Gigantikus tömeg, totális káosz – koncert miatt bénult meg Horvátország közlekedése
További Kultúr cikkek
-
Megvan a hivatalos lista, hogy kiket pécézett ki Donald Trump
- Macron szenzációs ajándéka: a Bayeux-kárpit 900 év után visszatér Nagy-Britanniába
- A teste volt a csatatér, a nyelve lett a fegyvere
- Básti Juli: Annyi napidíjunk sem volt, hogy elmenjünk egy hülye pizzát enni
- Olyan helyen tűntek fel a magyarok, ahol senki sem számított rá
Szombat reggel óta tömegek özönlenek Horvátország fővárosának déli kerületeibe, ahol este minden eddiginél nagyobb szabású koncertet tartanak. A zágrábi Hipodromnál (ami igazából egy hatalmas lóversenypálya) már a délelőtti órákban megbénult a forgalom, több városrészt – így Sredisce, Zaprudje és Kajzerica utcáit – teljesen lezárták, és a rendőrség hatalmas erőkkel biztosítja a helyszínt. A közlekedést gyakorlatilag leállították: gyalogos tömegek hömpölyögnek a városközpont felől a koncerthelyszín felé, a helyi Szabadság hídon már órák óta csak gyalog lehet átkelni, és több vonatot, buszjáratot is lemondtak.
A készültség példátlan, de nem is akármilyen eseményről van szó: tizenöt év után először lép ismét arénányi közönség elé Marko Perkovics, művésznevén Thompson, Horvátország legismertebb – és egyben legmegosztóbb – könnyűzenei előadója. A Hipodrombeli koncertre előzetesen is csaknem félmillió embert vártak, és sokan már hajnalban elindultak Dalmáciából, Szlavóniából, Boszniából, sőt Nyugat-Európából is, hogy a helyszínen lehessenek. A hatóságok szerint ez lesz az ország történetének legnagyobb könnyűzenei eseménye. És nem csupán egy koncert.
They’ve moved on to singing “Lijepa li si”, one of Marko Perković Thompson’s most famous songs. It includes references to Herceg-Bosna, a self-declared Croat wartime para-state responsible for mass war crimes, crimes against humanity, and so-called “ethnic cleansing” in Bosnia. pic.twitter.com/gT0vaLjgzr
— Smajo Bešo OBE (@SmajoBeso) July 4, 2025
A főváros több pontján, különösen a Hipodrom környékén már péntek este rendkívüli hangulat uralkodott, füstbombák és különböző pirotechnikai eszközök kísérték a rajongók útját, tömegek ünnepeltek, buliztak – több horvát portál beszámolt már az esti füstfelhőkről.
Ezzel párhuzamosan a szervezők és a sajtó is világrekordot emlegettek: a július 5-re tervezett koncertre 24 órán belül összesen 282 ezer jegyet adtak el, ami már akkor világviszonylatban is rekordnak számított. A második jegypénzkörrel együtt a teljes eladás meghaladta az 500 ezret, így ma este nemcsak horvát, de világviszonylatban is a legnagyobb számú, megváltott belépős koncertjét rendezik meg. Ide kattintva egyébként élőben lehet követni az eseményeket.
Stručnjak za sigurnost smiruje javnost: 'Opasnije je u tramvaju, nego na koncertu' - https://t.co/9N4PuOg31e pic.twitter.com/1xCNK9GkBR
— Zagrebinfo (@zagreb_info) July 3, 2025
Egy név, egy fegyver, egy falu
A horvátok számára Thompson neve nem egyszerűen egy rocksztárt jelöl. A Csavoglavéban született Marko Perkovics a délszláv háborúban szerzett hírnevet magának, amikor 1991-ben katonaként megírta a Bojna Čavoglave (magyarul: Csavoglavei egység) című dalt, amely azonnal a függetlenségi harc himnuszává vált. A művésznevet a harctéren használt amerikai Thompson géppisztolyról kapta – így a név már kezdettől fogva összekapcsolódott a nemzeti ellenállás és a háborús múlt fogalmával. Thompson figurája hamar túlmutatott a zenén: dalai a vallásról, a családról, a hazáról szóltak, és ahogy egyesek fogalmaznak, egyszerre volt popikon, pap helyett pap és történelemtanár, aki egyszerre tanított és szórakoztatott.
