Egy jó testtel kevesebb

2014.03.03. 21:24
Matthew McConaughey, a gagyi romantikus komédiák sztárja nyerte a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscart. Úgy, hogy ezzel a kritikusoktól a nézőkig mindenki százszázalékosan egyetért. Ez pár éve még elképzelhetetlen lett volna, de a színész alig három év alatt totálisan megváltoztatta a karrierjét, és Hollywood legkomolyabb férfisztárjai közé emelkedett. Miért? Hogyan? Miért pont most?

Hatalmas aranyos, Szeretném, ha szeretnél, Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt?, Kisördögök, Szahara, Anyám nyakán, Bolondok aranya, Excsajok szelleme: ezekben a filmekben az a közös, hogy mindnek Matthew McConaughey volt a főszereplője, mindegyik romantikus volt, annyi különbséggel, hogy

vagy vicces-romantikus, vagy könnyes-romantikus.

És egyik sem kívánt túl sokat a színészektől, csak annyit, hogy nézzenek ki jól, és mondják fel szépen, ami le van írva.

Ez a nem túl bonyolult recept a legtöbbször bejött: a Szahara ugyan hatalmas bukás volt, hiszen 130 millió dollárból készült és csak 119 milliót tudott termelni, de a Hogyan veszítsünk el egy pasit közel 180 millió dollárt, az Anyám nyakán 130 milliót, az Excsajok szelleme pedig 102 milliót hozott. És mivel ezek akciójelenetek nélküli romkomok voltak, nem is kerültek sokba. A nem túl változatos filmográfiát néhány sportfilm egészítette ki, olyanok, mint a Több mint sport vagy a Hullámok ördöge, utóbbi persze szörffilm, hiszen ez McConaughey első számú hobbija. Ezek, ha lehet, még kevesebb színészi erőfeszítést igényeltek, mint a romantikus komédiák. (Nem mintha a hasizmok tökéletesre esztergálása nem lenne erőfeszítés.)

Így állt a helyzet 2010 körül. Magára valamit is adó rendező komoly filmbe még véletlenül sem hívta McConaughey-t, skatulyába került, éppen úgy, mint Adam Sandler, Drew Barrymore, Katherina Heigl vagy Kate Hudson. De ha egy jóképű pasi kellett egy olyan filmbe, ahol először utálják egymást a szép főszereplőnővel, vicces konfliktusaik vannak, majd egymásba szeretnek, akkor tuti befutó volt. Persze nem kellett sajnálni ekkor sem: kapott filmenként 10-15 millió dollárt, luxuséletet élt exmodell feleségével és három gyerekükkel.

Az idő nagy részét a strandon töltötte,

így nem csoda, hogy McConaughey lett a Velvet Kockahas blogjának ihletője és első számú modellje. Nehezebb volt róla ruhás képet készíteni, mint félmeztelent. A másik, amivel be tudott kerülni a hírekbe, a beszívott, meztelen kongázás volt, ebben visszaesőnek bizonyult.

Arra már alig emlékezett valaki, hogy ez a karrier nem így indult. McConaughey, aki finoman szólva sem született bele a hollywoodi elitbe (édesapja benzinkutas, anyja kisegítő iskolai tanár), nem akarta a testvéreihez hasonlóan folytatni a benzinkutasságot, ezért inkább Ausztráliába ment. Ott jobbnál jobb melói voltak, mosogatott és csirkeszart lapátolt. Aztán visszatért az államokba, hogy ügyvédnek tanuljon, de menet közben rájött, hogy inkább színészkedni akar. És rögtön

a kezdet kezdetén nagy szerencséje volt:

bemutatták Richard Linklaternek (a Mielőtt-trilógia nagyszerű rendezője), aki adott neki egy szerepet a Tökéletlen időkben. Ezt az 1976-ban játszódó, jó hangulatú vígjátékot többek között A texasi láncfűrészes gyilkos visszatér követte, amiben McConaughey Renée Zellwegert üldözte a címben jelölt eszközzel.

