Feminista karikát kapnak a filmek

2013.11.06. 14:41

A szokásos korhatáros besorolás mellett Svédországban októberben négy moziban indították el a filmek női szempontból történő besorolását, vagyis az alapján is osztályozzák a filmeket, hogy milyen szerepet töltenek be azokban a nők.

Az "A" besoroláshoz a filmnek át kell mennie a Bechdel-teszten, vagyis a produkcióban legalább két megnevezett női szereplőnek egymással kell beszélgetnie, méghozzá úgy, hogy nem egy férfi a téma. A teljes A Gyűrűk Ura-trilógia, az összes Star Wars-film, A közösségi háló, a Ponyvaregény és egy kivételével minden Harry Potter-film is elvérezne ezen a vizsgán - mutatott rá Ellen Tejle, az újfajta osztályozást bevezető stockholmi Bio Rio művészmozi igazgatója. Szerinte ez azért fontos, mert a társadalom nőkről kialakított képét befolyásolja, hogy szinte sohasem lát női szuperhőst, professzort vagy olyan szereplőt a filmekben, akinek nő létére izgalmas kalandokon keresztül sikerül felülkerekednie a nehézségeken.

Az igazgató hangsúlyozta: az új besorolásnak semmi köze sincs egy film értékeihez és nem minősíti azt. "Az a cél, hogy minél több női történet és perspektíva jelenjen meg a filmvásznon" - fűzte hozzá.

A kezdeményezést felkarolta a Svéd Filmintézet és egy skandináv kábelcsatorna is bejelentette, hogy filmismertetőiben használni fogja a besorolást. A csatorna november 17-re "szuper vasárnapot" hirdetett, amikor csupa "A"- besorolású filmet játszik: műsorra tűzik Az éhezők viadalát, A Vasladyt és a Vadállatok című produkciót.

A Bechdel-teszt kitalálójáról, Alison Bechdel amerikai képregényszerzőről kapta a nevét, aki 1985-ben a Dykes to Watch Out For című sorozatában vetette fel a koncepciót. A feministák és filmkritikusok azóta is vitatkoznak az értelmén, de Tejle szerint a besorolás mindenképpen hasznos, mivel felhívja a nézők figyelmét arra, hogyan ábrázolják a nőket a filmekben.

Svédországban az "A" besorolás csak a legutóbbi lépés a női egyenjogúság irányába tett korábbi erőfeszítések sorában. Egy Facebook-oldal, amelynek már több mint 40 ezer követője van, kifejezetten azt szorgalmazza, hogy a médiában minél több női szakkommentátort lássanak a nézők és ez a törekvés már a finn, norvég és olasz facebookosok figyelmét is megragadta.

Amerikai kutatások azt mutatják, hogy a nők alul-reprezentáltak mind a tévében, mind a filmvásznon és ez nem sokat változott az utóbbi hatvan évben. 2011-ben a száz legnézettebb amerikai filmben 33 százalékos volt a női szereplők aránya, a főszerepeknek pedig mindössze a 11 százaléka volt az övék - jelezte a nők televíziós és filmes megjelenésével foglalkozó San Diegó-i központ.

Hollywood azt képzeli, hogy a férfi szereplők miatt több néző ül be a mozikba. Ebben az is közrejátszik, hogy a filmek alkotógárdája, a forgatókönyvírótól a rendezőig dominánsan férfiakból áll, így aztán nem is akkora meglepetés, hogy a filmek témája is főleg a férfiakkal kapcsolatos - foglalta össze véleményét Amy Bleakley, a nők filmes szerepét 1950 és 2006 között vizsgáló tanulmány szerzője.

Csupán három éve, hogy az amerikai filmakadémia több mint nyolc évtizedes történetében először jutott a rendezői Oscar-díj egy nőnek: Katheryn Bigelow kapta A bombák földjén című iraki háborús filmjéért, amely ebben a vonatkozásban történelmet írt, ugyanakkor nem menne át a Bechdel-teszten.