Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMKoncertsorozattal köszöntik Eötvös Pétert
További Kultúr cikkek
A világhírű és jelentős francia kapcsolatokkal rendelkező Kossuth-díjas zeneszerző-karmesterről – aki 1978 és 1991 között a Pierre Boulez által alapított párizsi Ensemble InterContemporain nevű együttes művészeti igazgatója volt – a francia napilapok is megemlékeztek.
„Neves előadóművészektől zeneszerző-palántákig, minden zenész nagyra becsüli őt. Akár szerény együttesek, akár rangos intézmények számára alkot, minden műve a legmagasabb színvonalú, gyakran remekmű” – írta méltatásában a vezető francia napilap, a Le Monde, amely kiemelte: a január 2-án 80 éves lett Eötvös Péter jelenleg is aktív, Valuska című operájának ősbemutatóját december 2-án tartották a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Párizsban egy hármas jubileumi ünnepség keretében mutatják be elsősorban a közelmúltban született műveit.
Szerda este az egyik legjelentősebb franciaországi zenei központ, a Cité de la Musique rendezett Eötvös Péter Születésnap címmel hangversenyt, amelyen az Ensemble InterContemporain köszöntötte egykori vezetőjét. A felcsendülő művek között volt Eötvös Péter azon egyik ritka műve, a Chinese Opera, amelyet a párizsi együttes számára írt 1986-ban, az elmúlt években komponált alkotások mellett. Elhangzott a Fermata (2020-2021) versenymű 15 zenészre, a koronavírus-járvány alatti időszak, a megállt majd újraindult élet zenei lenyomata, valamint két szólóhangszeres mű, a 2019-es Adventures of the Dominant Seventh Chord, amelyet Odile Auboin brácsaművész adott elő, és a 2018-ban klarinétra írt Joyce, Martin Adámek tolmácsolásában.
Az amerikai David Robertson által vezényelt nagysikerű koncerten az Ensemble InterContemporain Clara Iannotta olasz zeneszerző Strange bird című zenekari művének ősbemutatóját is megtartotta.
A koncert előtt kerekasztal-beszélgetést is szervezett a zenei intézmény, amelynek meghívottjai az Eötvös-életmű legjobb francia és magyar szakértői, Maxime Joos, Grabócz Márta és Benoit Sitzia voltak.
Pénteken és szombaton a Pompidou Központban működő akusztikai zenei koordinációs és kutatási központ, az IRCAM rendez nemzetközi konferenciát Eötvös Péter munkásságáról Grabócz Márta, Párizsban élő magyar zenetudós és a párizsi Liszt Intézet szervezésében, amelyen francia és magyar kutatók mellett Németországból, Ausztriából, Portugáliából, az Egyesült Államokból, Spanyoloroszágból és Kínából is érkeztek előadók. A kétnapos szimpózium végén ismét az Ensemble InterContemporain szólistái adnak koncertet, amelyen Eötvös Péter egyik hangszeres műve mellett a legfiatalabb zeneszerzői nemzedék három tagjának (Bastien David, Matteo Gualandi, Sarah Nemtsov) művei is felcsendülnek.
Az ünnepi koncertsorozat január 18-án a francia közrádió, a Maison de la Radio et de la Musique nagyszabású hangversenyével zárul, amelyet a France Musique zenei közrádió élőben közvetít.
Hallható lesz Eötvös Péter 12 éves korában írt Solitude / Egyedül című kórusműve, a Bécsi Filharmonikusok megrendelésére komponált, bibliai témákból merített Halleluja – Oratorium balbulum című mű, amelyen a zeneszerző öt évig dolgozott Esterházy Péter íróval.
A franciaországi bemutató narrátora Lambert Wilson színész lesz. A párizsi koncerten tartják Eötvös Péter új hárfakoncertjének világpremierjét Xavier de Maistre hárfaművész előadásában.
Eötvös Péter egészségügyi okokból nem tudta vállalni művei vezénylését, így a koncerten őt Sofi Jeannin és Madaras Gergely helyettesíti a francia rádió zenekarának, az Orchestre philharmonique de Radio France-nak az élén.