Petőfi popsztár, de mindenkinek máshogy

DMARC20230313012
2023.03.15. 16:52
A szubjektivitás adja a zene sokrétűségét, és egy-egy alkotás könnyen átlépheti a szubjektum ingerküszöbét. Petőfi Sándor költészete és karaktere generációkat inspirált különféle módokon, az elmúlt években pedig egyre többen nyúlnak vissza hozzá inspirációért.

Ha már Petőfi és popzene, talán érdemes lenne az ezredforduló utáni egyik legnagyobb durranással kezdeni: 2006-ban megszületett Ferenczi György és a Rackajam közös projektjeként a Petőfi lemez. Az albumon van régi típusú, 70-es rythm and blues, klasszikus drum and bass és magyar népzene is. Az előadóktól is egyfajta stílusi lázadás volt ez az album, ahogy a néhai költőt is „rock ’n’ roll-szimbólumként” lehetett értelmezni a maga korában.

A tehetséges, lázadó fiatal, aki intenzív üzeneteket fogalmaz meg, hogy felkorbácsolja a tengert. Ferenczi György szerette volna közelebb hozni Petőfi karakterét a fiatalsághoz, amely mára egyre jobban ég be a köztudatba – vagy inkább ég el újra és újra a túlhasználtság miatt.

A Rackajam zenéje kellően szakmai, impulzív és hatásos, de ahogy az a popzenében jellemző, folyton lépést kell tartani a változással, így az izgalmas indulás után valami más, valami új, valami szemtelen és fiatalos kellett, ami kimozdítja az elméket az origóból. Mivel Petőfi Sándor sosem kopott ki a társművészetekből, ezáltal inspirálta a vizuális és zenei alkotásokat, a 2010-es évekre pedig ő lett a költészettel összefonódott popzene egyik vezető forrása – táptalajt adva egy, az évtizedet nagyban meghatározó projektnek.

Egy lázadó öröksége

Talán az egyik legnagyobbnak mondható megmozdulás, ahol költők, zenészek, rapperek és színészek álltak össze egy hatalmas művészeti eseménysorozatra, az a Red Bull Pilvaker volt. A kezdeményezésnek sikerült megugrani egy ritka dolgot. Elindult az undergroundból, ami az alternatív arcokat húzta be, közben berobbant a sztori, így a mainstream vonalon is ismert lett az eredetileg slampoetry-gyökerekre építkező kezdeményezés.

A művészet rengeteg vetülete egyesült Petőfi gondolatai és a laza lázadás zászlaja alatt.

Minden így született mű a költő verseit vette alapul, de teljesen kiforgatta azokat. Az üzenetet mégis próbálta tartani, sokszor képes is volt átadni, csak egy más, földalatti rapbirodalomban szőtt köntösben. A Pilvaker persze idővel kikopott. Nincsen végtelen folyamú ötlet, így a lázadó Petőfi-versek kezdtek egy jóval elemeltebb formát ölteni.

A magyar alternatív zene 2010-es években elért zenitjén sokan próbálkoztak versátdolgozásokkal. Az egyik legjobban sikerült kísérlet a Kávészünet zenekartól jött, amely nem kizárólag Petőfire, hanem a magyar költészet számtalan résztvevőjére fókuszált párhuzamosan. Ezek már inkább a fehérgalléros művészet felé fordultak, így egyazon forrás megjárt több végletet.

Lassan beindult egy folyamat. Már nem egy központi erő hajtotta Petőfi-lelkület vezérelte a magyar könnyűzene – kiemelten a mainstream – verses alapokból inspirálódó ágait. Furcsa eklekticizmus kezdett gyökeret verni Petőfi nevével a középpontban, ahol lassan fontosabb lett a név, mint a tartalom maga.

A név maradt, a tartalom nem

Lil G és Nemazalány közös dala, a Petőfi Sándor nem foglalkozott már a klasszikus költő klasszikus verseivel. A névre alapoztak, legfeljebb egy fricska az önjelölt, elcsépelt rímfaragókkal szemben. Krúbi PETŐFI dala sem kötődik a néven kívül nagyjából semmilyen módon sem a költőhöz. A kettő közötti kapcsolat kb. annyi, mint ahogy a műkorcsolya hasonul a műfogsorhoz.

Ezt a hullámzást tovább gabalyította a Petőfi 200. A költő két évszázadnyi jubileumához számtalan zenés alkotás született és projekt indult. Sorra jöttek a központi ötletek és azoknak különféle megvalósításai. A kétszázadik születésnap története a legsokfélébb zenei irányzatokban eszkalálódott. Csupán néhány példát idézve:

  • Ember Márk újraértelmezte a Föltámadott a tenger… című verset alternatív hatások vegyítésével.
  • Paulina – az egykori X Faktor-döntős – A szabadsághoz intézett egy laza, csipkelődős dalocskát.
  • A Romengo mély üzeneteket idézett föl a Ha az Isten… átdolgozásával.
  • Az Aurevoir. népzenés köntösbe bújtatta a Nem mondom meg című verset.

Minden kor, minden idő, minden közeg más érzéssel nyúlt Petőfi Sándor munkásságához és karakteréhez, de a jelen – ahogy a 2020 utáni művészet folytonos csapongása is nehezen megfogható – a legtágabb dimenzióban szedi darabjaira a ’48-as forradalom ikonikus alakjának örökségét. Az ezredforduló óta egyre gyakrabban tűnt fel a könnyűzenében Petőfi neve, mostanra meg lassan minden évre jut egy dal a költőre való hivatkozással. Az idei bicentenáriumban pedig kiszámíthatatlanul sok hasonló tematikájú alkotás várható.

Érdekes és különleges, hogy ennyi embert ilyen sokféle módon tud inspirálni egyazon személy, mégis kérdés, hogy ez a volumenű intenzitás – még ha a magyar költészet egyik legnagyobb nevéről is van szó – mennyire képes túlhasználni egy életművet, mennyire fog ebben megfáradni Petőfi költészete, és mennyi idő kell majd, hogy újból izgalmas és egyedi legyen a gondolat, amikor valaki egy Petőfi-átirattal rukkol elő.

(Borítókép: Ember Márk. Fotó: Mónus Márton / MTI)