10 remake, ami jobb lett az eredetinél

2014.03.09. 19:00
2014 a remake-ek éve: a Robotzsaru után jön a Godzilla, egy újabb Tini Nindzsa Teknőcök-próbálkozás, az új Majmok bolygója 2, az eddigi Jurassic Park-filmeket zárójelbe tévő Jurassic World, és a jól ismert Csipkerózsika-történetet a gonosz varázslónő szemszögéből elmesélő Maleficent. De a 80-as évek vígjátékai sem ússzák meg: készül a Mi történt az éjjel? és a Végtelen szerelem modernizált verziója is. Ilyen filmkínálat láttán mindenkiből előtör a „Régen minden jobb volt!”-sóhaj, pedig egyáltalán nem törvényszerű, hogy egy remake rossz legyen. Össze is szedtünk néhány olyan feldolgozást, ami szerintünk sokkal jobb lett, mint az eredeti.

Walter Mitty titkos élete (1947) vs. Walter Mitty titkos élete (2013)

James Thurber novellája az álmodozó figurákról 1939-ben jelent meg, és rögtön 1947-ben készült belőle egy színes-zenés feldolgozás. Norman Z. McLeod rendezése azonban mai szemmel nézhetetlen, a főszerepet alakító Danny Kaye-t játékától pedig még a fejünk is megfájdulhat. A szürke mindennapokból az álomvilágba menekülő figura viszont annyira híres lett, hogy az újrafeldolgozás hosszú évek óta napirenden volt: felmerült Jim Carrey, Owen Wilson, Mike Myers, sőt Sacha Baron Cohen is, a rendezőre pedig Ron Howard és Steven Spielberg, Gore Verbinksi neve is, amikor végre kettő-az-egyben megoldás született: Ben Stiller rendezőként és főszereplőként is elvállalta a dolgot. 

Walter Mitty titkos élete (1947) előzetes

Az új feldolgozás nem lett tökéletes, de határozottan kellemes élmény: mi egy Lonely Planet-reklám nyomait véltük felfedezni benne, a Guardian szerint pedig ékes példája annak, hogy a videoklipek hogyan formálták át az MTV-generáció vizuális gondolkodását: a film szuper zenéje és lenyűgöző látványvilága fontosabb szerepet kap mint a hagyományos értelemben vett történetmesélés vagy mondjuk a karakterformálás, és akit ez nem zavar, annak a Walter Mitty titokzatos élete tökéletes kikapcsolódást nyújt. Igaz, biztosan nem fog rá emlékezni egy év múlva. 

Walter Mitty titkos élete - magyar nyelvű előzetes

Melyik Walter Mitty jobb?

Ben Hur (1925) vs. Ben Hur (1959)

A régi sikerfilmek látványos effektparádéval és fiatal sztárokkal felturbózott változataiért nem napjaink kapzsi producereit kell szidni: mindig is ez volt a divat Hollywoodban. A 11 Oscar-díjat begyűjtő, 1959-es Ben Hur például az azonos című, 1925-ös fekete-fehér némafilm remake-je volt, ahol a korszak Forma 1-es futamának számító, látványos kocsihajtós jelenet például egy az egyben visszaköszön. Az MGM stúdió vezetői ugyanis direkt az 1925-ös verzió arénáját építették fel a saját verziójukhoz, a homok közepén a hatalmas szoborral.

A Ben Hur kocsihajtó versenye

Az '59-es verseny sok kamerabeállítást is átvett a régi változatból (a jelenet rendezője egyébként Sergio Leone volt), és persze a dramaturgia sem változott. A fekete csődörökkel versenyző Messala (Stephen Boyd) itt is és ott is ostorral üti a fehér lovakkal száguldó Ben Hurt (Charlton Heston), ám hősünk végül kitöri egykori barátja kocsijának kerekeit, így a tisztességtelenül versenyző római elbukik. Az eredmény: 11 Oscar-díj!

Ben Hur (1959)

Melyik Ben Hur a jobb?