Zenei stílusa nehezen hasonlítható a közép-európai könnyűzenei trendekhez. Dalai stadionrockba hajló, népies elemekkel kevert, gyakran gregorián- vagy templomi kórusokra épülő számok. A legismertebb közülük a Lijepa li si (azaz: Szép vagy te), amely a horvát táj és a nemzet szépségéről szól, de legalább ennyire ismert a Geni kameni (Kőből vannak a génjeink), amely a balkáni túlélés mítoszát önti lírai formába, vagy épp a Pukni puško (Durranj, puska!), ami már címében is egyfajta háborús dacot közvetít. Ezek a dalok nemcsak rádiókban, hanem egyházi ifjúsági táborokban, stadionokban és falunapokon is rendre felcsendülnek. A fiatalok körében éppúgy népszerű, mint az idősebbeknél – csak éppen mindenki másért szereti.
Miért tűnt el?
A kétezres évek közepétől Thompson egyre kevesebbet koncertezett, és egyre inkább kivonult a nyilvánosságból. Külföldi turnéit több alkalommal is letiltották: Ausztriában, Hollandiában és Németországban is volt rá példa, hogy nem engedték fellépni, mondván, dalai túlzott nacionalizmust közvetítenek. Bár ezekben az esetekben mindig hangsúlyozta, hogy ő semmilyen szélsőséges eszmét nem képvisel, a vita mégis éveken át árnyékot vetett rá. 2013-ban feleségével és gyermekeivel elhagyta Zágrábot, és a tengerparti Splitbe költöztek, közel szülőfalujához. A következő tíz évben szinte teljesen eltűnt a közéletből. Nem adott interjút, ritkán jelent meg a sajtóban, koncertjei szinte teljesen elmaradtak.
A döntést – saját elmondása szerint – tudatosan hozta meg: ötgyermekes édesapaként a családját akarta védeni. Feleségével, a kanadai horvát származású Sandra Rogiccsal 2002-ben ismerkedtek meg egy torontói koncerten, 2006-ban házasodtak össze. Az egyik legismertebb balladáját, a Samo je ljubav tajna dvaju svjetova (Csak a szerelem a két világ titka) című dalt épp neki írta, ahogy ő fogalmazott: hálából a családnak szentelt életéért. Egy közelmúltbeli interjúban azt mondta, a mostani visszatérés ötlete legidősebb fiától, Antétól származik, aki meggyőzte, hogy ismét színpadra kell állnia – nem a zene, hanem a közösség miatt.
Miért más a horvát könnyűzene?
A délszláv könnyűzene – azon belül is a horvát pop és rock – kultúrája alapjaiban különbözik a közép-európai, például a magyar zenei világétól. Míg itthon a városi, ironikus, „pesti sanzon” típusú hagyomány dominál, Horvátországban a könnyűzenét gyakran nemzeti, sőt vallási jelentőségű eszköznek tekintik. A Thompson-jelenség egyik fontos eleme a národnyákra hajazó, népzenéből, vallásos dallamokból és háborús indulókból táplálkozó stílus. A národnyák nem csak műfaj, hanem világkép: közösségi, ünnepi, patetikus és szentimentális, gyakran ugyanazokkal az eszközökkel, mint a nemzeti himnuszok. Igaz, főként szerb, bosnyák, montenegrói, de néha horvát előadókra is jellemző, akik a jugoszláv érában népies motívumokkal ötvözött szentimentális, sokszor szintetizátoros tánczenét játszottak.
Thompson ebben a zenei közegben nem előadóként, hanem afféle modern „trubadúrként” működik. Dalai nem személyes érzéseket, hanem történelmi traumákat, közös sorsot és vallási meggyőződést fejeznek ki – innen ered az a különleges kapcsolat, amelyet közönsége kialakított vele. Sokan azt mondják: az ő koncertjeire nem is zenei élményért, hanem lelki találkozásért mennek. Egy identitás újrateremtéséért.
Visszatérés: több mint koncert
A szombati koncert tehát nem csak szórakoztató esemény. Egy évtized hallgatás után Marko Perkovics Thompson újra a horvát fővárosban énekel, és az egész ország figyeli. Nemcsak a zene szól újra, hanem egy korszak, egy közösség és egy történelmi emlékezet is hangot kap. A zágrábi Hipodrom szombat este nem csupán stadionként, hanem szimbolikus térként működik: a zene és a nemzeti identitás közös emelvényeként. Ez pedig olyan gesztus, amelynek súlyát nehéz lenne túlbecsülni – még akkor is, ha csak pár akkord hangzik el.