Mégsem Mona Lisáé a világ leghíresebb mosolya
További Kultúr cikkek
- Ilyen még nem volt: az Index összegyűjtötte a XXI. század tíz legjobb magyar regényét
- Simon Márton: Az összeomlás hosszú ideig része volt az életemnek
- Fontos díjat kapott, a jutalom egy részét máris eladományozta
- DrMáriás belső emigrációba vonult
- Van egy magyar világsztár, aki Liszt Ferenc örökségét ápolja a tengerentúlon
Ha létezik egyetlen univerzális jel, amelyet az egész emberiség ismer, akkor alighanem a mosolygós arc az. A motívum legismertebb változata, a világhírű smiley 1963-ból származik; ekkor tervezte meg Harvey R. Ball grafikus a worcesteri State Mutual Life Assurance biztosítótársaság számára, kedélyjavító céllal.
A szimbólum a popkultúra részévé vált, megszámlálhatatlan alkotót inspirálva. A POP&ROLL Art Gallery új kiállításán hét kortárs művész osztja meg szmájlihoz kapcsolódó érzéseit és gondolatait.
A pozitivizmust jeleníti meg ez a szimbólum, azt, hogy jobb mosolyogni, mint szorongani, ugyanakkor az erőltetettség is átszövi. Manapság, ha valami pozitívat akarsz közölni, meg kell támogatnod egy szmájlival. Ezen kettőségnek megfelelően a kiállításon számos nehéz téma is feltűnik a műveken keresztül. »Keep smiling«, tartsd a mosolyodat, még ha szörnyű dolgok is történnek
– fogalmazott a kiállításmegnyitó előtt Kiss Miklós, a tárlat kurátora, egyben művésze, aki az alkotókkal együtt maga is részt vett az eseményen. A megnyitón egy tűt sem lehetett leejteni, rengetegen voltak kíváncsiak a mókás és látványos művekre, amelyek nemcsak univerzális jelentéssel bírnak, de egytől-egyig alkotójuk személyiségét is tükrözik.
Az apró, ám annál izgalmasabb térben hét fiatal, kortárs alkotó, Fazekas Dániel, Fáskerti Zsófia, Jánosi Anna, kissmiklos, Majoros Áron, Menyhárt Marcell és Tayler Patrick műveit tekintheti meg a közönség.
Ahány ember, annyi mosoly,
Nem is gondolnánk, hogy ennyi arcát képes mutatni a szmájli:
a tárlat elmossa a határokat a funkcionalitás, a dizájn és a művészi kifejezésmód között: bár kicsi tárlatról van szó – csupán 17 alkotás tekinthető meg –, a legkülönfélébb stílusú és formanyelvű tárgyak között bolyonghatnak az érdeklődők.
Van itt a mosoly kacér oldalát bemutató alkotás, van, amely a fogyasztói társadalmat kritizálja, van, amelyik a szerelmet állítja fókuszba, sőt olyan is, amely a vallásosság témakörével játszik. A mosoly nem mindig őszinte, néha ijesztő, máskor szellemes, hol a Pacmanre utal, hol pedig csak hosszas nézegetés után olvasható ki belőle a felfelé görbülő vonal. Akármelyik alkotást is nézzük, azonnal szemet szúr az új megközelítésmód, a konkrét mellett az átvitt értelem, az újfajta megközelítés és a vibráló megjelenés.
Külön kategória
A POP&ROLL Art Gallery nem összetévesztendő a POP&ROLL Art Toilettel, amely újradefiniálja a nyilvános mellékhelyiség hétköznapi fogalmát. Bár mindkét projekt kissmiklos fejéből pattant ki, a szmájlis kiállítás a „WC-múzeum” melletti klasszikus(abb) kiállítótérben nyílt meg.
A galéria – amely a kortárs művészet élénkségét hivatott bemutatni – még gyerekcipőben jár, de dinamikusan fejlődik, egymás után nyílnak meg benne az innovatív kiállítások, amelyek nemcsak elismert, de feltörekvő művészek alkotásait is bemutatják: november közepéig tehát a szmájli mestereit.
(Borítókép: Egy a kiállított szmájlik közül a POP&ROLL Art Galleryben. Fotó: Eszter Sarah)