A budapesti éjszakában előjönnek a vámpírok

2014.06.30. 10:52

Két magyar filmrendező, Dési András György és Móray Gábor tíz éve készülnek első közös nagyjátékfilmjükre. Az Index elment megnézni, hogyan lesz éjszakai álomvilág egy belvárosi romkocsmából fényes nappal. Füstgéppel és óvodásokkal. Az éjszakám a nappalod forgatásán jártunk.

Dési András György táskában rendez. Mármint nem egy szatyrot húzott magára, hanem ott van rajta egy nagy válltáska, amit én a Forgasház forgatagában kicsit furcsának tartok, meg én úgy tudtam, hogy a rendezők maximum egy olyen idegesítő nézőkével, vagy legalább egy kávéval a kezükben dolgoznak, Dési viszont olyan benyomást kelt, aki csak beugrott egy forgatásra megnézni, mi a helyzet, köszön pár embernek, interjút ad az RTL Klubnak, aztán már megy is a dolgára. De nem, egy ormótlan táskával elpróbál egy jelenetet az egészen furán berendezett romkocsmában, aztán tényleg interjút ad az RTL Klubnak, majd rendez tovább társával, Móray Gáborral együtt.

A Fogasház úgy néz ki, mintha valaki a logikus végpontjáig eltolta volna a kilencvenes évek romkocsma-divatját, egyik újságíró kollégával fenn állunk az emeleten, nézünk le a földszintre, és közben egymást kérdezgetjük, hogy az a plüsstigris amúgy is ott volt-e eddig a pulton, vagy csak a forgatásra pakolták-e fel. A pult fölé lógatott kitömött nyulakban biztosak vagyunk, hogy csak a film kedvéért vannak itt, különben minden jöttment azokat pofozgatná pálinkarendelés közben, ilyesmire meg csak emlékeznék. Aztán még vészesen fejvonalban lóg egy csomó üres madárkalitka, a falakra mintha új neontáblák kerültek volna, az ajtók és ablakok meg fémszínű papírcsíkokat kaptak, amiktől minden ki-, és bejárat olyan, mintha űrbéli drag queenek vették volna át egy vidéki kocsma díszítését. Az egész díszlet úgy néz ki, mintha a Szimpla tulajdonosai nem parancsoltak volna megálljt egy törtető dizájnernek és hagyták volna, hogy addig pakolja tele a belsőket, amíg emberi tartózkodásra alkalmatlan.

Ebbe a közegbe fog megérkezni a főszereplő Czukor Balázs, aki a szettben egy pöttyös pizsamában sertepertél, rángatják a sminkből az újságírók elé és vissza. Szerepe szerint nappal unalmas munkájában ül a reptéren, de történik vele valami, amitől beindul a budapesti éjszakába, ott pedig olyan furcsa, alvilági alakokkal találkozik, mint Anger Zsolt, akit sajnos a helyszínen nem sikerült elkapni, a werkfotókon viszont úgy néz ki a susogós melegítőjével, a hajával és a napszemüvegével, mintha egyenesen egy '97-es drum & bass partiból rángatták volna elő.

Van egy fickó, aki egyszer csak nem tud aludni.

Tényleg nem sztár Czukor Balázs?

Moziban tényleg nem, Czukor legutóbb játékfilmben a 2009-es Czukor Showban, és Az éjszakám a nappalod látványtervezőjének, Pater Sparrownak az 1 című filmjében szerepelt, azóta főleg kisfilmeket forgat, habár apró szerepekben feltűnt az Aglajában és a Robert Pattinson-féle Bel Amiban is. Színházban már évek óta nagyon aktív, megfordult a Bárkában, az Ódry Színpadon, a Szputnyikban, az Örkényben és a Szkénében is.

– meséli Balázs, aki abszolút hitelesnek tűnik a szerepben, mert ránézésre legalább pár napja nem aludt. Szerepe szerint Novák fekete dobozokat szerel a repülőtéren, este meg valami miatt úgy dönt a szervezete, hogy mostantól hanyagolni fogja az alvást. Ő meg egy idő után úgy dönt, hogy akkor hagyja a francba ezt a kálváriát, és fejjel nekimegy a nemalvás élményének. Így aztán besodródik egy társaságba, akik mindenfélét akarnak tőle, majdnem bűncselekménybe is keveredik, közben meg egyre durvábban összemosódik és kihat egymásra az este és a nappal világa. Balázs elmondja, hogy verekedni is fog a filmben, bár főleg őt fogják majd többször megagyalni benne. Autósüldözés sajnos nincsen. Aztán még elbeszélgetünk arról, hogy most akkor jó volt-e a Fehér Isten, meg hogy mik voltak annak a filmnek a legerősebb pillanatai, aztán átengedem a következő riporternek. Balázs nem érti, hogy miért akar ennyi ember beszélgetni vele, hiába ő a főszereplő, mégsem sztár.