Az első csúcspont egyértelműen az 1996-os Ha ölni kell volt, Joel Schumacher drámája John Grisham könyvéből. Ebben McConaughey egy ügyvédet játszott, aki egy olyan férfit véd, aki lelőtte lánya megerőszakolóit. A tettes fekete, az ügyvéd és az áldozatok fehérek, a helyszín egy fiktív város Mississippi államban. Talán Schumacher túlságosan lekerekített, túl hatásvadász véget rendezett a filmnek, de a Ha ölni kell ettől még egy feszült, okos dráma lett. McConaughey pedig bebizonyíthatta, hogy egy sztároktól hemzsegő film főszereplőjeként is megállja a helyét. Ezután még volt néhány komolyabb filmje, jobbak, rosszabbak, például a Kapcsolat Jodie Fosterrel vagy az Amistad Spielbergtől. De aztán jöttek a vígjátékok, egyik a másik után, és Matthew McConaughey

a beszívott, jó testű, szörföző romkomkirály lett.

Aztán 2010 körül történt valami. Hogy pontosan mi, az rejtély, de Matthew McConaughey fogta magát és teljesen újraépítette a karrierjét. Kockáztatott, és akkorát nyert, amire senki nem számított, talán még ő maga sem. Vasárnap éjjel fölényesen megnyerte a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscart, de zsebében van már egy Arany Glóbusz és több tucat másik díj is. És mindez alig három év alatt. McConaughey  

a következő lépesekben újította meg a karrierjét:

1. Az igazság ára (2011):

Hosszú idő után ez volt az első vállalható filmje, megint ügyvédet játszott, ahogy a Ha ölni kell-ben. Csak ezúttal egy Los Angeles-i szemétládát, aki sok piti bűnöző után egy igazi pénzes gyilkost véd. Mi már akkor megmondtuk: hálás lehet, hogy végre valaki kicsavarta a kezéből az instant barnítókrémet, beültette egy Lincoln hátsó ülésére, és hagyta, hogy arrogáns legyen. 

2. Börni, az eszelős temetős (2011)

Egy újabb film Richard Linklaterrel, ami ugyan messze nem lett remekmű, de legalább teljesen más, mint amikben addig láttuk McConaughey-t. Sajnos Jack Black játssza a főszerepet, egy temetkezési vállalkozót, aki megöl egy gazdag özvegyet, és költi a pénzét. A helyszín ezúttal Texas, McConaughey pedig ügyészt játszik. A film megtörtént esetet dolgoz fel, bármilyen képtelenségnek tűnik is megnézve.

3. Gyilkos Joe (2011)

Az Augusztus Oklahomában szerzője, Tracy Letts írta a Gyilkos Joe-t is, ezt a beteg, visszataszító szereplőktől hemzsegő filmet, amiben senki nincs, aki ne lenne defektes, aki ne akarna rosszat a másiknak. A filmben McConaughey a bérgyilkos, akit a család azért bérel fel, hogy megölje az anyát, és szétoszthassák az életbiztosítást.

4. Az újságos fiú (2012)

A film, ami arról híresült el, hogy Nicole Kidman lepisilte benne Zac Efront. Kidman egy kisvárosi lotyót játszik, aki beleszeret egy rendőrgyilkosságért börtönben ülő férfiba (John Cusack). A férfi felmentetésében egy újságíró (őt játssza Matthew McConaughey) és öccse (Zac Efron) segít a nőnek. Csakhogy eközben a fiatal fiú kezd beleszeretni a fegyenc menyasszonyába. Újabb kis, független film, ami a magyar mozikba persze szintén nem jutott el.

5. Mud (2012)

A Mud idejére kezdett mindenkinek leesni, hogy sorozatban ennyi jó film már nem lehet véletlen. A Mud főszerepében McConaughey egy szökésben lévő bűnözőt alakít, aki egy elhagyott szigeten húzza meg magát, amíg utol nem éri a szerelme, hogy együtt meneküljenek tovább. Két kiskamasz rátalál, és segítenek neki a bujkálásban. A filmet még Cannes-ban is szerették, a rendezőt Arany Pálmára jelölték. „Ez a kedvencem. Szerintem egy amerikai klasszikus. Szerintem gyönyörű” – mondta a filmről nemrég McConaughey.    

6. Magic Mike (2012)

A Magic Mike-ról szóló első hírek kicsit ijesztőek voltak. Egy csapat férfi sztriptíztáncos története Hollywood első számú hasizomkirályával a főszerepben? Ne már. Aztán kiderült, hogy a rendező Steven Soderbergh lesz, a sztori pedig összetettebb annál, amit elsőre várnánk. McConaughey szerint ez volt neki a tökéletes munka. Nem azért, mert a felsőtestét is mutogathatta, és épkézláb mondatai is voltak, hanem mert ez a film több mint 100 millió dollárt hozott Amerikában úgy, hogy szinte semmi nem került, és művészileg is teljesen vállalható volt.      

