Telefon nélkül boldogabb a Transzcendens rendezője

TR 04396
2014.04.24. 12:57
Gyerekkori olvasmányélményeiről, a jövő vívmányairől, az új technológiákról és felszeletelt patkányagyakról mesélt a Transzcendens régivágású rendezője.

Bár korábban 2014-et a csodás sci-fik éveként emlegettük, egyértelműen a Transzcendenst vártuk a legjobban. Olyannyira, hogy hajlamosak voltunk egyenesen az évtized sci-fijeként emlegetni Pfister rendezői bemutatkozását. Aztán – belátjuk – nem lett igazunk: sem mi, sem az amerikai közönség nem szerette a számítógépben lakó Johnny Deppet.

Transzcendens - szinkronzált előzetes (16)

Ez azért is lehet, mert a rendező Wally Pfister operatőrként csakugyan tehetségesebb, mint direktorként: az Eredet képi világáért 2011-ben Oscar-díjjal jutalmazták, a Batman: KezdődikA tökéletes trükk és A sötét lovag című munkáit pedig jelölték ugyan, de végül nem nyertek. Egy ideje már gondolkozott a rendezésen, végül a Transzcendens forgatókönyve tette egyértelművé, hogy kipróbálja magát. "A Transzcendensre azonnal felkaptam a fejem. Eleinte azt találtam a legizgalmasabbnak, hogy mennyire eredeti az anyag és a téma." A továbbiakban is szeretne még játékfilmeket rendezni, de a reklámfilmeknek sem fordítana hátat.

Wally Pfister tényleg a világ egyik legjobb operatőre, saját bevallása szerint is nehéz volt levennie a kezét a kamerákról. Az operatőri munkálatokat arra a Jess Hallra bízta, akit a Vaskabátok, a Grindhouse és az amerikai mozikban éppen most futó Spectacular Now kapcsán figyet fel. "Jess Hall személyében egy kiváló operatőrre tettem szert, akinek kitűnő szeme van, amit nagyon nagyra értékelek. Azt is tudtam, hogy olyan látványt kreál majd a filmnek, amilyet én is akarok. De a szemem egyfolytában a kamerán volt, tuti halálra gyötörtem ezzel." Pfisternek a 2008-as Utolsó látogatás látványvilága keltette fel az érdeklődését, elsősorban a természetesnek ható megvilágítás nyűgözte le, amit Hall használt. "Nem készített még nagy mozikat, én pedig valaki olyat kerestem, aki a független filmek világából érkezik, friss szemlélettel és gyorsan dolgozik." 

Pfister és a sci-fik kapcsolata egyébként egészen a gyerekkoráig nyúlik vissza, tinédzserként kezdte el Arthur C. Clarke, Robert A. Heinlein, Isaac Asimov és Frank Herbert műveit olvasni. Elmondása szerint a mai fiataloknak óvatosnak kell lenniük a kor vívmányaival, nem szabad hagyniuk, hogy rátelepedjenek az életükre. Látniuk kell, hogy nem csupán ők használják a technológiát, hanem a technológia is használja őket, magyarázza. A film kedvéért azonban tanulmányok sokaságát is elolvasta mesterséges intelligenciáról, idegtudományról és egerek agyán végzett kísérletekről is. "Rengeteget tanultam, hiszen csupán egy laikus vagyok, meg egy filmes. Viszont ahogy elolvastam Jack Paglen forgatókönyvét, teljesen megigéződtem. Ez is a tapasztalás élményének része!"

A Transzcendens egyik érdekessége, hogy noha egy jövőbeli technológiáról szól, a filmet mégsem digitális eszközökkel rögzítették. A régivágású rendező 35 mm-es filmet használt, amit a megbízhatósággal indokolt.

Soha nem láttam még 35 mm-es kamerát tönkremenni, és soha nem vesztettünk még el róla anyagot! Bár a film megkarcolódhat, bekoszolódhat vagy beszorulhat kissé, még mindig nagyon megbízható. És ami még ennél is fontosabb, hogy ez a több mint százéves technológia továbbra is magasabb felbontást és jobb képminőséget tesz lehetővé, mint azok a digitális eszközök, amelyeket mostanában szinte minden filmen láthattok.

A film másik érdekessége, hogy főszereplőjét, Johnny Deppet csupán egy számítógép képernyőjén keresztül láthatjuk, amiről a rendező így nyilatkozott: "Eredetileg azt akartam, hogy hologramként lássuk, de aztán eszembe jutott, hogy korábban már annyi ilyet láttam!"

A Transzcendens után szívesen tölti az idejét saját farmján, ahol a telefonját hátrahagyva gondoskodhat az állatairól, a növényekről és a fákról. "Nagyon fontos nekem és a feleségemnek is, hogy néha képesek legyünk hátat fordítani a technológiának, és boldogok vagyunk, amikor végre így tehetünk. Aztán ahogy visszamegyünk a házba, és látjuk, hogy legalább 25 üzenet vár mindkettőnket, akkor újra feszültek leszünk. Azt hiszem, 25 évvel ezelőtt még az élet is jobb volt, nem kellett mindenhová magunkkal vinni a telefonunkat."