King Kong (1933) vs. King Kong (2005)

A 30-as évek burleszkjeihez és maffiafilmjeihez szokott nézőket halálra rémítette a dinoszauruszverő, taxikat hajigáló óriásmajom, nem csoda, hogy mozgóképtörténeti klasszikusként vonult be a hollywoodi szörnyek közé. King Kong, a Kopnya-sziget ura még ma is a vad őserő szimbóluma, aki a sikoltozó szőkeséggel a hóna alatt mászik fel a sziklafalnak nézett Empire State Builldingre, és csak a modern kor vívmánya, a vadászgépkötelék tudja onnan leszedni. Persze Kong és a Tyrannosaurus harca mai szemmel nézve már csak Fülesmackó és egy gumidínó verekedése a gyerekszobában, akkor viszont ezek a 40 centis bábok jelenetették a stop motion technika csúcsát, ami nélkül sosem készültek volna el A Birodalom visszavág lépegetői vagy Tim Burton Halloween-szörnyei.

King Kong vs T-Rex!!!

King Kong 1962-ben Godzillával, 67-ben pedig a saját robothasonmásával is összecsapott. Az 1976-os remake-ben a WTC-ikertornyok tetejére cipelte fel a szuperdögös Jessica Langet, Peter Jackson 2005-ös változata viszont visszatért a gyökerekhez, és újra a 30-as években szabadította rá New Yorkra Hollywood leghíresebb gorilláját. Jackson horror- és kalandfilmes mániája itt is tetten érhető: a CGI-vel felturbózott King Kongban a Koponya-szigetre vetődött forgatócsoportot T-rexek kergetik, amik mellett annyi óriáshal, gigaféreg és repkedő őshüllő látható, hogy nyugodtan átkeresztelhetnénk a film címét Az elveszett világra.

King Kong (2005)

Melyik King Kong a jobb?

A lény - egy másik világból (1951) vs. A dolog (1982)

Ha valaki megkérdezné, melyik az a film, amiben egy csapat télikabátos kutató sötét és szűk folyosókon menekül fejvesztve egy űrlény elől, miközben odakinn tombol a hóvihar, mindenki azonnal rávágja, hogy ez John Carpenter klasszikusa, A dolog. Pedig ezt az ötletet már 1951-ben elsütötték a horrorfilmesek, amikor feldolgozták a Who Goes There? című rémregényt. A The Thing From Another Worldben viszont még nem egy alakváltó szörny tartotta rettegésben a sarkkutatókat, hanem egy mai szemmel már elég röhejes Frankenstein-klón, aki ráadásul félig növény!

The Thing from Another World (1951)

Carpenter remake-jének ocsmány testrabló szörnye viszont a mai napig emlékezetes. Maga a film viszont nem is a habszivacs rémség és a vérpatak miatt tudott jól működni. Hanem mert a tudósok egymástól is legalább annyira rettegtek (kivéve persze a lángszórós Kurt Russellt, aki itt is ugyanaz a macsó hős, mint Snake Plissken, csak most nem félszemű), mint a rájuk vadászó űrlénytől, torokszorítóan izgalmas helyszínné változtatva ezzel a hómező közepén felhúzott kutatóállomást.

John Carpenter's The Thing

Melyik a jobb űrlényes horror?

Az utolsó ember a Földön (1964) vs. Legenda vagyok (2007)

Abban semmi meglepetés nincs, hogy minden idők legtöbbet kaszáló posztapokaliptikus mozija, az 585 millió dollárig menetelő Legenda vagyok nem Will Smith vagy a rendező, Francis Lawrence saját ötlete volt. A sci-firajongók ugyanis jól ismerik a film múltját: Richard Matheson 1954-es vámpírvadászos regényéből, a Legenda vagyokból először 1964-ben, Vincent Price főszereplésével készült film (Az utolsó ember a Földön), másodszor 71-ben Charlton Hestonnal (Az omega ember), és ha az Asylum-gagyigyár I Am Omegáját nem számoljuk, Will Smith filmje a harmadik a sorban.

The Last Man On Earth (1964)

Vincent Price fekete-fehérben is ütős, fény-árnyék hatásokra építő, minimalista horrorjára a lassú élőholtak miatt ma már azt mondanánk, ez volt a Romero-féle zombifilmek előfutára (maga Romero is elismerte egyébként, hogy nagy hatással volt rá a Legenda vagyok regény). Will Smith turbóvámpíros verziója viszont pont a magányos New York-i nappalokban erős: amikor az utolsó ember lelkiismeretesen kutyát sétáltat, rádióüzenetet küld, videotékába jár, készül az élőholtak elleni éjszakai harcra, és közben végig azon dolgozik, hogy a vírusfertőzöttek meggyógyuljanak.

