- Kultúr
- kulturális finanszírozás
- nemzeti kulturális alap
- revizor
- színház online
- jászay tamás
- tóth berta
- nka
- színházművészeti kollégium
Nem számíthatnak az államra, veszélybe került a működésük
További Kultúr cikkek
- Meghalt Tresz Zsuzsanna Jászai-díjas díszlet- és jelmeztervező
- Megtaláltuk a tévésorozatot, amely örökre megpecsételte Lionel Messi sorsát
- David Lynch: „Ezért búcsúzom így: Béke veletek!”
- Már 30 ezren látták III. Béla király méreggyűrűjét
- Halott apjuk padlásán takarítottak, alig hitték el, mire bukkantak
- Jászay Tamás, a Revizor főszerkesztője az Indexnek azt mondta, hogy a Színházművészeti Kollégium már semmiféle szöveges indoklást, bemutatkozást, helyzetelemzést, terveket nem kért, vagyis nyíltan beismerte, hogy a kurátorok nem fognak se rövid, se hosszú szövegeket olvasgatni, hanem egyszerűen ránéznek arra, hogy ki adta be a pályázatot, és annak alapján hoznak döntést.
- Tóth Berta, a Színház Online vezetője elmondta, hogy az NKA-tól érkező támogatás mindig is a működés záloga volt, ennek hiányában el kell gondolkodniuk arról, tudják-e folytatni azt a munkát, amelyet az elmúlt több mint 15 évben végeztek.
A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) Színházművészeti Kollégiumának döntése szerint 16 színházi folyóirat kap támogatást a 2025-ös évre. A Színház folyóirat, a Revizor – a kritikai portál és a Színház Online is kimaradt a pénzosztásból, amelynek híre valósággal végigsöpört a közösségi médiában.
Haveroknak kellett odaadni?
Az ügyben megkerestük az érintett online lapokat, elsőként arra voltunk kíváncsiak, hogy a NKA döntése hogyan érinti működésüket.
Jászay Tamás, a Revizor – a kritikai portál főszerkesztője az Indexnek azt mondta, hogy a valaha virágzó hazai folyóirat-kultúra egészét rendkívül hátrányosan érinti az a felelőtlen és szakmaiatlan döntéssorozat, amelynek most utolsó etapjához érkeztünk. „A Demeter Szilárd által nagy garral beharangozott, majd két, ellentmondásokkal teli alkalom után a napirendről gyorsan lekerült folyóiratprogram valamiféle reménysugarat jelentett a kulturális és tudományos folyóiratoknak, de onnantól kezdve, hogy a főkurátor kizárólag azoknak a lapoknak osztogatott pénzt, amelyekben ő is valamilyen módon érintett, a dolog komolytalanná vált.”
Jászay úgy véli, hogy az NKA folyóiratokra eddig is aprópénzt fordított, de a Revizor problémája speciális és nem új keletű: a színházi rovatuk ugyan alappillérük, de minden más művészeti ágról magas színvonalon tudósítanak, amihez viszont nyilvánvalóan nem adhatnak be minden kollégiumhoz külön pályázatot, mert az elképesztő anyagi és logisztikai terheket róna rájuk.
Így maradtunk a Színházművészeti Kollégiumnál, ahol 2022–2024 között 3 évre kaptunk is minimális, évenként 3 millió forintos összeget, de most már ezt is a haveroknak kellett odaadni. Egészen konkrétan a Magyar Teátrum nevű stelázsipapírnak, amit az ott hirdető színházak reklámjain túl egy önjelölt kritikus agymenései töltenek meg – mindezt garantáltan, évi 23 millió forintért.
Tóth Berta, a Színház Online főszerkesztője lapunknak elmondta, hogy az NKA oldalán megnézte nyertesek listáját, mert arra is kíváncsi volt, milyen szempontok szerint döntöttek, azután, hogy Rihay-Kovács Zita és Ráckevei Anna nemrégiben morális okokból mondtak le a szervezet Színházművészeti Kollégiumának tagságáról.
„Elsőként az tűnt föl, hogy sehol nem találom a Revizor vagy a Színház folyóirat online kiadása, a szinhaz.net nevét, és hogy olyan nyomtatott szakmai lapok, mint a Criticai Lapok, az Art Limes vagy a Játéktér csak egymillió forint körüli összeget kaptak úgy, hogy lényegesen magasabb volt a keretösszeg, mint az utóbbi években” – mondta Tóth, hozzáfűzve, csak később értette meg, hogy a Magyar Teátrum, a Teátrumi Társaság lapja meghívásos pályázaton több mint 22 millió forintot nyert, „tehát lényegében nem nőtt az az összeg, amelyen mások osztozhatnak”.
