Látványos lett Mihály közlegény megmentése

2014.12.01. 16:56
A berni követ februári diadalmenete után év végére megérkezett a mozikba egy újabb figyelemre méltó, hazai gyártású történelmi film, a második világháború idején játszódó Drága Elza!

A Drága Elza! azonban nem a jól megírt dialógusaival és a legjobb hazai férfi színész főszerepbe állításával nyűgözi le a nézőt, hanem egy olyan profi látványvilággal, amit Az elit alakulat készítői is megirigyelhetnének. Pláne, hogy ez a töredékébe került.

Viszont hiába korhű a filmben minden német rohamsisak, szovjet géppuska és magyar bakaruha, a bibliai utalások és a művészfilmes lezárás egyszerűen agyonnyomják a sztorit. Kicsit olyan, mintha az író-rendező Füle Zoltán a Ryan közlegény megmentésétől a Harcosok klubján át a Mester és Margaritáig az összes kedvenc filmjét és könyvét belezsúfolta volna a Drága Elzába, és közben elfeledkezett arról, miért is szerette külön-külön ezeket a történeteket.

A sztori röviden

1942 végén járunk, a keleti fronton. Itt szolgál Lombos Mihály honvéd (Makray Gábor), a hazájához hűséges katona, akinek friss házasként egyetlen vágya, hogy viszontlássa ifjú feleségét. Egy adminisztrációs hiba miatt azonban lemarad a hazafelé tartó vonatról. Azt gondolja, rosszabb már nem jöhet, az igazi pokoljárás viszont csak ekkor kezdődik: szovjet fogságba kerül, és egy büntetőzászlóalj aknakeresői közé osztják be, de egy öreg munkaszolgálatossal (Varga Tamás) együtt még innen is megpróbál hazaszökni Budapestre.

Mihály közlegény megmenekülése alapvetően egy izgalmas történet. A valaha talpig becsületes, több nyelven beszélő magyar fiúból a néző szeme láttára hozza ki a háború a kegyetlen gyilkost. Lombos honvéd egy ponton túl már annyira elkeseredetetten kapaszkodik az életbe, hogy ha kell, ugyanúgy keresztüllövi a német és az orosz katonákat is, ha ez az ára a hazajutásának. Ugyananakkor az koszos, állatias ösztönlény alatt ott lapul a szökést tervezgető,

erkölcsi fölényben álló, bátor hős

is, aki egyfajta sajátos becsületkódexhez ragaszkodva még egy orosz katonanőt is megment, ha valami bunkó kezet emel rá. Főleg, ha ezzel jobb elbánást kaphat a fogolytáborban.

Lombos honvéd szökését ráadásul jól megkomponált, rövid mikrosztorik keretezik. Ezekben megismerhetjük a magyar fiú fogolytársait, és a néző folyamatosan amiatt izgul, hogy vajon életben tudnak-e maradni a film végéig. 

Az Elza barnára szűrt látványvilága is pont olyan profi, mintha egy jól összerakott, második világháborús lövöldözős játék átvezető videóit látnánk egybefűzve.
 

Csak itt kihagyjuk azokat a részeket, ahol nekünk kellene lövöldözni a kontrollerrel, hogy ne csak a lövészárokban haladjunk előre, de a főhős történetében is.

Épp ezért bosszantó hiba, hogy a film elejére és végére rátelepszik egy bibliai utalásokban tobzódó keret, ami ráadásul teljesen agyonvágja a hangulatot és a sztorit. A készítők görcsösen nyakon öntötték a Drága Elzát egy köldöknézegetős mögöttes tartalommal,  és néhány bibliai utalással, mintha nem éreztek volna elég kraftot a szökés bemutatásában. Pedig Kondor Vilmos A másik szárnysegédje óta tudjuk, hogy

egy szimpatikus főhősre felépített, sodró lendületű második világháborús sztori

mély mondanivaló nélkül, önmagában is képes megáll a lábán. Füle Zoltánék azonban valamiért ragaszkodtak ahhoz, hogy a legjobb magyar háborús film helyett a legjobb háborús művészfilmet forgassák le. Ez szerintem óriási hiba volt.