I Am Legend [2007]

Melyik Legenda vagyok-könyvadaptáció a jobb?

A félszemű seriff (1969) vs. A félszemű (2010)

A 69-es True Grit igazából csak egy a sok jó John Wayne-western közül, de mivel a színészlegenda Oscart kapott érte, sokan hajlamosak az életműve legjobbjának nevezni (Az üldözők és Rio Bravo mellett). Pedig a film alapjául szolgáló Charles Portis-regény sokkal jobb volt: kevésbé domborította ki a félszemű békebíró vígjátékokat idéző alkoholizmusát, és sokkal jobban ráfókuszált arra, hogyan állhat bosszút egy fiatal lány a hihetetlenül férfiközpontú vadnyugaton.

True Grit (1969)

A Coen-testvérek 2010-ben nem is a John Wayne-film remake-jét készítették el, inkább egy könyvhűbb adaptációt az eredeti regényből, amivel ugyanúgy megmutatták, hogy a western műfaj nem halt meg, ahogy korábban Brad Pitt tette a Jessie Jamesszel. A részeges, félszemű békebíró szerepére ráadásul egy korábbi, kultikus Coen-film főhősét, a Jeff „Töki” Brdigest igazolták le, aki ugyanolyan meggyőzően hozta a vén pisztolyhőst, ahogy korábban A nagy Lebowskiban a White Russian koktélokon élő, tekebolond lúzert. Sajnos A félszemű Oscar- és Golden Globe-esője végül elmaradt, de kárpótlásul 30 másik díjat is kapott a film.

True Grit - remake

Ki a tökösebb vadnyugati békebíró?

Star Trek (1979) vs. Star Trek (2009)

Bár 1969-ben az NBC tévécsatorna elkaszálta az ős-Star Trek-sorozatot, a Csillagok háborúja '77-es kasszarobbantása után a széria atyja, a tudományos fantasztikumot kozmikus világbékével és cowboymentalitású flottatisztekkel vegyítő Gene Roddenberry meggyőzte a Paramount stúdiót, hogy egy Star Trek-filmmel is nagyot kaszálhatnak. A V'ger nevű idegen létforma utáni nyomozás végül a várt 700 millió dollár helyett csak 139 millió szedett össze, de a palacsintasütő alakú Enterprise űrhajó a popkultúra része lett, az Űrszekerek-univerzum pedig évtizedeken át sorozatokkal és újabb mozifilmekkel kényeztette a sci-fi rajongókat.

Star Trek: The Motion Picture (1979)

Azt viszont még a legfanatikusabb Trekkie-k is elismerik, hogy az utolsó Picard kapitányos Star Trek-film, a 2002-es Nemezis kritikán aluli szemét lett, és a mozikban is megbukott, így évekig nem követte folytatás. 2005-re viszont a Star Trek: Enterprise sorozatnak is vége lett, a Paramount viszont csak szeretett volna valami sci-fit. Egyezkedni kezdtek Bryan Singerrel, az írással kacérkodó eredeti Kirk kapitánnyal, William Shatnerrel, a Star Trek-klón Babylon 5 sorozat atyjával, J. Michael Straczynskival és „az új Spielbergnek” kikiáltott J.J. Abramsszel, aki nem is titkolta, hogy jobban szereti a Star Warst, mint a Star Treket. Utóbbi úriember végül szabad kezet kapott a stúdiótól, a fanatikus Trekkie-k pedig azóta sem bocsátották meg neki, hogy kidobta a Star Trek-filmek kötelező technoblabláját, és a tudományosság helyett a fantasztikumra helyezte a hangsúlyt, Star Wars-univerzumot idéző szörnyekkel, űrcsatákkal, alulöltözött nőkkel és két lövöldözés között elsütött poénokkal.

Star Trek Vs. Star Wars

Melyik a jobb Star Trek-film?

