Senki sem meri bevállalni a Hangyaembert

2014.06.05. 14:46

Amióta Edgar Wright kiszállt, a Marvel kétségbeesetten próbálja megtalálni a szuperhősfilm új rendezőjét. Még nem sikerült, a filmet pedig jövőre be kell mutatniuk, mert a dátumát kőbevésték.

Edgar Wright, a Haláli hullák hajnala, a Vaskabátok és a Világvége rendezője 2006-ban kezdett el dolgozni Hank Pym, azaz a Hangyaember történetén az akkor még csak éppen összerázódó Marvelnek. Az összes hír reménykeltő volt a filmről, akár Wright kiszivárgott, szigorúan demonstrációs célokra készített, sajnos azóta leszedett előzeteséről volt szó, akár arról a tényről, hogy Michael Douglas és Paul Rudd játsszák a főszerepet. Aztán a Marvel két héttel ezelőtt pénteken próbálta meg fű alatt bejelenteni, hogy az angol rendezőnek már nincsen köze a Hangyaemberhez, hiába dolgozott rajta már nyolc éve, hiába volt a személyes álomprojektje, Wright szűrét máig tisztázatlan okokból kitették

Mit csinált eddig Wright?

Spaced (1999-2001): tévésorozat a Channel 4-on, Eli Roth és John Woo is imádta, csurig tele van popkulturális utalásokkal, talán ez az egyetlen tévésorozat, ahol hitelesen játszanak videojátékkal.

Haláli hullák hajnala (2004): Horrorparódia, romantikus vígjáték és generációs fejlődéstörténet egyszerre, a Cornetto-trilógia első része. Annyira tetszett a zombifilmek királyának, George A. Romeronak, hogy meghívta a Holtak földjébe szerepelni Wrightot és a főszereplő Simon Pegget is. Zombikat játszottak.

Vaskabátok (2007): zsarufilm, olyan, mintha Michael Bay eltúlzott hülyeségeit kombinálták volna egy angol falusi komédiával. A trilógia második és leghosszabb része.

Grindhouse (2007): Wright rendezte a Tarantino–Rodriguez-marháskodás legviccesebb kamutrélerét, a régi és értelmetlen olasz és angol horrorfilmeket megidéző Don't-ot. Katie Melua énekesnő fejét például húsbárddal csapják benne ketté.

Scott Pilgrim a világ ellen (2010): Csodálatos képregényadaptáció, ami valami miatt nem jött be a közönségnek, Michael Cera leszámol az új csaja hét exével, de úgy, mintha folyamatosan egy videojátékban élne.

Tintin kalandjai (2011): Hergé képregényeiből készült filmet Spielberg rendezte, Wright csak írta, az új Doctor Who atyjával, Steven Moffattal és tanítványával, az Idegen arcokat rendező Joe Cornish-sal együtt.

Világvége (2013): A trilógia utolsó, legszomorúbb darabja, amiben egy tróger összedoborozza az iskolás haverjait, hogy visszamenjenek a szülővárosukba és végigigyanak egy kocsmatúrát, amit tizenéves korukban nem sikerült. Mindeközben robotok veszik át az irányítást a kisváros lakói felett, úgyhogy ivás közben őket is meg kell püfölniük.

Megerősítetlen, főleg magukat bennfentesnek kiadó kommentelők és tippelők azt terjesztik, hogyWright túlságosan perfekcionista volt, a forgatás hatalmas csúszással zajlott, ami pedig zavarta a Marvel producereit, akik ezek szerint nem voltak teljesen tisztában azzal, hogy kit is béreltek fel a munkára. Edgar Wright eddigi négy filmje és a Spaced című tévésorozata arról volt híres, hogy mindent aprólékosan, előre megtervezett a maximális hatás kedvéért. Itt van például egy nemrég összepakolt videó arról, hogy miért is annyira hatásosak a filmjei az amerikai mainstream vígjátékokhoz képest:

