Bárcsak dugták volna meg a kanapét!

2014.03.06. 11:00

A kanapé egy erős toposz: Sigmund Freud egy egész életművet épített a bútor köré, a Terápia című HBO-sorozat se mozdul el innen, ahogy a Jóbarátokban is a kanapék körül szerveződik az élet. A Couch Surf egy tíz epizódból álló szkeccsfilm, aminek központi eleme a kanapé, amiről az első szextől, a gyerekkori születésnapokon és a filmtörténet megannyi híres jelenetén át az unalmas házi bulikig vagy a pszichiáterig bármi eszünkbe juthat, annyira az életünk része. Szabó Simonnak például az jutott az eszébe, hogy megdugja a kanapét a Megdönteni Hajnal Tímeát című filmben. Azon kicsit megdöbbentünk, a Couch Surfben viszont szerettünk volna látni valamiféle bátorságot.

Dyga Zsombor filmjében ilyen bolondozásnak nyoma sincsen, pedig pont a szkeccs műfaja lenne alkalmas a próbálkozásra és játszadozásra. Itt viszont sajnálatosan hiányzik a bátorság: Dyga forgatott már kis pénzből sci-fit, kis pénzből krimit, kis pénzből vígjátékot, kis pénzből dramedyt, kis pénzből magyar Pop, csajok satöbbit. Igyekeztem az előző mondatban felhívni a figyelmet arra, hogy mindig kis pénzből és rengeteg ötletből forgatott a rendező, alapvetően nagyon jó és megbízható színvonalon. A Tesót és a Köntörfalakat én mindig ajánlani fogom azoknak, akik normális magyar filmet néznének. A Couch Surf látszólag megint erre a modellre épült: kis pénzből valami ötleteset és nagyszerűt csinálni, sajnos most csak a kis pénz jött össze.

1016243 192052810994086 228247149 n
Fotó: Filmteam

A tíz epizódot Dyga Zsombor, Köbli Norbert és Mészöly Ágnes írták, eléggé változó színvonalon, a közepes és a gyenge között ingadozva. A szkeccsfilm törvényszerűsége, hogy általában tartalmaz egy-két kiemelkedő, sok középszerű és néhány rossz alkotást. Ez nem vélemény, hanem inkább tény, alaposan kikutatva, elemezve. A szkeccs azért is hálás műfaj, mert egy párperces történetbe bele lehet sűríteni a mindent és a semmit is, vagyis nagy a játéktér. A Couch Surfben a párkapcsolati játszmáktól Jim Morrison dealeréig sok mindent megismerhetünk, viszont kapcsolódási pontok a történetek között tényleg nincsenek. Ami baj, mert egy idő után egyáltalán nem tűnik a kanapé központi történet- és cselekményszervező erőnek. Így viszont értelmét is veszti, hogy mind a tíz történetben felbukkan.

 A kanapék önálló világok, nem egyszerű díszletelemek a rendezői elképzelés szerint. Minden kanapén másik világnak kellene tehát kitárulnia, és ez nem mindig sikerül. Nincsenek érdekes helyzetek, vagy amikor vannak, akkor sem bontakozik ki semmi: Kerekes Vica, Horváth Kristóf és Nagypál Gábor egy szerelmi drámában találják magukat, ahol a nő utolsó saját tárgyát, a kanapéját lomtalanítják. Mi történik ezután? Ha akarnék, sem tudnék spoilerezni.

1546085 196651890534178 947963814 n
Fotó: Filmteam

A Couch Surf jeleneteiben meglepő módon ugyanazokkal a problémákkal találkozunk:

