Könyv az életünkről, mindennapjainkról, azok nehézségeiről 14 kortárs író egy inspiráló novelláskötetben
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- második világháború
- háborús film
- magyar film
- star wars
- hagyományőrzés
- füle zoltán
- grátz márk
- kritika
Látványos lett Mihály közlegény megmentése
További Cinematrix cikkek
A Drága Elza! azonban nem a jól megírt dialógusaival és a legjobb hazai férfi színész főszerepbe állításával nyűgözi le a nézőt, hanem egy olyan profi látványvilággal, amit Az elit alakulat készítői is megirigyelhetnének. Pláne, hogy ez a töredékébe került.
Viszont hiába korhű a filmben minden német rohamsisak, szovjet géppuska és magyar bakaruha, a bibliai utalások és a művészfilmes lezárás egyszerűen agyonnyomják a sztorit. Kicsit olyan, mintha az író-rendező Füle Zoltán a Ryan közlegény megmentésétől a Harcosok klubján át a Mester és Margaritáig az összes kedvenc filmjét és könyvét belezsúfolta volna a Drága Elzába, és közben elfeledkezett arról, miért is szerette külön-külön ezeket a történeteket.
A sztori röviden
1942 végén járunk, a keleti fronton. Itt szolgál Lombos Mihály honvéd (Makray Gábor), a hazájához hűséges katona, akinek friss házasként egyetlen vágya, hogy viszontlássa ifjú feleségét. Egy adminisztrációs hiba miatt azonban lemarad a hazafelé tartó vonatról. Azt gondolja, rosszabb már nem jöhet, az igazi pokoljárás viszont csak ekkor kezdődik: szovjet fogságba kerül, és egy büntetőzászlóalj aknakeresői közé osztják be, de egy öreg munkaszolgálatossal (Varga Tamás) együtt még innen is megpróbál hazaszökni Budapestre.
Mihály közlegény megmenekülése alapvetően egy izgalmas történet. A valaha talpig becsületes, több nyelven beszélő magyar fiúból a néző szeme láttára hozza ki a háború a kegyetlen gyilkost. Lombos honvéd egy ponton túl már annyira elkeseredetetten kapaszkodik az életbe, hogy ha kell, ugyanúgy keresztüllövi a német és az orosz katonákat is, ha ez az ára a hazajutásának. Ugyananakkor az koszos, állatias ösztönlény alatt ott lapul a szökést tervezgető,
is, aki egyfajta sajátos becsületkódexhez ragaszkodva még egy orosz katonanőt is megment, ha valami bunkó kezet emel rá. Főleg, ha ezzel jobb elbánást kaphat a fogolytáborban.
Lombos honvéd szökését ráadásul jól megkomponált, rövid mikrosztorik keretezik. Ezekben megismerhetjük a magyar fiú fogolytársait, és a néző folyamatosan amiatt izgul, hogy vajon életben tudnak-e maradni a film végéig.
Csak itt kihagyjuk azokat a részeket, ahol nekünk kellene lövöldözni a kontrollerrel, hogy ne csak a lövészárokban haladjunk előre, de a főhős történetében is.
Épp ezért bosszantó hiba, hogy a film elejére és végére rátelepszik egy bibliai utalásokban tobzódó keret, ami ráadásul teljesen agyonvágja a hangulatot és a sztorit. A készítők görcsösen nyakon öntötték a Drága Elzát egy köldöknézegetős mögöttes tartalommal, és néhány bibliai utalással, mintha nem éreztek volna elég kraftot a szökés bemutatásában. Pedig Kondor Vilmos A másik szárnysegédje óta tudjuk, hogy
mély mondanivaló nélkül, önmagában is képes megáll a lábán. Füle Zoltánék azonban valamiért ragaszkodtak ahhoz, hogy a legjobb magyar háborús film helyett a legjobb háborús művészfilmet forgassák le. Ez szerintem óriási hiba volt.
