Láttuk az új Star Trek film egynegyedét

2013.03.26. 13:41

A napokban a világon az elsők közt nézhettünk bele Berlinben, a Star Trek legújabb, sorban a 12. mozi adaptációjába, ami a Sötétségben- Into Darkness címet kapta a keresztségben. A 28 perces bemutató elárul egy-két titkot a filmről, hiszen két spoilerekkel teli jelenet is láthattunk a május elején, nálunk júniusban, a mozikba kerülő film eddig elkészült részeiből. Vagyis, figyelem, csak az olvassa tovább, aki tényleg nem bírja ki, hogy ne tudjon meg pár exkluzív infót a bikinis csajokkal reklámozott filmről.

A filmrészletek megtekintése előtt maga a rendező J.J. Abrams szólt hozzánk a vászonról, ahol elnézést kért tőlünk, amiért nem lehet jelen. „Nem tudok ma veletek lenni, mert borzalmas állapotban van a hajam és fodrászhoz kell mennem, de elküldtem nektek kedvenc produceremet, Bryan Burk-öt, aki már az előző 2009-es Star Trek mozi producere is volt, és megkérlek benneteket, hogy legyetek kedvesek hozzá.”- szólt hozzánk J.J. Abrams. A rendező neve a Super 8 és olyan tv- sorozatok, mint a Felicity és az Alias kapcsán lehet ismerős, de jó lesz, ha megjegyezzük, mert úgy tűnik ő rendezi a következő Star Warst, sőt vele tervezik már a következő Star Treket is a sikertől függetlenül.

A vásznon egy beduin ruhába bugyolált férfi szalad egy furcsa, valóságtól elrugaszkodott tájon: a piros-sárga talajból eukaliptusz-szerű fák nőnek. Itt rohan lóhalálában főhősünk, kezében egy papirusztekerccsel, nyomában fehérre maszkírozott, aborigini motívumokkal díszített testű egyének, akik nyilakat nőnek ki rá. Majd gyors váltás következik: az Enterprise csillaghajó belsejében termünk, Spock (Zachary Quinto) épp érzékeny búcsút vesz Nyotatól (Zoe Saldana) és egy védőruhában egy kitörni készülő vulkán fenekére akar leereszkedni egy magából jeget kibocsátó robbanóanyaggal, különben felrobban és megsemmisül az egész bolygó.

Csak érdekességképpen jegyzem meg, hogy a jelenet egy kicsit pamflet is, a rajongók minden bizonnyal tudják, és még emlékeznek rá, hogy az első sorozat (1966- 69) mutatta az első televíziós csókot, ami egy fehér férfi és fekete nő között esett meg és ezért jó pár amerikai államban be is tiltották azt a részt. És itt ér össze a két történet, a menekülő beduinról kiderül, hogy az öltözék Kirk kapitányt rejti (Chris Pine) és hogy ők ketten, me persze az egész Enterprise legénysége a bolygó megmentésén munkálkodik. A missziót persze siker koronázza, némi izgalmakkal fűszerezve: Spock majdnem ott marad a vulkán fenekén, az űrhajót meg, aminek titokban kellene pihenni a bolygót övező tenger fenekén, megpillantják felszálláskor a bennszülöttek.

Innen Londonba ugrunk, és 2254-et írunk. Egy család gyermeke életéért aggódik, a kislány haldoklik és az orvosok nem tudnak rajta segíteni. Az apa, aki az Enterprise-birodalom londoni archívumában dolgozik egy tisztességtelen ajánlatot kap: Megmentik lánya életét, ha cserében felrobbantja az archívumot, kvázi feláldozva saját életét is a gyermekéért cserében. Kiderül, amit ugye eddig titkoltak a rajongók előtt, hogy az akció mögött az egykori ellenség, Khan (Benedict Cumberbatch) áll, vagyis ő lesz a folytatás főgonosza. Célja nem más, mint a föderáció szenátusának kiirtása. A merénylet persze elsőre nem sikerül, Spock Khan nyomába Londonba ered.

Khan, a cselszövő alakja már nem először tűnik fel a Star Trekben, karaktere az első évad Space Seed című epizódjában lép színre, majd a sorban a második, 82-es mozifilmben (The Wrath of Khan.) tűnik fel. Khan egy genetikailag kreált szuper emberi faj egyede, akik valaha a Föld egynegyede fölött rendelkeztek kontrollal, amikor megnyerték az egyednemesítési háborút. Khan el akarja foglalni a csillaghajót, de Kirk kapitány megakadályozza azt. Khant száműzik a Ceti Alpha V-re, ahol új társadalmat hoz létre a saját embereiből. A mozifilmben, ami az első évad után 15 évvel forgott, Khan megszökik a száműzetésből és elindul bosszút állni Kirk-ön. Most, 2013-ban is valami hasonló várható.

A producer a filmet követő beszélgetésen hangsúlyozta még, hogy ezt a részt elsősorban nem Star Trek rajongóknak ajánlják, hanem azt szeretnék, ha az új mozifilm azokat is megszólítaná, akik még soha nem látottak egyetlen Star Treket sem. A filmet elsősorban Imaxekben szeretnék forgalmazni, azaz lesz egy Imax-es verzió is, lesz normál 2D-s és 3D- re átkonvertált is, mert a forgatás alatt nem 3D-s kamerákkal dolgoztak, mint az Avatar esetében. Mert azokkal csak a baj van Burk szerint. „Eltörnek, tönkremennek, leállnak a legfontosabb pillanatokban és erre senkinek semmi szüksége. A 12 producer közt van olyan, aki hardcore Star Trek fan, van, aki még nem is látott Star Treket és vannak olyanok, mint én, aki bár nyomon követte az összes sorozatot, de soha nem vonzotta be igazán. Be kell, hogy valljam, hogy én igazából mindig is Star Wars-rajongó voltam. De pont ebből a sokféle ízlésvilágból és szemléletből sült ki valami olyan, ami a széles közönség ízlésének és kíváncsiságának reméljük meg fog felelni.”- mesélte Bryan Burk a film utáni kerekasztal-interjún.

Az előzetes alapján az látszik, hogy mindenki, a rendezőtől, a maszkmesteren át, a speciális effektek megalkotóiig beleadtát minden szakmai tudásuk. Gyönyörű a megmentés előtt álló bolygó képi világa, és kellően hihetően forrong a magma a bolygó gyomrában. A jövő Londona pedig egyenesen zsenálisra sikerült: egyszerre vicces és lenyűgöző a Gherkin körül repkedő űrautók látványa. De vannak haszonjárműnek tűnő, hatalmas piros transzformerre emlékeztető monstrumok is, amik a levegőben közlekednek. Egy szinttel lejjebb, a földön, illetve pár centire felette pedig autók is közlekednek, persze 2254-nek megfelelő kiadásban.

Ez a legenda 12. megfilmesítése, az első 1979-ben szintén a Star Wars előkészületeivel esett egybe. Akkor bejött, bár a filmet a kritikusok nem fogadták túl jól, de anyagilag páratlan sikernek bizonyult, és ez a 8.-at leszámítva, ami csak a DVD eladásokkal tudott nyereséges lenni az összes többi Star Trek mozira is igaz. Reméljük, a történelem most megismétli önmagát. Kíváncsian várjuk a folytatást, az első 28 perc kimondottan kecsegtető.