Titkolt titkosügynök (1991) vs. True Lies (1994)

Schwarzenegger még az életrajzi könyvében is bevallotta: igen, annyira tetszett a sógorának meg neki a 91-es La totale! című francia vígjáték, hogy meggyőzték James Cameront, forgassa le a saját verzióját. Így szinte minden True Lies-jelenetnek megvan a pontos előképe: egy unalmas fickóról (Thierry Lhermitte) kiderül, hogy valójában titkosügynök, de ahelyett, hogy a bűnözőket kergetné, a feleségét figyeli meg, mert arra gyanakszik, hogy az unatkozó asszonyka egy magát szuperkémnek hazudó autónepperrel csalja őt. Még azok a jelenetek is stimmelnek, ahol a főhős az autókereskedővel kocsikázik, aztán saját maga szervez a feleségének egy kamu bevetést, és végül elváltoztatott hangon faggatja ki egy üvegfal mögül.

La Totale

James Cameron viszont egy vicces akciófilmet kreált a francia alapanyagból, ami a sok robbanás és büntető egysoros miatt (lásd az örök klasszikus „You're fired!”-jelnetet) sokszor már Bond-paródiába csap át. Kapunk ugyanis sítalpas üldözést, búvárkodást, atombombával fenyegető őrült gonoszt és egy koktélruhás nőkkel flörtölő, szmokingos főhőst, aki lóval vágtat végig egy toronyházon és halomra lövi a terroristákat a titkos főhadiszálláson. Bónusz: a francia változatban Miou-Miou nem dobta le olyan látványosan a textilt, mint itt a főhős feleségét alakító Jamie Lee Curtis!

Jamie Lee Curtis Very Sexy Striptease!

Melyik a jobb titkosügynökös film?

Dredd bíró (1995) vs. Dredd (2012)

Stallone és Andy Vajna 1995-ben egy gyerekbarát sci-fiben mutatták meg Dredd bíró bűntől fuldokló Mega Cityjét, amit akkoriban mi csak a Rock Power magazin ultraerőszakos képregénymellékletéből ismertünk. A film ugyan kánonhű volt, de  egyszerre akart a Pusztító és a Mad Max 3 folytatása lenni, ráadásul a jó öreg Sly  gyalázatos bűnt követett el benne: a film 10. percében lekapta a fejéről azt a kultikus sisakot, amit Dredd 1977 óta szünet nélkül hord.

Dredd bíró - trailer

Karl Urbannak szerencsére végig csak a borostás álla látszik, így máris hihetőbb Dredd, mint a csupaszra borotvált, műanyag Stallone. A belassítva fröcsögő, CGI-paradicsomlé sosem volt még ennyire szép 3D-ben, ráadásul a múltidézés is tökéletes: a szekrénnyi termináloktól a rossz italautomatákig mindenben visszaköszön a 90-es évek egyszerre robusztus és high tech cyberpunk dizájnja, ahol még a hackerek is szintetizátornyi billentyűzettel törnek be a Hálózatba. 

Dredd trailer

Melyik a jobb Dredd-mozifilm?

Nyisd ki a szemed (1997) vs. Vanília égbolt (2001)

Bár már mindkét film több mint tízéves, fórumokban a mai napig megy a vita arról, hogy melyik a jobb verzió: a spanyol eredeti, Alejandro Amenábar filmje (aki később olyan remek filmeket csinált, mint a Más világ Nicole Kidmnannel, A belső tenger vagy az Agora Rachel Weisszel) vagy a remake, Cameron Crowe filmje. Az általános vélemény szerint az eredetinél nincs jobb, és különben is milyen már, hogy Tom Cruise játssza a főszerepet a remake-ben???

Abre Los Ojos (1997) Trailer

Hát, ezzel csak részben értünk egyet. Egyrészt az amerikai változatok általában tényleg bosszantóan leegyszerűsítik az eredeti sztorikat, de a Nyisd ki a szemed!-re ez rá is fért. Így is éppen elég csavaros, vagyis zavaros maradt, különösen, mert Crowe szinte kockáról kockára forgatta újra. Tom Cruise és Penelope Cruz (aki az eredeti verzióban is ezt a szerepet játszotta) pedig tökéletes szerelmespár, ordít róluk az első hónapok mámora, már csak azért is, mert ők tényleg ezt élték meg akkoriban.

Vanilla Sky (2001) Official Trailer # 1 - Tom Cruise HD

Melyik lett a jobb verzió az eltorzult arcú playboyról?