Egy budapesti kávézó női mosdójában nyílt kiállítás

20230503- MG 1813
2023.05.05. 20:45
A Főfotó kávézó női mosdójában nyílt kiállítás, amely a Flush the system címet viseli. A falon Török-Illyés Orsolya színésznő önarcképei láthatók, és az a közös bennük, hogy mindegyik egy vécében készült.

Nem mindennapi látvány tárul a szemünk elé a budapesti Főfotó kávézó női mosdójában, ugyanis a helyiségbe belépve Török-Illyés Orsolya erdélyi származású színésznő szelfijeit pillanthatjuk meg. A Flush the system című kiállítás április 26-án nyílt meg, és eredetileg május 3-áig tartott volna. A nagy érdeklődésre való tekintettel azonban meghosszabbították, így a hét végéig még bárki megtekintheti.

A képek több sorban, a tükröt körbeölelve helyezkednek el, és az a közös bennük, hogy mindegyik egy mosdóban, vécében készült. A színésznő különböző helyszíneken örökítette meg élete aprónak tűnő, ám valójában igen fontos pillanatait. A kiállított képekhez egy szöveg is tartozik Török-Illyés Orsolya tollából, amely cikkünk végén található.

A színésznő az Index kérdésére elárulta, hogy körülbelül négy évvel ezelőtt kezdte el fotózni magát a mosdókban, ám egy hónapja még nem gondolta volna, hogy kiállítás nyílik a képekből. Habár az Instagram-oldalán több száz vécés fotó összegyűlt, tudatosság nem volt benne. 

Az ember néha nem veszi észre, hogy valamit létrehoz. A felkérés, hogy állítsuk ki a képeket a Főfotóban, elsőre viccesnek tűnt, de önreflexió lett belőle. Arra kényszerített, hogy szembenézzek az elmúlt négy évemmel.

Török-Illyés Orsolya életében sok minden megváltozott ebben a négy évben, beleértve a magánéletét, a szakmai életét és a kulturális közeget, amelyben dolgozik. Ennek az időszaknak nagyon nagy jelentősége volt számára.

„A hétköznapok magányos pillanatai viszont elsikkadnak, amikor csak magam vagyok. Miközben zajlik az életem, látható és láthatatlan munkát végzek nőként, anyaként és alkotóként is. Ezek a fotók apró kis szembenézések önmagammal, így lesz mindegyik esszenciája az akkori állapotomnak.”

Mikrotettek, önelfogadás

A fotók a színésznő „mikrotetteit” is szimbolizálják, amelyek által egyre ellenállóbbá válik minden esetleges rossz dologgal szemben, ami az életében történik. Ezek a mikrotettek kis túlélési eszközök, amelyek segítik átvészelni a nehezebb időszakokat, és lehetőség arra is, hogy ő és közvetlen környezete legalább egy kicsit jobban érezze magát.

„Ha ellenérzésem van azzal kapcsolatban, ami körülvesz, ellenállok. Ez az ellenállás sokszor annyi, hogy ellenállóbbá teszem magam. Ezek nem nagy dolgok, mikrotettek csupán, magántiltakozás, ahogy egyszerre ironikus és önironikus az is, hogy egy vécében állítok ki.”

Példaként említette a katatörvény-módosítás időszakát, hiszen amikor kiderült számára, hogy a szakmájában gyakorlatilag ellehetetlenítették, akkor be akarta bizonyítani elsősorban önmagának, hogy egy ilyen helyzetben is „képes túlélni”, ezért egy időre kétkezi munkát vállalt. Nemrég pedig azon ügyködött, hogy a banktól kapott visszaigazoló sms-eket lemondja, és abból a pénzből inkább egy éppen nehéz helyzetben lévő erdélyi magyar hírportált támogat.

Mindemellett a kiállított fotók az önelfogadást is hirdetik. A képeken láthatjuk őt számtalan pózban, fürdőruhában, pakolással az arcán, sminkkel, smink nélkül, bajusszal, pártában, cigarettával a szájában, tehát a színésznő teljes bepillantást engedett az élete azon kis részébe, amit a mosdókban töltött az elmúlt években.

„Az volt a furcsa, hogy nem hagytam abba. Valóban nem érdekelt, ki mit gondol arról, hogy 46 évesen magamat fotózom egy vécében. Ennyi exhibicionizmus az introvertáltsága mellé igazán belefér.” A kiállítás anyagát képező fotók arról is szólnak, hogy igyekszik elfogadni önmagát és azt is, hogy mások milyennek látják őt.

A színházról

Török-Illyés Orsolya független színházakban, illetve filmekben játszik szabadúszóként. Olyan alkotásokban szerepelt többek között, mint a Macerás ügyek, a Délibáb, a Toxikoma, valamint játszott az Aranyéletben és A besúgóban is. Volt férjével, Hajdu Szabolccsal  számos nagyjátékfilmet készítettek közösen.

Úgy véli azonban, hogy a színészetből nem könnyű megélni, hiszen az utóbbi időben közbeszólt a kultúrpolitika, a koronavírus-járvány, majd a katatörvény módosítása is. „Bár könnyű soha nem volt, ez a közeg mostanra gyakorlatilag teljesen ellehetetlenült”, aminek nagyon sok összetevője van.

„Olyan együttállás, hogy valami morálisan, szakmailag és anyagilag is stimmeljen, nagyjából elképzelhetetlenné vált.” Az elmúlt három évben többször is előfordult, hogy irigyelte azokat a kollégáit, akik fix fizetést kapnak egy társulatnál, és jó esetben nem azon tipródnak, hogy hogyan vészelik át a következő hónapot. „Márpedig nagyon sokan vagyunk, akik ezen tipródnak.”

A színésznő megjegyezte azt is, hogy a független színházakból nagyon hiányzik neki az idősebb színész kollégák jelenléte és közelsége, a velük való mindennapos kapcsolat, hiszen általában fiatalabbakkal vagy vele egykorúakkal dolgozik együtt. 

A kiállításhoz kapcsolódó szöveg Török-Illyés Orsolya tollából:

hihetetlen hogy nincs jobb dolgom 
mint kitartóan figyelni a vécétükörben
hogy mi van
hogy egyedül akarok lenni
hogy fáradt vagyok
hogy édesanya vagyok
hogy szerelmes vagyok
hogy magam vagyok
hogy öt perc kezdésig
hogy néznek
hogy nézetem magam
ahogy csak nézek
hogy ciki
hogy milf vagyok
hogy szelfizek
hogy szar a seggem
de jók a fények
hogy jó a hajam
de senki se látja
vagy a szettem
hogy ezt azért mindenkinek látni kell
hogy bajszosférfiszínész kéne lenni
hogy kopasszemüvegesnő lettem
hogy aki szeret az így is
úgy is
hogy kitörölhetem a diplomámmal
hogy lehúzhatom magam a vécén
hogy elegem van
hogy nem vagyok elég
hogy benzinkúttoitoi
szállodamosdó
vonatbudi
mcdonaldstoalett
kocsmaklotyó vagy
nemzetivécé szfemaszkban
hogy élvezem közben
hogy itt is vagyok
ott is
hogy mindenhol külföldi
hogy utazom
hogy dolgozom
hogy dehogyis
de hogy magamon
hogy mi a szarérthugyért
hogy jól vagyok azért
hogy középszarul mint mindenki
hogy szarul
hogy leszarom