  • A szituációk az esetek többségében nem voltak pontosan kitalálva: Hámori Gabi és Kocsis Gergő közös jelenete jó ötletre épül: a pszichiáter felismeri páciensében egy gyerekkori iskolatársát, de ezt nem árulja el neki, pedig ő gyerekkori traumáját jött kibeszélni. Majd ez is kifullad sajnos.
  • A karakterek nem voltak felépítve, nem lehetett érteni motivációikat, mit miért csinálnak, mondanak. Például: Elek Feri és Kovács Lehel páros jelenete ennek a filmnek a csúcsa is lehetett volna. Elek egy virágcsokorral ül elég izgatottan, mert újra kísérletet akar tenni egy nőnél. A jelenet sajnos némán foszlik semmivé, annyira nincs kitalálva a konfliktus, annyira nem ismerjük meg az izgalom okait, hogy csak a kérdéseink szaporodnak.
  • A rendezői szándékot sem érezni az egyes darabokon: miért is kellett az adott történetet elmesélni? Fullajtár Andrea és Törőcsik Franciska közös jelenetének nem sok értelme van: egy 18-nak alig kinéző lány beszél három éve eltűnt férjéről egy középkorú nővel, akinek a férjét lenyúlta. Ki ez a lány? Mi a probléma? Mit súg a végén a fülébe? Hány éves a kapitány? Mert kapitány is van benne, csak szólok!
  • A jelenetekben nem sűrűsödött se élet, se mondanivaló, se semmi, ami a szórakoztatáshoz szükséges. Nagy Zsolt a film első jelenetében a nappali egy körbezárt szigetén lakik, messziről egy izgalmas párkapcsolati játszmának látszik egy pillanat erejéig a helyzet, majd nem történik semmi. De tényleg semmi, pedig itt még igazi melleket is láthatunk! 
  • A színészeknek elég rossz mondatokat kellett mondaniuk, így ők sem tudták megmenteni bravúrjaikkal  a filmet, pedig tényleg remek gárda állt össze, és tényleg próbálkoznak becsülettel.

A filmnek két jobb része van, mindkettőt Köbli Norbert jegyzi. Az egyikben (Dramaturgia) tökéletes Franz Kafka-i világban, Dramaturgisztánban vagyunk, Gyabronka József az osztályvezető, Takátsy Péter pedig a felfelé törekvő szürke hivatalnok. Ügyes parabolája a Nemzeti Együttműködés Rendszerének, és mint ilyen, egyszer használatos poén, de nem bántó vagy unalmas. Itt vannak jobb pillanatok, Gyabronka és Takátsy is remek a szerepében.

A másikban (Folt hátán folt) végre egy izgalmas, sőt meglepő alaphelyzet van: lefekvéshez készülődik a pár, de a férfinak komoly problémái vannak. Az évtizedek alatt mindig megjelenik egy paca az asztalra kitett papíron. Mivel ez a paca most elérte a lap alját, ezért következtetéseket von le. Ebben a jelenetben van az egyetlen rész, amikor úgy éreztem, hogy filmet nézek, és legalább egy picit vitt a történet, mert Bartsch Kata elfeledteti, hogy ezt a szöveget valamikor megírták neki.

A többi epizód egyenként el lett szúrva. A Pokol kapujában Anger Zsolt és Balsai Mónika végre eljátsszák a Rómeó és Júlia eddig nem ismert részeit. Tamási Zoltán recepciósként fogadja a párt, de sajnos a viccesen kitalált alaphelyzetből még ezek a jó színészek sem tudnak semmit kihozni.

Akad még teljesen érthetetlen jelenet Párizsból, amikor Jim Morrison dealere (Pető Kata) megjelenik, egy másikban van egy beszívott kiscsaj, aki kitalálja, hogy itt az ideje a szendvicsnek, mármint egy hármasszexnek. Ez konkrétan dühítő jelenet volt: megmutatták az ún. fiatalokat, akik úgy beszélnek, mintha előbb kínaira fordították volna a forgatókönyvet Google Translate-ben, majd a norvég közvetítő nyelv segítségével került volna vissza magyarra. Pedig korábban Dygánál  kevesen írtak ügyesebben párbeszédeket.

1619349 196651577200876 1410874211 n
Fotó: Filmteam

Dyga Zsombor a Couch Surföt a Filmalap támogatása nélkül, kevés pénzből, nagy lendületből és egy izgalmas ötletből forgatta le. Nagyon nehéz alkotói helyzetben volt, mert a borzasztó jó és sikeres Köntörfalak (itt a teljes film az Indavideón) után elég bátran egy bosszúfilmet forgatott Utolér címen, 237 millió forintos összköltségvetéséből. Ott volt a lehetősége, hogy egy másik ligában kezdjen játszani, de a feléig kifejezetten izgalmas film egyáltalán nem szerepelt jól a Filmszemlén, és forgalmazásba sem került. Állt a rendező a kópiával a kezében, és nem tudta bemutatni a filmjét, aminél nincs szomorúbb dolog: ő tényleg azért dolgozik, hogy eljusson az emberekhez a munkája. A videónkban Dyga utal rá, hogy saját depressziója ellenében kezdett forgatni, hogy megmutassa, mire képes. Ugyanitt megjegyzi, hogy 1850 nézőt kell csinálnia a Couch Surfnek, hogy nullszaldós legyen. 

Index-ítélet: 4/10
Port.hu: 6,7/10

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?