Wrightnak azonban már semmi köze nincsen a Hangyaemberhez. Ő is csak nagyon csavarosan utalt arra, hogy mi állhatott a döntés hátterében, kiposztolt egy azóta törölt fotót a twitterére, amin Buster Keaton egy Cornettót fog a kezében. A Cornetto volt az átkötő motívum Wright három, Angliában filmje között, a jégkrém feltűnt mindegyikben, a rajongók ezt a hármat csak Cornetto-trilógiának szokták hívni. A szomorú börleszkszínész és rendező arca pedig magában is megállná a helyét, de a filmtörténetben járatos bloggerek rögtön kiszúrták, hogy mire utalhatott vele: Keaton, miután legyártott a saját erejéből 31 filmet, 1928-ban aláírt a Metro-Goldwyn-Mayernél egy hosszútávú szerződést, amit később élete legrosszabb döntésének nevezett, ugyanis teljesen feláldozta az alkotói szabadságát. 

Joss Whedon, a Bosszúállók rendezője és írója szintén kiposztolt egy képet a twitterére, amin egy feltartott Cornettóval szolidaritást vállal a kirúgott kollégájával. Magyarázatot ő sem adott. James Gunn, akit a franchise-monstrum az idén augusztusban érkező Galaxis őrzőivel szippantott be nemrég, hasonlóan rébuszokban mesélt Wright távozásáról, ő az egész ügyet ahhoz hasonlította, mintha két ismerőse összejött volna. Két jóbarát, akikről mindenkinek lerítt, hogy egyáltalán nem illenek egymáshoz, és talán jobb is, ha szakítanak.

 A Marvel gépezete viszont nem tűr el bármilyen váratlan fordulatot. A film 2015. novemberi premierdátumát még 2012 októberében eldöntötték és Wright távozása ellenére nem tágítanak tőle, viszont elkezdődött a kívülről totális fejetlenségnek és tanácstalanságnak tűnő hajtóvadászat az utódért. Pedig egy olyan stúdióról van szó, ami dollármilliókat adott Kenneth Branagh Shakespeare-színésznek, hogy rendezze meg egy Földre zuhant aasgardi isten történetét, és ugyancsak egy raklapnyi pénzt bíztak egy olyan testvérpárra az Amerika kapitány folytatásáért, akiknek az eddigi legkomolyabb kreditjük pár rész Community és Az ítélet: család volt.

Nem az első, akit kipateroltak

A Thor: A sötét világ forgatása előtt a Marvel eltávolította Patty Jenkinst, és helyére betolták a Trónok harcával befutott tévés veteránt, Alan Taylort. Jenkins egyetlen filmrendezői kreditje a Charlize Theront elcsúfító A rém volt. Jenkins azóta sem rendezett mozifilmet.

 A stúdió először Adam McKayt, A híres és a Taplógáz rendezőjét kereste meg, aki nem tudta vállalni. Aztán felmerült a Zombieland és a Gengszterosztag készítője, Ruben Fleischer is, akinek szintén nem volt alkalmas. A Kidobóst rendező Rawson Marshall Thurber ugyancsak azzal állt elő, hogy megkeresték, ő sem ír alá. A tegnapi hírek szerint még két név felmerült, Nicholas Stoller (Lepattintva, Felhangolva, Rossz szomszédság) és Michael Dowse (Nesze neked, Pete Tong!), de ezeket az információkat sem tudta megerősíteni senki. Az összevissza dobált nevekből arra lehet következteni, hogy a Marvel egyértelműen egy olyan rendezőt keres, aki nem az akciófilmek, hanem a vígjátékok oldaláról jön.

Az más kérdés, hogy tudnak-e találni időben egy olyan embert, aki nyolc évnyi előkészület után beül a kapitányi székbe pár hónapra, hogy tudja tartani a stúdió őrületes pénzcsinálási tempóját, hogy egy porszem se menjen abba a gépezetbe, aminek tökéletesen kell működnie jövőre, és Kevin Feige szuperproducer állítólagos hosszútávú tervei szerint legalább 2028-ig. De azzal, hogy kiraktak egy olyan rendezőt, aki a szívét-lelkét és a karrierjének egy fontos részét beleölte valamibe, amit kirántanak a kezéből, ezzel tényleg azt bizonyítja magáról a Marvel, hogy hiába akar minden nörd kedvébe járni, nincsen idejük olyasvalakire, aki nem tudnak teljesen az uralmuk alá hajtani.