Az öt kiszivárgott film csak a kezdet volt

2014.12.04. 14:30

A pletyka szerint 100 terrabyte adatot loptak el a Sonytól a Guardians of Peace nevezhető hekkerek, ebből 34 giga került nyilvánosságra tegnap este óta, de ha a maradék is annyira szórakoztató lesz, mint a töredék, akkor izgalmas időszaknak nézünk elébe. A támadásból kikerült anyag ugyanis megmutatta, hogyan működik egy szórakoztatóipari mamutcég, ami mellesleg százmillió dollárokat költ folytatásokra, remake-ekre és értelmetlen rebootokra.

Elég legyen az ugyanolyan, biztonságos, lélektelen filmekből és tévésorozatokból

Ilyen és ehhez hasonló mondatok állnak abban a levelezésben, ami Sony_2012_Comments néven került ki és a Gawker szerint csak és kizárólag a Sony dolgozóinak negatív megjegyzéseiből áll. És ők is tisztában vannak vele, hogy borzalmas filmek kerülnek ki futószalagon tőlük:

Úgy tűnik, hogy régi termékeket rebootoljuk, ahelyett, hogy olyan eredeti ötleteink lennének, mint az Éhezők viadala

- írja egy ismeretlen Sony-dolgozó. Egy másik levelezésben azt kifogásolják, hogy a cég már nem mer rizikókat vállalni és folyamatosan tolja ki magából az ugyanolyan Adam Sandler-filmeket, ahelyett, hogy mondjuk bevállalna megint egy A közösségi hálót vagy egy Pénzcsinálót. Sőt, ugyanebben az e-mailben azt is kifogásolja valaki, hogy a felsővezetés megengedi bizonyos sztároknak és filmkészítőknek, hogy az utolsó dollárt is kifacsarja a cégből a magánrepülőkkel, saját ruhatárral és stylistokkal, aztán meg meglepődnek, ha napi 5 óránál többet kell dolgozni, hogy a saját filmjüket hirdessék. Sandler neve többször is felmerül, mint panaszforrás, egyszer megemlítik, hogy már igazán meg lehetne bolygatni a csapat szerződéseit, mert már jóideje sokkal jobban járnak minden filmmel, mint a Sony.

A levelezésből kiderül az is, hogy a vezetés nem igazán érti, miért kellett karácsony környékén olyan sötét filmeket mozikba vinni, mint A tetovált lány, hiszen olyankor senkit nem érdekelnek az ilyesmik, és az is kiderült, hogy hiába hozott hatszáz millió dollárt a Men In Black harmadik része, a stúdió egy fityinget sem látott belőle. Általános panasz az is, hogy minden Sony-termék marha unalmas és lélektelen, valamint a legkisebb közös nevezőnek szól, bár a Balfékek (Community) és a Totál szívás (Breaking Bad) sorozatokat pozitív példaként említik meg.

De mik szivárogtak ki egészen pontosan?

A 40 gigát még mindig elemzik, de a főbb konkrétumok:

  • még múlt héten öt darab film, amiből négy még moziba sem került akkor (Harag, Still Alice, Mr. Turner, Annie, To Write Love On Her Arms)
  • Vince Gilligan, a Breaking Bad alkotójának egy elkészült forgatókönyve egy ismeretlen sorozatból
  • rengeteg vállalati adat.

Az utóbbik között vannak egészen érdekesek. A támadásokkal kapcsolatban van egy általános nézet, hogy Észak-Korea állhat mögötte, vagy legalábbis az ország megrendelésére történhetett, amiért James Franco és Seth Rogen közös filmjében, a nemsokára bemutatott Az interjúban viccet csinálnak Kim Dzsongunból. A film ugyan nem szivárgott ki, de a két főszereplő fizetése igen: a Bloomberg szerint Rogen 8,4 millió dollárt, Franco pedig 6,5 millió dollárt kapott az összesen 44 millió dollárba került filmért. A költségvetés más adatai is kiszivárogtak, így kiderült, hogy Britney Spears exférje, Kevin Federline 5000 dollárért vállalt egy pici szerepet.

16 férfi, 1 nő

Ha már fizetéseknél tartunk, a Fusion utánanézett az adathalmazban annak, hogy a felsővezetők mennyi pénzt keresnek. Összesen tizenhét igazgatót talált, akik évente egy millió dollár felett kaszálnak. Michael Lynton vezérigazgató keresi a legtöbbet, ő évente 3 milliót visz haza. Rövid kutatás után a Fusion azt is kiderítette, hogy a topfizetéseket kapó vezetőknek 94 százaléka férfi és 88 százaléka fehérbőrű, ami az amerikai cégekhez képest kifejezetten egy múlt századi arány, az oldal a Szilícium-völgy és a Wall Street különböző vállalatait hozza fel példának, ahol a nemi és bőrszínbeli diverzitás sokkal előrehaladottabb.

Étel és ember harmóniában él

A legszórakoztatóbb részlet a Sony adatai között azok a vállalati prezentációk, amik egy film célközönségét vagy a marketingstratégiáját belőni. Ezek a feltehetőleg alsó-, közép- és felsővezetők garmadán átment anyagok azért annyira nevetségesek, mert megpróbálják a legnagyobb általánosságokat elsütni egy film kapcsán. Például a Hupikék törpikéknél mindenképpen fontos volt meghatározni a főbb témáit, amik a következők:

  • a kék szín
  • család
  • csapatmunka
  • szeretet és boldogság
  • barátság
  • legyél, aki szeretnél lenni
  • pimasz vs. kedves
  • eco/zöld/környezetvédelmi
  • varázslat

Majd egy közvélemény-kutatásra hivatkozva azt merik leírni, hogy a „tinédzserek 58 százaléka szerint a törpök nyelvezete vicces” illetve hogy a „legvalószínűbb csoport, akik szerint a törpikék menők, azok a tinédzserek”.

lg2ftpsv8bg59bx11zlg.png
Fotó: sony / gawker.com

Vagy a már említett szörnyű Adam Sandler-filmek egyikét, a Nagyfiúk 2-nél:

  • barátság
  • humor
  • móka
  • hűség
  • kaland
  • barátság

A legértelmetlenebb felsorolás a Derült égből fasírt 2: A második fogás fő témáiknál található, mert ott szerepel az az egyébként teljesen értelmetlen félmondat, hogy „étel és ember harmóniában él”.

Továbbá végig lehet nézni, hogyan próbálta a Sony targetálni és eladni Will Smith borzalmas A Föld után című, minden szempontból megbukott sci-fijét, úgy gondolták, hogy tetszeni fog a képregényrajongóknak, a sci-firajongóknak, a gémereknek, az új technológiákért érdeklődőknek, a sportrajongóknak, nőknek, családoknak, és a rendező, M. Night Shyamalan rajongóinak is, már ha még léteznek olyanok. Egy külön kis infografikában a Sony jelezte, hogy a kampányban a főszereplő Jaden Smith helyett inkább apját, Will Smitht kell majd hangsúlyozni.

Ahogy többször is említettem, a rengeteg adatot még mindig elemezik, szóval ki tudja, hogy mi derül még ki a Sonyról. Bizonyos információk szerint a szövegek annyira részletbe mennek, hogy egy felsővezető szoptatási szokásairól is lehet olvasni bennük, mások pedig biztosan most fésülik át a vállalat több éves levelezését. De amit eddig látni, abból az derül ki, hogy a Sony egy avítt, újításra alkalmatlan cég, ami a Pókember-filmekbe kapaszkodik és képtelen váltani egy nagyobb közönség felé.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?