7. Mielőtt meghaltam (2013)

2012-ben kezdtek feltűnni az első paparazzoképek az ijesztően sovány színészről, aki a Mielőtt meghaltam AIDS-beteg, gyógyszerekkel seftelő főszerepe kedvéért fogyott le 64 kilóra. „A cél, hogy egészségtelenül nézzek ki, mert ezt követeli meg a film. Ez most egy kicsit lelki és testi megtisztulás is számomra, rengeteg teát is iszom. Időbe telik, míg a tested megérti, hogy önmagából kell táplálkoznia, és nem fogsz más táplálékot bevinni" – nyilatkozta erről. Úgy tűnik, hogy megérte az áldozat: a Mielőtt meghaltam-ért Oscart és Aranyglóbuszt kapott, és besöpört még egy rakás másik díjat. Joggal: ez egy tökéletes alakítás egy tökéletes filmben.

8. A Wall Street farkasa (2013)

Scorsese hatalmas sikerű brókerfilmjében McConaughey még ijesztően sovány. Egy kis, de annál fontosabb szerepe van, ő az, aki felvilágosítja Leonardo DiCaprio karakterét a tőzsde működéséről egy életre kijelölve számára az utat. Eszelős tekintet, sárgásbarnára szolizott bőr, folyamatos kokain- és alkoholfogyasztás: ilyen McConaughey brókere a sokadik remek filmjében.

9. A törvény nevében (2014)

A koronát ez a HBO-sorozat tette fel a nagy karrierátalakításra. (Arról, hogy mitől olyan nagyszerű, sőt, a most futó sorozatok közül a legjobb A törvény nevében, itt írunk részletesebben.) Martin Hart (Woody Harrelson) és Rust Cohle (McConaughey) 1995-ben egy bizarr gyilkosságon kezd dolgozni Louisiana állam közepén. Egyrészt követjük ezt a nyomozást, másrészt folyamatosan ugrálunk 2012-be, amikor a két nyomozót kihallgatja az ügy miatt a rendőrség. A sztori is izgalmas, de nem csak ettől okoz függőséget A törvény nevében. Legalább ilyen érdekes a déli hangulat és a két nyomozó közötti ellentmondásos viszony. Húsz év mozisztárság után sorozatfőszerepet vállalni nem kis kockázat, de ekkora már senki nem lepődött meg azon, hogy McConaughey újra kockáztatott, és megint nyert.

Csak egy kérdés maradt, amire, úgy tűnik, hogy nincs egyértelmű válasz. Mi történt 2010 körül, miért váltott hirtelen a nyálas romkomokról a kis, független filmek felé? A kapuzárási pánik sajátos formája?

Új ügynök? Új menedzser? Új vallás? Új drog? Sorozatos szörfkudarcok?

McConaughey szerint egyik sem. „Billy Friedkin rendező hívott a Gyilkos Joe szerepére, Steven Soderbergh pedig a Magic Mike-ba. Rick (Richard Linklater) ajánlotta a Börnie, az eszelős temetős forgatókönyvét, amikor baseballozni voltunk. Lee Daniels hívott Az újságos fiúba. Nem én találtam ki ezeket a projekteket, nem én hajszoltam őket. Ők találtak meg engem.” 

Ahhoz viszont, hogy ez megtörténhessen, kellett egy kis szünet. A 2009-es Excsajok szelleme után egy ideig semmilyen munkát nem vállalt, hogy csak apa lehessen, és átgondolhassa a karrierjét, az életét. Ehhez az az anyagi biztonság is kellett, ami neki már évek óta megvan. „Nem aggódtam azon, hogy nem fogom tudni fizetni a számlákat. Pénzt vesztettem a legjobb kreatív évemben” – mondja, hozzátéve, hogy soha nem kellett azt mondania a feleségének, hogy ne vegyenek meg valamit a gyerekeknek. (Pedig úgy aggódtunk emiatt.)

A következő film, amiben látni fogjuk, Christopher Nolan sci-fije lesz, az Interstellar. Ez sem tűnik rossznak, de ezt mára már megszoktuk tőle.