Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- berklee college of music
- kőbányai zenei stúdió
- post malone
- los angeles
- gere máté
- hangmérnök
- producer
- zenei producer
Post Malone egy magyar srácon keresztül szól a világhoz
További Kultúr cikkek
Máté általános iskolás korában elhatározta, hogy jelentkezik a Kőbányai Zenei Stúdióba, ahová fel is vették. Nem telt bele sok idő, a fiú már külföldi iskolák felé kacsintgatott, az motoszkált a fejében, hogy megpróbál bejutni a nemzetközi szinten elismert intézmények egyikébe. Rátalált a Berklee-re, de eleinte nem igazán nézett utána az anyagiaknak, csupán a kikerülés lehetősége foglalkoztatta.
Ott tanult John Mayer és Quincy Jones, ezért én is a Berklee-ben akartam tanulni. Olyan előadóművészek és zenészek jártak oda, akikre egész életemben felnéztem. Kitűztem magamnak a célt, hogy én is oda szeretnék járni
– emlékezett vissza Máté a kezdetekre.
Az elhatározást kutatómunka követte: hogyan kerülhet be valaki a Berklee College of Musicba? Mik a felvételi követelmények? Mennyibe kerül a tandíj?
2011-ben a 10. osztályos Máté kinézett magának egy nyári tábort, amelyet a Berklee szervezett. A fiú évente jelentkezett a kurzusra: ösztöndíjat is kapott, csak éppen nem teljes körű támogatást, így a család nem tudta megengedni magának a „drága vakációt”.
Máté a gimnázium elvégzése után egy évet járt Kőbányára, de a képzés alatt már felvételizett Bostonba is: ezúttal nem a nyári tábort, hanem a felsőoktatási képzést célozta meg. Hiába győzködték a gitártanárjai, hogy fejezze be a képzést, a fiú lélekben már a tengerentúlon járt.
Nem akartam elkésni. Úgy éreztem, ha túl későn csöppenek bele a kinti zenei szférába, teljesen máshogy fogadnak, mint ha fiatalként dolgozom be magam a szórakoztatóiparba. Arra számítottam, hogy minél korábban kezdek kint dolgozni, annál befogadóbbak és segítőkészebbek lesznek a szakmabeliek. Több harmincas ismerősöm él Amerikában, nekik sokkal nehezebb a dolguk, mert míg egy huszonéves kissrácot önzetlenül sok mindenre megtaníthatnak, addig egy idősebb újoncra akár vetélytársként is tekinthetnek a harminc-negyven éves producerek.
A londoni felvételi és a szakmai beszélgetés után a legmagasabb összegű, vagyis a fiú tandíjának 80 százalékát fedező ösztöndíjat ítéltek Máténak. (A képzés akkoriban körülbelül 27 000 dollárba került félévenként.) A négyéves képzés alatt folyamatosan kapta a támogatást, cserébe kisebb közösségi feladatokat kellett ellátnia, vagy iskolán kívüli eseményeken kellett részt vennie.
A négyéves egyetemi képzést a tehetséges magyar srác három év alatt végezte el.
Bostonban könnyűzenei produceri és zeneszerzői szakra jártam. Mivel Magyarországon magántanároktól tanultam, és egy évet Kőbányára is jártam, zeneelméletből sokkal előrébb tartottam, mint a társaim. Ezeknél a tárgyaknál elolvastam a könyvet, megírtam a tesztet, megkaptam a kreditet, de nem kellett bejárnom az órákra
– mesélte a fiatal muzsikus.
Hogy őszinte legyek, nagyon nehéz volt. Szerintem legtöbbünk egyszerre szerette és utálta az iskolát. Mindannyiunknak az volt az álma, hogy oda járjunk. Rengeteg olyan félévem volt, amikor alig aludtam, hogy befejezzem a feladataimat. A hallgatók a diplomaszerzés után mind elismertté akarnak válni, de senkinek a kezébe nem adnak munkát, csak mert a Berklee-n végzett. Hatalmas kihívás volt: oké, hogy bekerültünk a Berklee-be, de utána munkát is kellett találnunk.
Máté az utolsó félév alatt már egy Los Angeles-i stúdióban gyakornokoskodott. Mielőtt visszautazott volna Bostonba, a stúdió megígérte neki, ha az iskola befejezése után visszamegy Los Angelesbe, dolgozhat nálunk. (Így is lett, Máté ma is ott dolgozik.)
A fiatal gitáros hangmérnökként dolgozik: felvételeket rögzít, előadók és zeneszerzők számait veszi fel, továbbá zenei producerként feltörekvő művészeknek és helyi előadóknak segít a zeneszerzésben. Korunk egyik legmegosztóbb, ugyanakkor a fiatalok körében leghallgatottabb előadója Post Malone, akinek a stábjával már Máté is dolgozott.
A mostani munkahelyem egy nagyobb céghez tartozik. A cég menedzsmenttel is foglalkozik. Ők menedzselik Post Malone-t, így mindig ebben a stúdióban veszik fel a számait. Sokat dolgozunk együtt az ő zeneszerzőivel és producereivel is. Célom, hogy minél jobban beilleszkedjek, és befogadjanak a zeneiparba, minél több nagy projekten dolgozzak hangmérnökként vagy producerként. A zeneiparban – is – minden a kapcsolatokon múlik, elengedhetetlen, hogy minél több embert ismerj. Persze fontos, hogy jó zenét csinálj, de hiába csinálsz jó zenét, ha nincsenek kapcsolataid...
A zeneiparban nélkülözhetetlen, hogy az előadó ismert és elismert maradjon, a máról szóljon, ehhez azonban mindig (vagy legtöbbször) újat kell mutatnia.
Követni kell a trendeket, mert az ember érzi, hogy előbb-utóbb mire un rá a zenefogyasztó hallgatóság. A nyitottság elengedhetetlen ehhez a szakmához, továbbá az is, hogy sokféle zenét hallgasson az ember, amelyekből inspirálódhat, új hangzásvilágot alakíthat ki.
Gere Máté céljai nem merültek ki abban, hogy sikerült neki az angyalok városában letelepednie. Minél többet szeretne közreműködni Post Malone zenéjében, emellett szívesen dolgozna együtt Tame Impalával, valamint a The Weeknddel, hiszen a magyar fiúnak nagyon bejön a stílusa a kanadai énekesnek, aki különféle zenei hatásokra nyitott személyiség hírében áll.
Nem is az előadó a lényeg, hanem az, hogy én mit tudok hozzáadni az ő zenéjükhöz. Bárkivel szívesen dolgoznék együtt, aki az én hangzásvilágomat szereti
– fogalmazott a fiatal producer.
(Borítókép: Gere Máté.)