Désinél rögtön arra kérdezek rá, hogy milyen érzés volt a 639. babával sci-fit készíteni Magyarországon, most meg egy thrillert forgatni, de a rendező azonnal lehurrog, hogy Az éjszakám a nappalod nem thriller lesz, ez csak egy félreértés, ami elterjedt a sajtóban.

Ez egy műfajilag nehezen besorolható film. Ezzel mi is kínlódunk.

Lesznek benne izgalmas jelenetek, elő fog kerülni egy pisztoly, az a pisztoly el is fog sülni, de ettől még nem thriller. Tudja, hogy ők is szenvedni fognak ettől, meg ha majd mozikba kerül jövő februárban, akkor majd a forgalmazó is kérdezni fogja, hogy mégis mi a műfaj, de egyelőre nem tudják besorolni. Amikor Mórayval rákényszerültek arra, hogy mondjanak egyet, akkor megállapodtak a fekete komédiánál, de persze ez sem teljesen igaz. Kicsit szürreális, kicsit groteszk, lehet rajta nevetni, lesz benne izgalom, lesz benne misztikus álombéli szál is.

Dési elmondta, hogy már tíz éve dolgoznak ezen a terven, de ezt egyáltalán nem pátoszosan gondolja, egész egyszerűen ennyi időbe telt, mire meg tudták valósítani. Érzik a nagyjátékfilm felelősségét, a kisfilmekhez képest rengeteg pénzt költenek, még az írásnál szinte fel sem fogták, hogy mennyire bonyolult filmet írtak. Eleve az éjszakai jelenetek nagyon nehezítik,

a nagy leszámolásban pedig egy égő repülőbelső fog szerepelni, azt három különböző helyszínen fogják felvenni.

Az egyik a kecskeméti repülőtér lesz, ahol vállalták, hogy riadó esetén nyolc perc alatt levonul a gépről a stáb, mert fel kell szállniuk a Gripeneknek, aztán ugyanez a jelenet forogni fog a budaörsi reptéren, aztán még a lángra lobbant repülő belsejét felépítik egy stúdióban is.

A fogasházas jelenet a hetedik napja a forgatásnak, ami augusztus 5-ig fog tartani, egy hét alatt Désy szerint még semmit sem kellett kihúzni az ambiciózus forgatókönyvből praktikus okok miatt. Irtózatos tempóban, a rendező szerint szinte kisfilmes lendülettel forgatnak, nagyon teperve.

A Fogasház csak egy a film felismerhető helyszínei közül, Désy elmondja, hogy kifejezetten az a szándékuk, hogy ismert budapesti helyeket varázsoljanak teljesen ismeretlenné. Lesznek majd lakásbelsők, kocsmabelsők, utcajelenetek, ócskást, de minden egy kicsit elemeltebb lesz a valóságnál, de közben meg a ma Budapestjén fog játszódni, olyan vámpírszerű figurákkal, akik a 2014-es főváros éjszakájában megtalálhatóak. Désy szerint alkotótársával nem csinálnak mást, csak nézelődnek és összegyűjtik ami érdekes. Tudja, hogy ez nem egy annyira bonyolult forgatókönyvírói ars poetica, mert valószínűleg mások is így csinálják.

A közhelyektől való ódzkodásunk fontos alkotói hozzáállás.

Désy szerint vitázni sokat vitáznak Mórayval, de ezen a forgatókönyvön már annyit dolgoztak, már annyit finomították a tíz év alatt, hogy teljes egyetértésben vannak. Szerinte ugyanolyan az alkotói folyamatuk, mint egy magányos rendezőnek, csak ők kivetítik egy másik emberre azt a sok kétkedést meg döntést, ami egy ilyen forgatásnál felmerül.

Désyék hasonlították már az éjszakai világ szereplőit egy kicsit a Szentivánéji álomhoz, most ahogy végignézett megint rajtuk, akkor eszébe jutott a Csongor és Tünde, nekem viszont a sötétség fura figuráiról a Lidérces órák ugrott be, Martin Scorsesétől.

Azt pont a forgatás előtt héten néztem meg megint

– mondta az interjú végén Désy.

Még szétnézek a forgatáson, de Anger Zsoltot még mindig nem látom sehol. Beállok a kamera mögé, és nézem, ahogy újra és újra lepróbálnak egy egyszerű, sínes kameramozgást. Aztán hirtelen egy asszisztens megindul, és az éjszakai bulijelenetbe betereli a direkt erre elkerített szobából az óvodás kisgyerekeket, akik beülnek a bulizó statiszták közé kólát inni az egyik asztalhoz. Peter Ogi a Fogasház placcán kialakított színpadon elindít egy sejtelmes zenét, a statiszták elkezdenek beszélgetni, az óvodások pedig úgy ülnek, mintha húsz évvel idősebbek lennének egy péntek estén, és akkor úgy érzem, hogy ez tényleg működhet álomnak.

Az éjszakám a nappalod 269,5 millió forintos gyártási támogatást kapott a Magyar Nemzeti Filmalaptól.