Sterilizált roma nők, családjukból kiemelt gyerekek

M. Dragan 6 Del Duma by Alina Vincze
2022.03.29. 11:46
A Független Színház Magyarország idén 5. alkalommal, május 5. és 9. között rendezi meg nemzetközi színházi találkozóját.

Az idei öt produkció − köztük cseh, ír, szlovák és két magyar − családi örökségeink témakörét, valamint a különböző generációk ellentmondásos tapasztalatait járja körbe. A fesztivál középpontjában a család áll, de az idealizált, képkeretekből ránk mosolygó reklámcsalád helyett hús-vér kapcsolatok érzelmi labirintusa tárul elénk. A programban szereplő színdarabok igen széles spektrumát mutatják be a családi viszonyrendszereknek.

A fesztivál különböző előadásaiból megtudhatjuk, hogy

  • miről mesélnek a színes kerámiabékák Portugáliában az üzletek bejárata előtt, és miként kapcsolódnak a cigánysághoz;
  • mitől különleges az ír travellerek élete, és miért nem áll ki a többségi társadalom mellettük még tragédiák idején sem;
  • miért sújtják a világpolitikai változások és a diszkrimináció nagyobb mértékben a (roma) nőket, mint a férfiakat;
  • hogyan őrizhetjük meg belső integritásunkat, és képesek vagyunk-e egymásba kapaszkodni szeretteinkkel, amikor körülöttünk minden széthullik a háborúban;
  • hogyan futhat be egy roma nő világraszóló karriert a 18. század második felében, és tarthat a kezében hegedűt fakanál helyett? 

A különböző művészeti ágakat ötvöző fesztiválprogram mindazokhoz szól, akik azért járnak színházba, hogy új világokat ismerjenek meg, és saját megszokott nézőpontjaikat is megkérdőjelezzék. Az utazáson az idén 15 éves Független Színház Magyarország kalauzol minket. A társulat az évforduló alkalmából bemutatja a roma színháztörténet alapkövét: egy hiánypótló, digitális roma színházi gyűjteményt. 

A Békamesék/Frogtales című punkopera fájó humorral fűszerezve mutatja be egy család három generációjának életét egy békametaforán keresztül.

Portugáliában a kihelyezett kerámiabékák jelzik, hol nemkívánatosak a romák.

A darabban szereplő békacsalád azért harcol, hogy kitörjenek a nekik rendelt mocsárból, és elfogadja őket a többségi társadalom. Generációról generációra egyre többet változnak, míg a legfiatalabb családtagnak sikerül zenei tanulmányai révén sztárrá válni. Kérdés, hogy a siker mennyiben valódi. 

A Traveller Wagon Wheel Company előadása egy 2015-ös írországi tűzvész elmesélésén keresztül mutatja be, hogy a többségi társadalom és az ír állam hogyan viszonyul a mai napig a travellerekhez. A darab egyúttal emléket állít a carrickminesi tragédia tíz áldozata előtt: öt gyerek és öt felnőtt vesztette életét a telepen, köztük egy várandós anya. 

A cseh ARA Art társulat Mama című előadása négy generáció sorsán keresztül tárja elénk, mennyire igazságtalanul nagy terhet rónak a roma nőkre a történelem viszontagságai. Négy történet, négy korszak, különböző írónők tollából, személyes interjúk alapján. Az elsőben megismerjük a második világháború előtti Csehszlovákia ellentmondásos, de kiszámítható hétköznapjait, ezt követi a kommunizmus időszaka. A ’70-es években játszódó harmadik rész azt mutatja be, 

miként emelték ki erőszakkal a roma gyerekeket családjukból, és helyezték őket állami gondozásba.

Végül a zárótörténet a ’80-as években jogtalanul sterilizált asszonyok máig cipelt traumáit meséli el. A társulat ezzel az előadással próbálja felhívni a figyelmet a téma fontosságára, egyúttal segíteni akar az áldozatoknak, hogy hozzájuthassanak kártérítésükhöz, mely 2022-től már törvényesen jár nekik. 

Az előadások a Rumbach Sebestyén utcai RS9 Színházban láthatóak.

(Borítókép:  Vincze Alina)