Az öt kiszivárgott film csak a kezdet volt

2014.12.04. 14:30

A pletyka szerint 100 terrabyte adatot loptak el a Sonytól a Guardians of Peace nevezhető hekkerek, ebből 34 giga került nyilvánosságra tegnap este óta, de ha a maradék is annyira szórakoztató lesz, mint a töredék, akkor izgalmas időszaknak nézünk elébe. A támadásból kikerült anyag ugyanis megmutatta, hogyan működik egy szórakoztatóipari mamutcég, ami mellesleg százmillió dollárokat költ folytatásokra, remake-ekre és értelmetlen rebootokra.

Elég legyen az ugyanolyan, biztonságos, lélektelen filmekből és tévésorozatokból

Ilyen és ehhez hasonló mondatok állnak abban a levelezésben, ami Sony_2012_Comments néven került ki és a Gawker szerint csak és kizárólag a Sony dolgozóinak negatív megjegyzéseiből áll. És ők is tisztában vannak vele, hogy borzalmas filmek kerülnek ki futószalagon tőlük:

Úgy tűnik, hogy régi termékeket rebootoljuk, ahelyett, hogy olyan eredeti ötleteink lennének, mint az Éhezők viadala

- írja egy ismeretlen Sony-dolgozó. Egy másik levelezésben azt kifogásolják, hogy a cég már nem mer rizikókat vállalni és folyamatosan tolja ki magából az ugyanolyan Adam Sandler-filmeket, ahelyett, hogy mondjuk bevállalna megint egy A közösségi hálót vagy egy Pénzcsinálót. Sőt, ugyanebben az e-mailben azt is kifogásolja valaki, hogy a felsővezetés megengedi bizonyos sztároknak és filmkészítőknek, hogy az utolsó dollárt is kifacsarja a cégből a magánrepülőkkel, saját ruhatárral és stylistokkal, aztán meg meglepődnek, ha napi 5 óránál többet kell dolgozni, hogy a saját filmjüket hirdessék. Sandler neve többször is felmerül, mint panaszforrás, egyszer megemlítik, hogy már igazán meg lehetne bolygatni a csapat szerződéseit, mert már jóideje sokkal jobban járnak minden filmmel, mint a Sony.

A levelezésből kiderül az is, hogy a vezetés nem igazán érti, miért kellett karácsony környékén olyan sötét filmeket mozikba vinni, mint A tetovált lány, hiszen olyankor senkit nem érdekelnek az ilyesmik, és az is kiderült, hogy hiába hozott hatszáz millió dollárt a Men In Black harmadik része, a stúdió egy fityinget sem látott belőle. Általános panasz az is, hogy minden Sony-termék marha unalmas és lélektelen, valamint a legkisebb közös nevezőnek szól, bár a Balfékek (Community) és a Totál szívás (Breaking Bad) sorozatokat pozitív példaként említik meg.

De mik szivárogtak ki egészen pontosan?

A 40 gigát még mindig elemzik, de a főbb konkrétumok:

  • még múlt héten öt darab film, amiből négy még moziba sem került akkor (Harag, Still Alice, Mr. Turner, Annie, To Write Love On Her Arms)
  • Vince Gilligan, a Breaking Bad alkotójának egy elkészült forgatókönyve egy ismeretlen sorozatból
  • rengeteg vállalati adat.

Az utóbbik között vannak egészen érdekesek. A támadásokkal kapcsolatban van egy általános nézet, hogy Észak-Korea állhat mögötte, vagy legalábbis az ország megrendelésére történhetett, amiért James Franco és Seth Rogen közös filmjében, a nemsokára bemutatott Az interjúban viccet csinálnak Kim Dzsongunból. A film ugyan nem szivárgott ki, de a két főszereplő fizetése igen: a Bloomberg szerint Rogen 8,4 millió dollárt, Franco pedig 6,5 millió dollárt kapott az összesen 44 millió dollárba került filmért. A költségvetés más adatai is kiszivárogtak, így kiderült, hogy Britney Spears exférje, Kevin Federline 5000 dollárért vállalt egy pici szerepet.

16 férfi, 1 nő

Ha már fizetéseknél tartunk, a Fusion utánanézett az adathalmazban annak, hogy a felsővezetők mennyi pénzt keresnek. Összesen tizenhét igazgatót talált, akik évente egy millió dollár felett kaszálnak. Michael Lynton vezérigazgató keresi a legtöbbet, ő évente 3 milliót visz haza. Rövid kutatás után a Fusion azt is kiderítette, hogy a topfizetéseket kapó vezetőknek 94 százaléka férfi és 88 százaléka fehérbőrű, ami az amerikai cégekhez képest kifejezetten egy múlt századi arány, az oldal a Szilícium-völgy és a Wall Street különböző vállalatait hozza fel példának, ahol a nemi és bőrszínbeli diverzitás sokkal előrehaladottabb.

Étel és ember harmóniában él

A legszórakoztatóbb részlet a Sony adatai között azok a vállalati prezentációk, amik egy film célközönségét vagy a marketingstratégiáját belőni. Ezek a feltehetőleg alsó-, közép- és felsővezetők garmadán átment anyagok azért annyira nevetségesek, mert megpróbálják a legnagyobb általánosságokat elsütni egy film kapcsán. Például a Hupikék törpikéknél mindenképpen fontos volt meghatározni a főbb témáit, amik a következők:

  • a kék szín
  • család
  • csapatmunka
  • szeretet és boldogság
  • barátság
  • legyél, aki szeretnél lenni
  • pimasz vs. kedves
  • eco/zöld/környezetvédelmi
  • varázslat

Majd egy közvélemény-kutatásra hivatkozva azt merik leírni, hogy a „tinédzserek 58 százaléka szerint a törpök nyelvezete vicces” illetve hogy a „legvalószínűbb csoport, akik szerint a törpikék menők, azok a tinédzserek”.

lg2ftpsv8bg59bx11zlg.png
Fotó: sony / gawker.com

Vagy a már említett szörnyű Adam Sandler-filmek egyikét, a Nagyfiúk 2-nél:

  • barátság
  • humor
  • móka
  • hűség
  • kaland
  • barátság

A legértelmetlenebb felsorolás a Derült égből fasírt 2: A második fogás fő témáiknál található, mert ott szerepel az az egyébként teljesen értelmetlen félmondat, hogy „étel és ember harmóniában él”.

Továbbá végig lehet nézni, hogyan próbálta a Sony targetálni és eladni Will Smith borzalmas A Föld után című, minden szempontból megbukott sci-fijét, úgy gondolták, hogy tetszeni fog a képregényrajongóknak, a sci-firajongóknak, a gémereknek, az új technológiákért érdeklődőknek, a sportrajongóknak, nőknek, családoknak, és a rendező, M. Night Shyamalan rajongóinak is, már ha még léteznek olyanok. Egy külön kis infografikában a Sony jelezte, hogy a kampányban a főszereplő Jaden Smith helyett inkább apját, Will Smitht kell majd hangsúlyozni.

Ahogy többször is említettem, a rengeteg adatot még mindig elemezik, szóval ki tudja, hogy mi derül még ki a Sonyról. Bizonyos információk szerint a szövegek annyira részletbe mennek, hogy egy felsővezető szoptatási szokásairól is lehet olvasni bennük, mások pedig biztosan most fésülik át a vállalat több éves levelezését. De amit eddig látni, abból az derül ki, hogy a Sony egy avítt, újításra alkalmatlan cég, ami a Pókember-filmekbe kapaszkodik és képtelen váltani egy nagyobb közönség felé.