Kétszer nevettem a fapados Bad Boyson

2014.03.20. 08:15

Ice T Ice Cube már megint forgatott egy filmet, amiben szigorú arccal, stukkerrel a kezében keménykedhet. És nem az a baj, hogy a Pofázunk és végünk egyszerre akar a fekete Starsky és Hutch meg a Bad Boys 3 lenni, hanem hogy a szereplői tényleg annyit pofáztak, hogy már a film közepén azt kívántam, legyen végre végük!

De miért pont Pofázunk és végünk lett a cím?

Mert a magyar fordítók kényszeresen ragaszkodnak az egyáltalán nem humoros, sőt, kifejezetten béna szóviccekhez: ez a mostani például a magyar rendőrség Szolgálunk és védünk jelmondatának eltorzítása (hasonló mottója van egyébként a Los Angeles-i rendőrségnek is).

Korában voltak már egyébként hasonló magyar filmcímek:

Ice Cube ezúttal egy kőarcú, és ugyanilyen kemény atlantai rendőrként járkál éjjel-nappal ugyanabban a bőrdzsekiben. El akarja kapni a városba beszivárgott szerb fegyvercsempész bandát, akik között fura módon rengeteg a fekete, de legalább végre nem a magyarok a hunyók, mint korábban a Közönséges bűnözőkben vagy a Bérgyilkos a szomszédomban. Morcos hősünket utálja az összes kollégája, de cserébe ő is utál mindenkit, különösen a húgára rányomuló iskolai biztonsági őrt ( Kevin Hart ), aki kitalálja, hogy zsaru akar lenni. Naná, hogy kezdőként a rutinos bűnvadász mellé rakják, aki halálra fogja szívatni az agyát, de a végén a legnagyobb haverok lesznek.

A sztoriban simán benne lett volna egy újabb jó kis buddy cop movie, azaz egy olyan akciódús és vicces zsarufilm, mint a Halálos fegyver vagy a 48 óra. Csakhogy a Pofázunk és végünkben

  • összesen annyi látványos akció van, amit a trailerben láthatunk (Kevin Hart konzoljátékban lövöldözget, Ice Cube-nak felrobban a kocsija)
  • vicceset csak kétszer mondanak, de ezekből is csak a gyerekkorom egyik kedvenc akciófilmjére, a Jackson, a vadállatra utalás üt, a másik csak egy béna termékelhelyezős reklám egy izzadságot magába szívó Nike trikóval
  • hiányoznak belőle az igazán tökös és szerethetően lúzer zsaru karakterek, hiszen csak egy Playstation-függő idiótát és egy mogorva Terminátort kapunk

Sajnos a készítők megfeledkeztek arról, hogy a buddy cop zsánernek kőbevésett szabályai vannak. A zsarufilmek főszereplőire jellemző, hogy

  • az egyikük mindig a higgadt profi, aki a szakmája legjobbja - lenne, ha nem morogna folyton mindenért és nem kergetné az őrületbe a rendőrkapitányt a sorozatos törvényszegéseivel (tipikusan ilyen Bruce Willis Az utolsó cserkészben vagy Rutger Hauer az Őrült Stone-ban)
  • a másikuk pedig mindig a nagydumás, meggondolatlanul hősködő újonc, aki sokszor nem is rendőr, hanem az ügybe belcsöppenő, fekete civil (mint Eddie Murphy a 48 órában vagy Samuel L. Jackson a Die Hard 3-ban)
  • az aktuális bűnügy, amiben nyomoznak, teljesen mellékes, szinte csak ürügy arra, hogy furikázhassanak a városban, és viccesen beszólogassanak egymásnak

Pofázunk és végünk

Port.hu: 6,7 csillag

IMDb: 6,4 pont

Rotten Tomatoes: 19%

Index-ítélet: 2/10

Ezektől a szabályoktól el lehet ugyan térni, de akkor valami nagyon meggyőzőt kell villantani: például amikor a Men In Blackben gülüszemű, zakkant űrlény hadseregét zúdították a vén profi Tommy Lee Jonesra és a zöldfülű Will Smith-re.

A Pofázunk és végünk viszont nemhogy újító dolgokat nem tudott felmutatni, de még a régi elemekben is harmatosan teljesített. A zsarupáros kicsit sem vicces, a magánéletük unalmas, az ügy, amin dolgoznak, teljességgel érdektelen. Ráadásul egyetlen percig sem érezzük úgy, mintha interakcióban lennének a bűntől fuldokló Atlantával: inkább olyan az egész film, mintha Madame Tussauds panoptikumában járnánk egy dioráma előtt, ahol két idétlen fekete suhanc felborítaná a Rosszarcú Kelet-Európai Bűnöző és a Bikanyakú Ukrán Verőlegény viaszfiguráját.

Ja, hogy a rendező a harmatgyenge Fantasztikus négyest jegyző Tim Story volt, a  forgatókönyvet pedig a Szellemzsaruk című, bóvli buddy cop-utánzattal nemrég hatalmasat bukó Phil Hay-Matt Manfredi-páros követte el? Nincs több kérdésem! Az már biztos, hogy nem a Pofázunk és végünk lesz az év filmje, most már csak az a kérdés, hogy az év legborzasztóbb moziélménye címet kiütéssel vagy holtversenyben nyeri-e meg.