra jelentkeztem, 2015-ben már részt vettem a Gombold újra! bemutatóján, igaz, akkor még az évfolyamtársammal közösen terveztünk egy kapszulakollekciót. Bekerültünk a döntőbe, az volt életem első divatbemutatója
– emlékezett vissza a tervező.
Alma 2016-ban már önálló kollekcióval indult a Gombold újrán! Abban az esztendőben a fenntartható divat témakörét dolgozták fel a tervezők, Alma projektje pedig annyira jól sikerült, hogy végül ő lett a legjobb hazai divattervező.
A családommal sosem éltünk pazarló életmódot, sokkal inkább a belső értékekre helyeztük a hangsúlyt. Könnyen azonosultam a fenntarthatóság témakörével. Akkoriban ez a fogalom már fel-felbukkant Magyarországon, de nem sokan foglalkoztak vele a divatiparban.
Almának már az első kollekciója úgynevezett zero waste szabászati eljárással készült, vagyis a tervező mindenféle szabászati hulladék hátramaradása nélkül készítette el a kapszulakollekciót. Teltek az évek, a zero waste technika azonban megmaradt, sőt, kibővült.
Evidens volt, hogy továbbra is természetes összetételű, lebomló alapanyagokkal dolgozzak. Beleástam magam a témába, hogy még több környezetkímélő módszert találjak. Ez idővel egyre költségesebbé vált, így csak fokozatosan tudtam átállni a tudatos gondolkodásra és kivitelezésre. Ma már az alapanyagaim 90%-a minősítési jellel ellátott: ez annyit tesz, hogy a tervezőt és a vásárlót is biztosítja, hogy az anyag környezetbarát körülmények között készült. A divatipar a világ második legszennyezőbb iparága, így fontos, hogy már az alapanyagok is odafigyeléssel készüljenek
– vallotta Vetlényi Alma.
ALMA vasárnap bemutatott kollekciója olyan, mint egy vízbe mártott ecset, a pasztell színű foltok megjelentek az összes ruhán, legyen az ing, zakó, szoknya vagy blúz.
A zero waste eljárás mellett az október 17-i bemutató az újrahasznosításról is szólt. BORBALA tervezői munkafolyamatának technikai részét leginkább az upcycling (értéknövelő újrahasznosítás) jellemzi.
Borbála Kolozsváron tanult divattervezést, majd ékszerkészítésbe vágta a fejszéjét. Nem akármilyen csecsebecséket alkotott: újrahasznosított műanyagból varázsolt ékszereket. Gyors internetes kutatómunka után (hogyan hasznosítsuk újra a műanyagot címszóval) elkezdett kísérletezni. Eltűnődött, vajon újrahasznosítással tudna-e ruhákat is készíteni.
2018 óta kizárólag tervezéssel és alkotással foglalkozik. Összegyűjti a zacskókat, kupakokat, mosószeres flakonok tetejét, de van, hogy a barátai válnak „beszállítókká”, és gyűjtik neki az alapanyagot.
Nem dolgozom iszonyatos mennyiségekkel, így viszonylag hamar összegyűlik az az adag, amiből már alkotni tudok. Ezután megolvasztom a műanyagot. Erre szinte mindegyik sütő alkalmas, tekintve, hogy 150 Celsius-fokon már megpuhulnak a kupakok. Ameddig puha az anyag, addig lehet szabadon formálni. Folyamatosan kísérletezek, de már van néhány bevált technikám. Azért van egy bizonyos meglepetésfaktor is benne: sose tudom előre, hogy mi sül ki a végén
– fogalmazott a tervező.
A ruhatervezésnél már háttérbe szorul a műanyag. Borbála másodkézből, használtruha boltokból, adományokból szerzi be az anyagokat. Amely darabok színben vagy textúrában megragadják a tervező képzelőerejét, esetleg passzolnak az adott tematikához, azokat a ruhákat megtartja, és ezekhez igazítja a többi kreációját is.
Néha maga a ruhadarab irányít. Legyen szó egy gallérról vagy mandzsettáról, simán hozzáalakítom a többi ruhát. Máskor szétszaggatom, összevágom a textildarabokat, és egy teljesen új anyagot alkotok belőlük, amelyből tovább szabom a ruhákat. A szövetek is okozhatnak meglepetést, például, amikor a varrógép nem bír az anyaggal, vagy éppen a cérna túlságosan behúzza a textília egyik oldalát. Éppen ezért már nem is tervezek előre, hanem én magam alkalmazkodom a folyamathoz.
Szó sincs tömegtermelésről, BORBALA kollekciói túlnyomórészt egyslágeres csodák, azaz – a kevés anyagból kiindulva – szinte teljesen egyedi ruhadarabokból állnak. A tervező igyekszik hasonló darabokat készíteni: minta, színskála és szabás terén legalábbis összecsengenek a ruhái.