Na de ki az a Füle Zoltán?
A Fix TV műsorvezetője, a Sötét oldal 1-2 című Csillagok háborúja-rajongói filmek írója és rendezője, színész, kaszkadőr, újságíró, alkalmi rockénekes, a Star Wars-rajongói klub szóvivője és a cosplay rendezvények örökös táncoló rohamosztagosa. Eddigi filmográfiája:
- Sötét oldal (1999) - író, rendező, producer, színész
- Sötét oldal 2: Rejtett múlt (2006) - író, rendező, producer, színész
- Szűzijáték (2006) - színész
- Drága Elza! (2014) - író, rendező, producer, színész
Megszólalt a rendező is
A Drága Elza író-rendező-producere, Füle Zoltán évek óta ezen a projekten dolgozott, legalább olyan lelkesedéssel, mint a két korábbi Star Wars-filmjén. "2006-ban kezdtem el foglalkozni a második világháborús katonai hagyományőrzéssel, előtte inkább a középkor érdekelt és bajvívást tanultam. 2007 tájékán mondták a második világháborús hagyományőrzők, hogy Magyarországon még nem nagyon készült ilyen film. Az ötlet tehát innen jött, de az első billentyűt a számítógépemen 2009-ben, egy nyaralás alatt ütöttem le. Akkor még Juhász Kristóf drámaíró is benne volt a csapatban, azóta ketten maradtunk Grátz Márkkal, illetve a szovjet tisztet alakít Bodor Géza is segítette az ötleteivel a forgatókönyvírást."
A forgatás 2011-ben kezdődött el, de a nyarakat kihagyták, hiszen ez egy keleti fronton játszódó film, ami a ködös időt igényelte. Makray Gábort ráadásul egy időre nélkülözniük kellett, mert elszegődött egy olasz cirkuszhoz konferansziénak.
Füle Zoltán a látványban igyekezett az amerikai iskolát követni, de hogy ez pontosan mennyibe került, arra már nem adott pontos választ. "Én is producer voltam ugyan a filmben, de inkább az emberi és a tárgyi részét biztosítottam a forgatáshoz, a pénz összelapátolásával nem foglalkoztam. Az anyagi háttér egyébként olyan magánemberektől és cégvezetőktől jött össze, akik nem feltétlenül a pénzük megtérülését tartották szem előtt a támogatáskor, hanem hogy megmutassuk: Magyarországon lehet, és kell is második világháborús filmeket készíteni.
A stáb ugyanis pont a hazai filmfinanszírozási rendszer átalakulása közepén kezdett bele a munkába. "A Filmalapot is megkerestük, csak pont az a szerencsétlen helyzet állt elő, hogy amikor elkezdtük a forgatást, akkor a régi támogatási rendszer épp romokban hevert, az új meg még nem állt fel. Mire megalakult a Filmalap, mi már leforgattuk a Drága Elza! felét, de mivel az állam most már csak olyan filmet támogat, amire a forgatókönyv-előkészítési fázistól rálátása van, nem tudtunk dűlőre jutni. Ez persze érthető: ha kitaláltak egy szabályt, miért pont velünk tennének kivételt?
Jó film? Mondjuk inkább úgy: nem rossz
- Port.hu: 7,7 csillag
- IMDb: 7,9 pont
- Index-ítélet: 6/10
De vajon második világháborús filmet vagy Star Wars rajongói filmet nehezebb forgatni? "Második világháborúsat. Ott ugyanis vannak történelmi tények, ruhaviseletek és fegyverek, amelyektől nem lehet eltérni, mert ha a beletettünk volna valami sületlenséget a filmbe, akkor a hozzáértők a fejünkre koppintanak. Én is gyűjtöm a korhű ruházatokat, de a második világháborús hagyományőrzők is sokat segítettek a szakértelmükkel, a ruháikkal, a fegyvereikkel, és azokkal a háborús emlékekkel, amiket a nagyapák az unokáiknak meséltek, és amelyek közül sok a filmbe is bekerült. Emellett a statiszták 99 százaléka is katonai hagyományőrző volt. A Star Warsnak viszont van egy Expanded Universe része, ahol nincs megszabva, hogy egy idegen lénynek hány lyuk van az övcsatján és milyen színű a sisakja. Vagyis a Csillagok háborújában sokkal nagyobb volt a szabadságom, mert abban lehetett olyan kitalált elemek is, ami a filmekben, könyvekben, képregényekben nem szerepelt, de benne lehet egy új, kitalált bolygó."
