Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMBajban a világ legnagyobb médiaholdingjának vezetője
További Kultúr cikkek
- Ha ez a liget mesélni tudna, még az is lehet, hogy elpirulnánk
- Marilyn Monroe és Albert Einstein egymás mellé költözött, miközben Júlia a Gozsduban bulizna
- Ezt az új színdarabot még az is végigneveti, aki búskomoran ül be rá
- Kihirdették az idei Ezüstgerely Művészeti Pályázat győzteseit
- Először lép fel Budapesten az Avenged Sevenfold
Rendhagyó előadásra készül a Nemzeti Színház, Berettyán Sándor például, aki eddigi szerepeiben bocskaiban és atillában erősítette a jófiúk csapatát, most egy lelkiismeretlen gazember alakít lila öltönyben. Nemkülönben Szarvas József, aki saját elmondása szerint Stohl Bucit játszik. Ők ugyanis Szilágyi Ágotával együtt mind műsorvezetők szerepelnek abban a televíziós showban, amelynek a Nemzeti Színház nézői is a részesei lehetnek.
A King Lear Show alapja Shakespeare egyik legismertebb, ugyanakkor talán legfájdalmasabb és legszívbemarkolóbb színpadi műve, a Lear király. A cselekmény szerint a birodalmát lányai közt megosztani kívánó Lear hálára számít, ám mélységesen csalódnia kell a hízelgő, de valódi szeretetre képtelen és számító idősebb lányai részéről. Legkisebb gyermekét, az őszinte Cordéliát viszont száműzi, mert nem az ő szája íze szerint beszél. Végül saját érzelmi vakságának áldozatává válik, országára pedig halál és pusztulás vár.
Ki vezesse a médiabirodalmat?
Ebből írta Kirill Fokin kortárs orosz drámaíró a King Lear Show című darabot, ami egy népszerű televíziós csatorna stúdiójában játszódó grandiózus valóságshow. Az előadás során a nézőket is meglepetés érheti, ugyanis miközben élő közvetítések, háborús krónikák és reklámok váltogatják egymást, időnként őket is bevonják a játékba.
Ma már az információs térben van a valódi hatalom
– mondta a Mol Campus tornyában tartott sajtótájékoztatón Kirill Fokin, aki szerint a tömegmédia mellett nagy szerepe van a közösségi médiának is, ahol mindenki a saját valóságshow-ját tudja közvetíteni.
Az előadást az édesapja, Valerij Fokin orosz rendező, a szentpétervári Alekszandrinszkij Színház igazgatója állítja színpadra, akit olyan produkciókat rendezett már a Nemzeti Színházban, mint A krokodilus vagy a REX. A sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy bár Shakespeare művének lényegét nem változtatták meg, ma már más a világ, korábban nem volt például ekkora hatalma az olajvállatoknak, mondta a Mol-toronyban, általános derültséget keltve.
A darabban zajló cselekmény egyik központi motívuma a Lear Corporation, a világ legnagyobb médiaholdingja, amelynek a jövője forog kockán. Lear, a Lear Corporation elnöke próbára akarja tenni a három lányát, hogy eldönthesse, kire hagyja médiabirodalmának vezetését, végül azonban a saját próbatételét kell kiállnia,
mindezt egy élő show-műsorban.
Lear talán az egyetlen olyan szereplő, aki elhiszi, hogy mindaz, ami a színpadon a történet szerint zajlik, maga a valóság, és az előadás végén a saját csapdájába esik. Az előadás tragikomikus színpadi látomás, amelyben felbukkannak Shakespeare-idézetek, és a főszereplő őrült lázálmán keresztül Lear szelleme szólítja meg a közönséget. A nézők az előadás végén rádöbbenhetnek, hogy ők is ugyanolyan részesei voltak a „műsornak”, mint maguk a szereplők.
Saját lányai játszanak vele
„Ahogyan az előző nemzeti színházi rendezésem, a REX főszereplője, úgy a King Lear Show Learje sem klasszikus hőstípus, hiszen a hatalom megszerzéséért mindketten számos embertársukon léptek át korábban – írta régebben Valerij Fokin rendező. – A sorsuk abban is hasonlóságot mutat, hogy most éppen az történik velük, amit ők mások kárára addigi életük során elkövettek.
Lear a mi előadásunkban egy médiamágnás, aki cinikus korunk szabályai szerint építette ki médiabirodalmát, de az előadás idejében, az utódlás pillanatában a saját csapdájába sétál: utódjelöltjei – vagyis három lánya – rendkívül cinikus »játékot« játszanak vele. Egy valóságshow főszereplőjévé teszik apjukat, a King Lear Corporation nevű médiabirodalom vezetőjét. Ez a helyzet felkészületlenül éri Leart, aki fokozatosan csúszik a cinizmusból az őrületbe.
Ezt a folyamatot erős színpadi gesztusokkal érzékeltetjük, hiszen a mi előadásunk szereplői kortárs környezetben és mai nyelven szólalnak meg, amikor viszont Learen eluralkodik az őrület, Shakespeare költői nyelvezetén fejezi ki magát, és a színészi játék is megváltozik: egy régies, patetikus, teátrális magatartást vesznek fel a szereplők.”
A cinizmus Valerij Fokin számára azt jelenti, hogy az önérvényesülés érdekében egyszerűen kikapcsoljuk a lelkiismeretünket. „Ha ezt megtesszük, az erkölcsi gátak átszakadnak, és minden lehetségessé válik. De ennek ára van: a cinikus korszellem megszemélyesítője, Lear beleőrül. De hiába tudjuk, hogy bűnös, Lear őrült magányának pillanatában a néző rájön, hogy ő is csak egy ember. Ennyiben számíthat együttérzésünkre. A cinizmus és a hatalomvágy mindannyiunkban ott van.”
A rendező szerint az előadás ezzel együtt vidám és szórakoztató lesz.
A King Lear Show főszerepét Schnell Ádám játssza, a három lányt Söptei Andrea, Tóth Auguszta és Polyák Anita egyetemi hallgató alakítja. A bemutató 2024. május 10-én lesz a Nemzeti Színházban.