BORBALA a divathéten bemutatott kollekciója nem volt konkrét tematikára felfűzve, a tervező ugyanakkor elmondta, hogy ezeket az öltözékeket a nyári árvizek ihlették: vízálló ruhadarabok, gumicsizmák és táskák is „felvonultak” vasárnap délelőtt.
Remek csehek, cseh remekek
A prágai székhelyű ODIVI 2010-ben jött létre. Az idő múlásával a márka túlnőtt önmagán, ugyanakkor a régi, kezdetektől fogva vallott értékeken alapul. Az ODIVI egy mozgalom: közösség és életmód, amely nem merül ki a divatban. A tudatos divatfogyasztás Iva Burkertová, a márka alapítójának kifinomult fekete-fehér darabjain – és persze a kifutón – is megmutatkozott.
Zoltán Tóth kollekciója egyszerre volt színes és szürke, egy valami azonban közös: a napszemüveg. Legyen az lenge, görögös tóga vagy az ember arcát (is) eltakaró horgolt-kötött garbó, a reflektorfény nem vakította el a modelleket. A nézőket annál inkább – mármint a ruhák sokszínűsége. Pláne, hogy a kollekció első és utolsó (előtti) darabja is élénksárga színt kapott...
A divatmárkát vibráló és élénk színek jellemzik, melyeket kifinomult szabásvonalak ötvöznek, és nőies eleganciát keltenek életre. Az egyedi darabok játékosak, életörömöt sugároznak, energiával töltik fel viselőiket
– olvasható a VIKTORIAVARGA Budapest bemutatkozójában. A kifutón megelevenedett a nyár, a dinnyeszínű ruhák és az óriási szalmakalapok láttán az ember visszasírja a meleget.
Hordható, mégis egyedi, szemet gyönyörködtető sziluettek, amelyek akár egész napos viseletként is kiválóan funkcionálnak. Az egyes kollekciók darabjai könnyedén kombinálhatók egymással, így igazán időtállóak. A darabok légiességet sugároznak, mégis bennük rejlik a városi nő eleganciája és ereje.
Középpontban a fiatalok
A délelőtt utolsó programja a Young Talents Show, vagyis a fiatal tehetségek diplomamunkáját bemutató műsor volt. Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója az Indexnek elmondta:
A kezdetektől fogva támogatjuk a fiatal tehetségeket, ma már mentori programunk is van. Ez a program felkészíti a fiatalokat arra, hogy könnyebben boldoguljanak az üzleti világban. Olyan rendszert alakítottunk ki számukra, amellyel hidat építünk a főiskolai/egyetemi oktatás és a piac között. A fiatalok szakemberekkel dolgoznak együtt: márkaépítés, kommunikáció, terméktervezés kategóriákban készítik fel az ifjú tervezőket. Most végre ők is bemutatkozhattak, és megtapasztalhatták, hogy milyen szezonról szezonra új kollekcióval előrukkolni.
A délelőtti program zárásaként hat fiatal, különböző iskolákból érkező tervező munkáját láthatta a nagyérdemű.
Peter’s munkáit klasszikus, hétköznapi öltözékek és hatalmas műanyag kiegészítők jellemezték. A kollekció könnyen felismerhető a gigantikus fülbevalókról, nadrágszáron himbálózó láncokról, baseballsapkákról és persze az örök kedvenc pufidzsekikről.
Kicsit otthonkás, kicsitfuturisztikus, kicsit pasztell, mégis roppant színpompás: Sibitka Anna ruhái mintha csak a múltat ötvöznék a jövővel. A kollekció egészen az 1960-as években népszerű képzeletbeli utópiák világába repítette a nézőket.
Baranyi Gerda (Geruda) kreációi a szürkés színskálát képviselték, mégsem árasztottak búskomor hangulatot. Pont az ellenkezőjét: a különböző anyagok és formák egymásba olvasztása valóságos ínyencfalat volt a szemnek, hiszen mindig új elemeket lehetett felfedezni a ruhákon.
Janurik Flóra a sárgás, lenszínű alapot dobta fel színes foltokkal, szálakkal és behúzásokkal. Az egyik „modellje” mintha csak a strandra igyekezett volna, míg a másik egy koraőszi városi kiruccanáshoz öltözött.
Fodor Boglárka visszatérő elemként a világoskéket és a zöldet iktatta be kollekciójába. Buggyos szoknya, felvágott aljú ing, maxiruha és szétszaggatott, majd összeragasztott hatású felső: a fiatal tervező több arcát is megmutatta.
Feng Ya Xian feketére vette a figurát. Az utolsó darabhoz tartozó sárkány elvitte a show-t, hát még a rácsos ruha, amelyet italos palackok tetejéből ügyeskedett össze a tervező...
(Borítókép: Bodnár Patrícia / Index)