Aki még a szülőszobában is felszív egy csíkot

2013.04.30. 12:43

"Csinálok egy filmet, amiben több mell lesz, mint három Trónok harca évadban összesen" - valami ilyesmire gondolhatott Michael Winterbottom, amikor megcsinálta a The Look of Love című filmjét. (A filmet nemrég mutatták be a Sundance London filmfesztiválon. A fesztiválról itt olvashat részletesebben.) Főhőse, Paul Raymond a Soho királya volt, számtalan sztriptízbár, revü, színház tulajdonosa, aki egy idő után rájött, hogy a meztelen nőket nemcsak színpadon, hanem újságban is megéri mutogatni. Ő adta ki az első szexújságokat Angliában, a leghíresebb a Men Only volt. De nemcsak a szexiparban volt sikeres, hanem ingatlanfejlesztőként is. Lényegében bármihez nyúlt, az bejött, Raymondhoz pedig dőlt a pénz. 82 évesen halt meg, unokáira (pontosabban azokra közülük, akiket szeretett) 650 millió fontos vagyont hagyott.

Raymondot a Magyarországon kevésbé ismert, de Nagy-Britanniában népszerű Steve Coogan játssza. Coogant főleg Alan Partridge karaktere miatt imádják a britek, az öntelt műsorvezetőt tévésorozatban és filmen is eljátszotta. A magyarok a Fűbenjáró bűnből és a Trópusi viharból ismerhetik. Állítólag ő volt az, aki igazán akarta ezt a filmet, ami érthető is. Eljátszhat egy végtelenül excentrikus, hedonista pasit, aki ha üzletről volt szó, mindig józan tudott maradni. Ez máskülönben nem nagyon sikerült neki: a The Look of Love szereplőinek valószínűleg a kezéhez ragasztottak egy pezsgőspoharat a forgatás kezdetén, ugyanis nincs olyan jelenet a filmben, amelyikben ne innának folyamatosan. Ennél már csak a szereplők droghasználata viccesebb: még a szülőágy sem lehet akadály.

Dől a pia, a pénz, a kokain, a néző pedig azon kapja magát, hogy már nem figyel, mert minden csak ismétlődik. Ugyanígy történik a meztelenséggel: Raymondnak eleinte elég egy nő egyszerre az ágyban, aztán már kettő kell neki, majd három és így tovább, egész addig, míg a szexjelenetek teljesen röhejessé nem válnak. Ennél nagyobb baj, hogy a szereplők fájdalmát sem tudjuk igazán átérezni, pedig a szexcsászár elveszti az egyetlen embert, akit igazán szeret. Pedig Michael Winterbottom olyan filmeket csinált korábban, mint a Köszöntjük Szarajevóban!, a Non-stop party arcok, a Hatalmas szív vagy a Guantanamo, szóval ért ahhoz, hogy együttérzést, szánalmat, sőt könnyeket csaljon ki. Most valahogy mégsem sikerült.

Szerencsére a Sundance London más filmjei lényegesen jobbak lettek. Sean Ellisé például, a Metro Manila. Ellis alig vállalt valamit ebben filmben: csak a rendező, a forgatókönyvíró, a producer és az operatőr szerepét. A Metro Manila annak ellenére klassz lett, hogy rajta és a színészeken kívül nem sokan lehettek a forgatáson. Adott egy család a Fülöp-szigeteken: apa, anya, gyerekek. Szépek, fiatalok, csak éppen olyan csórók, hogy még enni sincs pénzük. Manilába költöznek, hátha ott lesz munka és lesz is persze, csak nem olyan, amilyenre számítottak. A Metro Manila mégsem szociodráma, sokkal inkább akciófilm, thriller és szerelmes film. Egy percre sem ül le, ökölbe szorított kézzel drukkolunk a főszereplőknek, hogy ne történjen már több rossz velük.

Teljesen más világba visz az In a World, Lake Bell első rendezése. (A színésznőt az HBO Kergetjük az amerikai álmot sorozatából, a Csak szexre kellesz-ből és az Egyszerűen bonyolultból ismerhetik.) Ha valaki nem tudta volna eddig, a filmtrailerek hangalámondói között is kőkemény harc folyik, és ennek a műfajnak is olyan sztárjai vannak, mint Hollywoodnak. A főszereplő, Carol apja a legnagyobb ász, a műfaj Rober De Niro-ja, ennek megfelelő egóval. Arról, hogy a lánya is tehetségesen el tudná mondani, hogy "ezen a nyáron a mozikban" hallani sem akar. Lake Bell nem akart nagyot markolni és pont ezért sikerült egy szórakoztató, laza komédiát készítenie. A tanulságot ugyan kicsit a szánkba rágják a végén, de ez a film még így is százszor viccesebb, mint bármelyik Horrorra akadva.

Az európai Sundance filmjei közül a Mud az, ami biztosan vetítenek Magyarországon is. Matthew McConaughey és Reese Witherspoon nevére talán még akkor is bemennek a moziba, ha nem egy szokványos történetben játszanak együtt. Jeff Nichols filmje az amerikai délen játszódik, ahol két kis srác belebotlik Mudba, a csavargóba. A pasi (őt játssza McConaughey, aki igenis tud színészkedni, ha normális szerepet kap) egy csónakban bujkál egy fa tetején és igencsak rászorul a fiúk segítségére. Üldözik és nem elég, hogy veszélyben az élete, még a szerelmét (Witherspoon) is meg kell találnia, hogy együtt elszökhessenek.

Még a játékfilmeknél is kevesebb esélye van annak, hogy a sundances dokumentumfilmek eljussanak a magyar nézőkhöz. Pedig a K2-n, a világ második legmagasabb csúcsán történt tragédiától az Ugandában dolgozó amerikai hittérítők történetén át a Hemingway család titkaiig jó néhány izgalmas sztorit feldolgoztak. És, ahogy Robert Redford Sundance-alapító mondta, ezek már régen nem úgynevezett beszélő fejes dokumentumfilmek, hanem feszültséggel teli, fordulatos filmek.