Na de ki az a Füle Zoltán?

gp nash

A Fix TV műsorvezetője, a Sötét oldal 1-2 című Csillagok háborúja-rajongói filmek írója és rendezője, színész, kaszkadőr, újságíró, alkalmi rockénekes, a Star Wars-rajongói klub szóvivője és a cosplay rendezvények örökös táncoló rohamosztagosa. Eddigi filmográfiája:

  • Sötét oldal (1999) - író, rendező, producer, színész
  • Sötét oldal 2: Rejtett múlt (2006) - író, rendező, producer, színész
  • Szűzijáték (2006) - színész
  • Drága Elza! (2014) - író, rendező, producer, színész

Megszólalt a rendező is

A Drága Elza író-rendező-producere, Füle Zoltán évek óta ezen a projekten dolgozott, legalább olyan lelkesedéssel, mint a két korábbi Star Wars-filmjén. "2006-ban kezdtem el foglalkozni a második világháborús katonai hagyományőrzéssel, előtte inkább a középkor érdekelt és bajvívást tanultam. 2007 tájékán mondták a második világháborús hagyományőrzők, hogy Magyarországon még nem nagyon készült ilyen film. Az ötlet tehát innen jött, de az első billentyűt a számítógépemen 2009-ben, egy nyaralás alatt ütöttem le. Akkor még Juhász Kristóf drámaíró is benne volt a csapatban, azóta ketten maradtunk Grátz Márkkal, illetve a szovjet tisztet alakít Bodor Géza is segítette az ötleteivel a forgatókönyvírást."

A forgatás 2011-ben kezdődött el, de a nyarakat kihagyták, hiszen ez egy keleti fronton játszódó film, ami a ködös időt igényelte. Makray Gábort ráadásul egy időre nélkülözniük kellett, mert elszegődött egy olasz cirkuszhoz konferansziénak.

Füle Zoltán a látványban igyekezett az amerikai iskolát követni, de hogy ez  pontosan mennyibe került, arra már nem adott pontos választ. "Én is producer voltam ugyan a filmben, de inkább az emberi és a tárgyi részét biztosítottam a forgatáshoz, a pénz összelapátolásával nem foglalkoztam. Az anyagi háttér egyébként olyan magánemberektől és cégvezetőktől jött össze, akik nem feltétlenül a pénzük megtérülését tartották szem előtt a támogatáskor, hanem hogy megmutassuk: Magyarországon lehet, és kell is második világháborús filmeket készíteni.

A Drága Elza állami támogatás nélkül lett ilyen szép

A stáb ugyanis pont a hazai filmfinanszírozási rendszer átalakulása közepén kezdett bele a munkába. "A Filmalapot is megkerestük, csak pont az a szerencsétlen helyzet állt elő, hogy amikor elkezdtük a forgatást, akkor a régi támogatási rendszer épp romokban hevert, az új meg még nem állt fel. Mire megalakult a Filmalap, mi már leforgattuk a Drága Elza! felét, de mivel az állam most már csak olyan filmet támogat, amire a forgatókönyv-előkészítési fázistól rálátása van, nem tudtunk dűlőre jutni. Ez persze érthető: ha kitaláltak egy szabályt, miért pont velünk tennének kivételt?

Jó film? Mondjuk inkább úgy: nem rossz

draga elza plakat
Fotó: Art Deco Film / Red Lemon Media
  • Port.hu: 7,7 csillag
  • IMDb: 7,9 pont
  • Index-ítélet: 6/10