Füle Zoltán szeret állandó stábbal dolgozni: már a Sötét oldal: Rejtett múlt operatőri és vágási munkálatait is az Elza társforgatókönyvíró-operatőrével, Grátz Márkkal csinálta meg, és a régi stábból is sokan megmaradtak a mostani csapatban. De míg a két Star Wars-film csak egyfajta tisztelgés volt George Lucas előtt, amit Star Wars-rajongók készítették Star Wars-rajongóknak, a Drága Elza! kezdettől fogva egy mozikba szánt, egész estés filmterv volt, profi színházi színészekkel és jó értelemben vett amatőrökkel.
De hogyan került egy Playmate, Ripli Zsuzsanna a filmbe?
"Ripli Zsuzsanna 10 éve nagyon jó barátom. Pár éve hazajött külföldről, amikor behívták a Fix Tv-be, ahol én is műsorvezető vagyok, hogy meséljen arról az olasz horrorfilmről, amiben szerepelt. Leültünk beszélgetni, és kiderült, hogy lassan abbahagyná a modellkarrierjét, és színésznő szeretne lenni, hiszen korábban a Kisvárosban is szerepelt, nem idegen tőle kamerák előtt mozogni. Ekkor már zajlott a casting, meghallgatuk Zsenyka, a szovjet katonanő szerepére Kerekes Vicát és Gyulai Viktóriát is, akit mindenki úgy ismer inkább, hogy Fresh Viki, és sokan nem is tudják róla, hogy eredetileg ő is színésznőnek készült, csak másfelé sodorta az élet."
Miért nem Fresh Viki lett a női főszereplő?
Az igaz, hogy a Blikk, a Bors és a Velvet hetekig erről cikkezett volna, de Fülének fontosabb volt a hitelesség, így Viki végül elvérzett a szereplőválogatáson. "A castingot persze ne szövegolvasásként képzeljük el, hanem úgy, hogy orosz katonai egyenruhában, térdig érő hóban kellett sebesülteket cipelni, robbanások és lövöldöző katonák között. A fizikai állóképesség ugyanis itt nagyon fontos volt, és a szövegolvasás csak ezután jött. Ezen mindegyik színésznő átment, de Kerekes Vica Szlovákiában kapott egy szerepet, úgyhogy Ripli Zsuzsi végül a vékony arcéle és az elhivatottsága miatt került be a filmbe, hiszen Fresh Viki kicsit kerekebb arcával kevésbé lett volna hiteles a háborúban meggyötört harctéri orvosként a vásznon."
Nem érti a film nyitó- és zárójelenetét? Elspoilerezzük, klikkeljen a nyílra!
A rendező szerint tíz emberből csak nyolc érti meg a film keretes történetét, de őt ez egyáltalán nem zavarja, mivel Christopher Nolan is azt mondja: "Egy filmet nem feltétlenül kell érteni, elég, ha érezzük."
A Drága Elza! valójába Isten és a Sátán vetélkedése Lombos honvédért, pont úgy, ahogy Jób könyvében is megkísérti az elbeszélőt az Ördög. A film nevei beszédesek: Ziffer Lajos valójában Louis Ziffer, azaz Lucifer, Elza pedig Éli, azaz Isten. Így Lombos honvéd nem is a feleségét, hanem saját magát és az istenét akarja megölni, miközben a sátánnal harcol.
Rovataink a Facebookon