Támogat vagy elutasít, indoklás nélkül
A lapvezetőktől azt is megkérdeztük, milyen indoklást kaptak. „Az NKA nem indokol: támogat vagy elutasít” – felelte a Revizor főszerkesztője, aki szerint ez egyfelől érthető, hiszen egy-egy kiírásra akár több száz pályázat érkezik (nem folyóirat-támogatásra persze, hanem új bemutatókra, továbbjátszásra, stb.). Másfelől viszont méltánytalannak tartja, hiszen „szegény pályázó azt sem tudja, hogy hol hibázott, hogy min kellene javítania, hogy milyen területeken kellene felzárkóznia, hogy a szerencsés nyertesek közé kerüljön”.
Persze viccelek, hiszen egy olyan pályázati kiírásról beszélünk, ahol idén a Színházművészeti Kollégium már semmiféle szöveges indoklást, bemutatkozást, helyzetelemzést, terveket nem kért, vagyis nyíltan beismerte, hogy a kurátorok nem fognak se rövid, se hosszú szövegeket olvasgatni, hanem egyszerűen ránéznek arra, hogy ki adta be a pályázatot, és annak alapján hoznak döntést. Vagyis a szakmaiságnak még a látszatát sem kívánják fenntartani a kollégium tagjai, lelkük rajta.
De az NKA döntése hozzávetőleg mekkora anyagi kiesést jelent? Jászay megfogalmazása szerint miután internetes folyóiratok maximum 4 millió forintra pályázhatnak, ami önmagában egy vicc, ennyit biztosan. „Öröm az ürömben, hogy olyan komoly szakmai műhelyek, mint az egyetlen hazai színháztudományos folyóirat, a Theatron, vagy a határozott fókuszú Drámapedagógiai Magazin a nyertesek között van.” Azt viszont vállalhatatlannak tartja, hogy az olyan komoly múlttal rendelkező, kizárólag új és önálló tartalom előállításában jeleskedő műhelyek, mint a Revizor, a Szinhaz.net vagy a gyerekszínházakra összpontosító Spirituszonline.hu is a nullások sorát gyarapítja.
Tóth Berta azzal folytatta, hogy a Színház Online a színházi és kulturális élet híreinek objektív feldolgozásáért jött létre, azért, hogy egyfajta iránytűként szolgáljon a nézőknek, és hogy szabad teret adjon a színházi és filmes szakma számára a megszólalásra, saját üzenetei kommunikációjára. Magára nézve kötelezőnek tartja, hogy a lehető legtöbb hírnek teret adjon, hogy a semmi, és senki nem maradhat ki elvét próbálja érvényesíteni.
Az NKA-tól érkező támogatás ezért mindig is a működés záloga volt, lehetővé tette, hogy ingyenes megjelenési felületet biztosítsunk minden színháznak és alkotónak, aki hozzánk fordul. Eleinte 5, az elmúlt három évben pedig 2,5 millió forintot kaptunk támogatásként, ez is sokat jelentett.
Tóth szerint ennek hiányában el kell gondolkodniuk arról, tudják-e folytatni azt a munkát, amelyet az elmúlt több mint 15 évben végeztek. „Noha a Színház Online az egyik leglátogatottabb kulturális oldal, főszerkesztője, egyben tulajdonosa nem üzletember, hanem újságíró, ezért akad tanulnivalója ebben az új helyzetben.”
Állam és bizonyítás
Jászay Tamás hangsúlyozta, ahogy indoklás, úgy az NKA-nál fellebbezés sincs. Pedig ők szívesen beszélgetnének a kurátorokkal a döntésük hátteréről, arról, mivel indokolják, hogy olyan lapnak is sikerült támogatást adniuk, amelyik konkrétan nem felel meg a pályázati kiírásnak, s mint mondja: Lehet, hogy kiírást sem szeretnek olvasni a kurátorok, nem csak beszámolót vagy terveket?
Nem beszélve azokról a nagy jóindulattal is legfeljebb blognak nevezhető felületekről, ahol csupán silány impressziókat találnak az olvasók valódi, hozzáértők által művelt szakkritika helyett
– mondta a Revizor főszerkesztője, hozzátéve, ők pedig nem tehetnek mást, mennek tovább előre: 2023 őszétől részben előfizetéses rendszerben működnek, előfizetői bázisukat folyamatosan gyarapítva. „És persze mindezen túl továbbra is pályázunk, együttműködéseket keresünk, partnerségeket alakítunk ki, vagyis előremenekülünk, mert az állam újra bizonyította, hogy itt és most nem lehet rá számítani.”
A mostani hír hátterének előzménye az, amit már korábban megírtunk, miszerint a folyóiratok az Orbán Viktor miniszterelnök által aláírt 130 pontos határozatcsomagban foglaltak miatt estek el 1,8 milliárd forintos többlettámogatástól. Az ügy folyományaként hangos vita alakult ki Demeter Szilárd, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ elnöke és Ungár Péter, az LMP társelnöke között.
Az ügyben megkerestük a NKA sajtóosztályát is, amint válasz érkezik, közöljük.
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)