Több mint negyven munkatárs a felmondást és a bizonytalanságot választotta
További Kultúr cikkek
-
Demjén Ferenc és a Hunyadi producere is életműdíjat kapott a Magyar Filmakadémiától
- Meghalt Gailard Sartain, a Lángoló Mississippi sztárja
- Tiltakozik a kutatói szakszervezet a HUN-REN hálózat szétszedése ellen
- Donald Trump újabb győzelme, távozik a kirúgott igazgató
- Budapesten buliztak a világsztárok, a Sevenfold és a Royale az élő példa
A Színházi Kritikusok Céhe Kurázsi-díját 2025-ben a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház azon munkatársai kapják, akik az indoklás szerint „a legitimálhatatlan színházeszmény helyett a szellemi-szakmai integritást biztosító bizonytalanságot vállalták”.
„A minisztérium úgy nevezte ki a leköszönő alapító-igazgató helyére a társulattal régóta együtt dolgozó, itthon és nemzetközileg is sikeres pályázóval szemben a saját jelöltjét, hogy a Kolibri társulata tiltakozott. A színházi szakma jelentős része és különféle szervezetei, valamint a Fővárosi Közgyűlés pedig mindhiába vitatta, hogy a pályázatában a színház alapmissziója megszüntetését is felvető jelölt valóban alkalmasabb lenne a vezetésre, mint konkurense” – mondta laudációjában Kovács Bálint, a Színházi Kritikusok Céhe társelnöke, aki szerint a hatalom ezzel újabb vörös vonalat lépett át.

Beugrottak az ismeretlenbe
Kovács Bálint szerint a magyar társadalom egyelőre nem találta meg azt a módot, amellyel sikeressé lehetne tenni a tiltakozást az ilyen rendelkezések ellen.
Ahogy a hasonló helyzetekben mindig, ezúttal is született nyílt levél, próbálkozott ezzel-azzal az ellenzék, volt demonstráció. A sajtó is részletesen beszámolt arról, miért káros, ha egy kiemelkedő színházi műhelyben nem a közeget és a célközönséget jól ismerő, szakmailag is elismert szakember foglalja el a vezető pozíciót, hanem olyasvalaki, aki semmilyen módon nem bizonyította alkalmasságát a feladatra, korábban pedig egy olyan színházat vezetett, amely ellen hatósági vizsgálat lefolytatására volt szükség. De minden hiábavaló volt. A hazai színházi életből pedig évtizedek óta hiányoznak a szolidaritás minden más érdeket és aggodalmat felülíró gesztusai
– mondta társelnök.
Szerinte ilyenkor az érintettek számára két rossz lehetőség marad, és az egyének felelőssége, hogy eldöntsék, számukra melyik a kisebbik rossz: a betagozódás az új rendszerbe vagy a felmondás. „A Kolibri Színház több mint negyven munkatársa a felmondást választotta, ráadásul gyerek- és ifjúsági színházi szakemberként, úgy, hogy az egyébként is szűkhöz képest még szűkebb elhelyezkedési lehetőségben bízhatnak a bizonytalan jövőben.
De volt kurázsijuk beugrani az ismeretlenbe, csak hogy ne kelljen olyan színházeszményt legitimálniuk, amelyben nem hisznek.
Talán sokaknak csak egy újabb szomorú sajtóhír ez, hasonló ahhoz, amit már több színház vagy médium kapcsán olvashattak. De a felmondást választók számára ez egy visszavonhatatlan, az életük minden pillanatára kiható egzisztenciális döntés, egy karrier kockáztatása a bizonytalanságért – semmi másért, mint az egyenesnek megmaradó gerincért cserébe. Ahogy azoknak a sorsa sem irigylésre méltó, akiknek valamilyen okból jobb meggyőződésük ellenére is maradniuk kellett a színházban” – mondta Kovács Bálint.