De vajon második világháborús filmet vagy Star Wars rajongói filmet nehezebb forgatni? "Második világháborúsat. Ott ugyanis vannak történelmi tények, ruhaviseletek és fegyverek, amelyektől nem lehet eltérni, mert ha a beletettünk volna valami sületlenséget a filmbe, akkor a hozzáértők a fejünkre koppintanak. Én is gyűjtöm a korhű ruházatokat, de a második világháborús hagyományőrzők is sokat segítettek a szakértelmükkel, a ruháikkal, a fegyvereikkel, és azokkal a háborús emlékekkel, amiket a nagyapák az unokáiknak meséltek, és amelyek közül sok a filmbe is bekerült. Emellett a statiszták 99 százaléka is katonai hagyományőrző volt. A Star Warsnak viszont van egy Expanded Universe része, ahol nincs megszabva, hogy egy idegen lénynek hány lyuk van az övcsatján és milyen színű a sisakja. Vagyis a Csillagok háborújában sokkal nagyobb volt a szabadságom, mert abban lehetett olyan kitalált elemek is, ami a filmekben, könyvekben, képregényekben nem szerepelt, de benne lehet egy új, kitalált bolygó."

Füle Zoltán szeret állandó stábbal dolgozni: már a Sötét oldal: Rejtett múlt operatőri és vágási munkálatait is az Elza társforgatókönyvíró-operatőrével, Grátz Márkkal csinálta meg, és a régi stábból is sokan megmaradtak a mostani csapatban. De míg a két Star Wars-film csak egyfajta tisztelgés volt George Lucas előtt, amit Star Wars-rajongók készítették Star Wars-rajongóknak, a Drága Elza! kezdettől fogva egy mozikba szánt, egész estés filmterv volt, profi színházi színészekkel és jó értelemben vett amatőrökkel.

De hogyan került egy Playmate, Ripli Zsuzsanna a filmbe? 

"Ripli Zsuzsanna 10 éve nagyon jó barátom. Pár éve hazajött külföldről, amikor behívták a Fix Tv-be, ahol én is műsorvezető vagyok, hogy meséljen arról az olasz horrorfilmről, amiben szerepelt. Leültünk beszélgetni, és kiderült, hogy lassan abbahagyná a modellkarrierjét, és színésznő szeretne lenni, hiszen korábban a Kisvárosban is szerepelt, nem idegen tőle kamerák előtt mozogni. Ekkor már zajlott a casting, meghallgatuk Zsenyka, a szovjet katonanő szerepére Kerekes Vicát és Gyulai Viktóriát is, akit mindenki úgy ismer inkább, hogy Fresh Viki, és sokan nem is tudják róla, hogy eredetileg ő is színésznőnek készült, csak másfelé sodorta az élet."

Miért nem Fresh Viki lett a női főszereplő?

Az igaz, hogy a Blikk, a Bors és a Velvet hetekig erről cikkezett volna, de Fülének fontosabb volt a hitelesség, így Viki végül elvérzett a szereplőválogatáson. "A castingot persze ne szövegolvasásként képzeljük el, hanem úgy, hogy orosz katonai egyenruhában, térdig érő hóban kellett sebesülteket cipelni, robbanások és lövöldöző katonák között. A fizikai állóképesség ugyanis itt nagyon fontos volt, és a szövegolvasás csak ezután jött. Ezen mindegyik színésznő átment, de Kerekes Vica Szlovákiában kapott egy szerepet, úgyhogy Ripli Zsuzsi végül a vékony arcéle és az elhivatottsága miatt került be a filmbe, hiszen Fresh Viki kicsit kerekebb arcával kevésbé lett volna hiteles a háborúban meggyötört harctéri orvosként a vásznon."

Nem érti a film nyitó- és zárójelenetét? Elspoilerezzük, klikkeljen a nyílra!

A rendező szerint tíz emberből csak nyolc érti meg a film keretes történetét, de őt ez egyáltalán nem zavarja, mivel Christopher Nolan is azt mondja: "Egy filmet nem feltétlenül kell érteni, elég, ha érezzük."

A Drága Elza! valójába Isten és a Sátán vetélkedése Lombos honvédért, pont úgy, ahogy Jób könyvében is megkísérti az elbeszélőt az Ördög. A film nevei beszédesek: Ziffer Lajos valójában Louis Ziffer, azaz Lucifer, Elza pedig Éli, azaz Isten. Így Lombos honvéd nem is a feleségét, hanem saját magát és az istenét akarja megölni, miközben a sátánnal harcol.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!