Megbukott vérszívásból a Vámpírakadémia

2014.03.09. 10:43

2014-et írunk, de valakik még mindig komolyan gondolták, hogy érdemes még a maradék csontvelőt is kikapargatni a vámpírműfajból. Ez lenne a Vámpírakadémia, Richelle Mead bestseller regénysorozatának filmadaptációja. Az alapkoncepció nem tűnt túl bonyolultnak: másold le a Harry Potter világát, majd add hozzá a Szívek szállodáját és keverd össze a Kegyetlen játékokkal. Ezzel kész is a Vámpírakadémia, ami ennek ellenére lehetett volna egy egész jó popcorn-mozi, de helyette csak szimplán kínos lett.

Nagyon könnyen lehet vázolni, miért lett nagyon kellemetlen élmény a Vámpírakadémia, és miért bukott akkorát a jegypénztáraknál (mindössze négymillió dollár folyt be a nyitóhétvégén).

  • senkit sem érdekelnek már a vámpírok
  • csak a 13 éves tinilányok elenyésző százalékát
  • sokadik sorozatszínészek mindenhol
  • bűzlik a franchise-szagtól
  • nem tudja eldönteni kinek szól
  • a magyar szinkron katasztrofális

Pedig a film alaphelyzete egyáltalán nem rossz. Vannak a strigák (hallhatatlan, vérszívó vámpírok), a mórák (varázsképességgel bíró, de nem örökéletű vámpírok) és a dhampírok, akik félig emberek, félig vámpírok és a mórák védelmezése az egyetlen feladatuk. A móra Lissa és őrzöje, Rose, annak idején megszökött a Vámpírakadémiáról, de még a film elején visszacibálják őket az tanintézménybe erősen spoileres okokból.

Innentől kezdve az egész történet az akadémia falain belül történik. Történés alatt azt kell érteni, amit az első Harry Potter-filmekben: beilleszkedés, szerelmi szálak, dráma, áskálódás, a háttérben pedig valami gonosz hatalom készül valamire a főhősök ellen. Mindezt egy mágiával teli iskolában kell elképzelni. Fogalmam sincs, hogy bizonyos kor felett mégis kit tud ez még igazán érdekelni, ráadásul a készítők sem tudtak mit kezdeni az iskolába zárt vámpírdiákok ötletével.

Negatív -

  • fájdalmasan tinidrámás kliséhalom
  • nagyon gyenge színészek
  • komolyan vehetetlen akciójelenetek
  • a mai fiatalok szóhasználatáról semmit sem tudó szinkron
  • kiszámítható karakterek
  • olcsó CGI

A cselekményt és a párbeszédeket már ezerszer láttuk. Az első félórában a film szépen felvázolja, hogy a Vámpírakadémiában minden szereplő egydimenziós és kizárólag egy konkrét funckiója van a filmben. Vannak a menő arcok, a főhősökkel indokolatlanul geciző idősebbek, az ilyen-olyan romantikus szálak és persze a bankett, aminek apropóján már lepergett lelki szemeim előtt életem első vámpíros shoppingmontázsának látványa. Ez szerencsére elmaradt, de nem sokon múlt.

Érezhető volt az egész film alatt, hogy az alapul szolgáló könyv biztosan állati jó olvasmány lehet és talán még a tévésorozatba is belenéznék, ha lenne ilyen. Itt viszont két óra alatt kellett ledarálni egy egész könyvet, szóval a film elején köcsögösködő móralány ugyanakkora köcsögösködő móralány maradt a végére is. Persze nincs ilyen film valami komolyabb csavar nélkül, ezt nagyjából sikerült is abszolválniuk.

Pozitív +

  • izgalmas alapkoncepció a többféle vámpírfaj és az iskolai környezet
  • Rose és Lissa kapcsolata
  • 4-5 kifejezetten jó poén, lehet több is volt, de ezek elsorvadhadtak a szinkron miatt
  • nem túl hosszú
  • a nyitójelenetben hallható M.I.A.-dal még mindig iszonyat menő
  • erős a gyanúm, hogy nem lesz folytatás

Ami egészen furcsa a Vámpírakadémiában, hogy néhol hangosan röhögősen vicces. De ezekhez a pillanatokhoz át kell szenvednünk magunkat a tinidráma legelcsépeltebb kliséin, aminek láttán a nézők közül többen is feljajdultak vagy csak arcpálmába temették magukat. Ezeken a pontokon volt leginkább érzékelhető a film súlyos identitászavara. Ha lesz is folytatása (az utolsó képsorok legalábbis ezt sugallják), akkor én tényleg nem fogom tudni megmondani, hogy valami véres, szexelős dráma lesz belőle vagy nyakbaharapós tinipicsogás. A Vámpírakadémia ugyanis valami tween nyáladzáshoz képest túlságosan szexuális, a felnőttebb nézők számára viszont teljesen üres, felszínes, agykikapcsolós mókázásnak viszont nem elég látványos. Ha tényleg azzal akarják az idősebb nézőket megfogni, hogy az összes 17 éves vámpírlány (móra, dhampír, tökmindegy) egy könnyedén kapható cafka, akkor tessék átnevezni Vámpíregyetemnek az egészet és jöjjön a vámpírorgia a gólyabulin. Ebben a filmben konkrétan a három legfontosabb lányszereplő mind erősen kifogásolható morálisan, pláne, hogy tinédzserekről van. Lissa bűbájjal visszacsábítja az exét, majd kidobja egy másikért, Rose-nak a nála 15 évvel idősebb oktatója kell, de előtte előre leegyeztetve esnek egymásnak a suli szépfiújával, Mia két sráccal csak azért kefél, hogy aztán hazudhassanak Lissáról és Rose-ról illetve a lúzerlány, Natalia is talál magának egy srácot, akinek az első adandó alkalommal odaadja magát. Sokszor elhangzik a filmben a vérszajha (akik önszántukból etetik a vérükkel a vámpírokat) kifejezés, de sokszor az az érzésünk, hogy ennek semmi köze nincs a hemoglobinhoz.

Az óriási anyagi bukta azért is fájhat a stúdiónak, mert biztosan az Éhezők viadalához hasonló franchise-t akartak volna építeni a könyvekből, felfedezni a maguk Jennifer Lawrence-ét és már sikeres filmekből összelopkodott elemekből kasszát robbantani. Csak akkor ne 10 éves CGI-technikát használjunk és szerződtessünk már valami komolyabb sorozatos nevet a fontosabb szerepekre, ha rendes filmszínészekre nem jutott a keretből.

Pedig tényleg van potenciál az alapanyagban, de ezzel már elkésett a stúdió. Egyedül csak azt sajnálom, hogy a magyar szinkronfordítók szerint a mai 17 évesek olyan szavakat használnak, mint mufurc, dinka és kajtat, mert ezzel még azt a pár tényleg jó poént is képesek voltak elrontani, amitől ez egy tökéletes randifilmmé válhatott volna valami elsőéves egyetemistával, aki a True Bloodot csak a szexjelenetek miatt nézi.

IMDB: 6.9
Rotten Tomatoes: 9%
Index-ítélet: 3/10
Port.hu: 10/10

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!