29 éves, mégis brutálisan jó A bolygó neve: Halál

22
2015.01.16. 00:47

Jövőre lenne 30 éves James Cameron egyik legismertebb filmje, a sci-fik és az akciófilmek történetében is mérföldkőnek számító A bolygó neve: Halál. A magyar rajongók viszont már idén megünnepelhetik a jubileumot a mozikban, hiszen akkora siker volt ősszel A nyolcadik utas: a Halál újravetítése, hogy a Pannonia Entertainment a héten bemutatja a folytatást is. És hogy még nagyobb legyen az öröm: a 16 perccel hosszabb rendezői változatot láthatjuk, szinkron helyett felirattal.

Az még a fanatikus Alien-rajongók között is örök vitatéma, hogy A bolygó neve: Halál jobb-e A nyolcadik utasnál. Tény, hogy James Cameron űrparazitás filmje sokkal pörgősebb, grandiózusabb és látványosabb lett, és még egy félelmetes Alien királynőt is kaptunk. A hardcore Alien-rajongók pont ezt tartják Cameron legnagyobb hibájának:

gyerekmegmentős, nyálas és elcsépelt klisékkel teli parasztvakítássá silányította a filmtörténelem legjobb biohorrorját!

A nyolcadik utas: a Halál H. R. Giger ocsmány szörnye miatt halhatatlan remekmű, de én is azok közé tartozom, akiknek A bolygó neve: Halál egy macskabajusznyival jobban tetszik a kultikus elődnél. És nemcsak azért, mert ezt sokkal hamarabb és többször láttam vhs-kazettán, hanem mert

Cameron zseniálisan vegyítette a horrort a tudományos-fantasztikummal és a kommandósfilmek macsó zsoldosdumáival.

A sztorit ugye mindenki ismeri?

(SPOILER!) A Nostromo legénységének egyetlen túlélője, a rémálmoktól gyötört Ripley a Weyland-Yutani társaság kegyelemkenyerén tengődve, rakodómunkásként próbálja feldolgozni a péniszfejű szörnnyel történt találkozást. A Társaság emberei őrültnek hiszik, és nem értik, Ripley miért robbantott fel egy többmilliót érő teherhajót. A Weyland törtető gazembere, Burke azonban felajánlja neki, hogy egy csapat katonával menjenek vissza az LV426-ra, és pusztítsák el az összes idegen tojást.

Hány Oscar-t is nyert A bolygó neve: Halál?

Alien Queen.png
Fotó: 20th Century Fox / Pannonia Entertainment

Kettőt:

  • az Alien királynőért és a többi speciális effektért a veterán trükkmester, Stan Winston mellett Robert Skotak, John Richardson és Suzanne M. Benson kapott aranyszobrot,
  • Don Sharpe hangeffektes pedig a cuppogásokért, a halálordításokért és az idegőrlően pittyegő mozgásérzékelőért vehett át díjat.

Azt persze elfelejti közölni, hogy a bolygót az elmúlt évtizedekben elkezdte terraformálni egy csapat telepes – akik hát persze, hogy megtalálták az arctámadókkal teli tojásokat, és kirobbant belőlük egy falkányi Alien, így az űrparazitákon kezdetben csak röhögő, nagypofájú zsoldosok fele látványosan meghal. Burke persze az első rész androidjához hasonlóan hazavinne házikedvencnek egy Alient, míg az Ash-nél sokkal emberbarátabb, Bishop nevű android, a rangidős Hicks tizedes és a telepen talált kislányt anyatigrisként védelmező Ripley lángszóróval akarja kifüstölni az Alien-kaptárat. A nagy fináléban aztán rakodógólemben ülő Ripley leveri az Alien-királynőt, és pont ugyanúgy hajítja ki az űrbe, mint a druszáját az előző részben.

A Filmvilág 1988-ban nem volt elájulva Camerontól

Szemadám György 27 évvel ezelőtt nemcsak rekordott állított fel az egy cikkben használt legtöbb idézőjel és a Ki Tud Több Hülye Nagybetűs Kifejezést Zsúfolni A Kritikájába? versenyszámokban, de még jól le is húzta a film forgatókönyvét. Íme egy részlet, a teljes cikket itt lehet elolvasni:

 A filmbéli Gonosz – a Szuperszörny – egyébként már régi ismerősünk A nyolcadik utas: a halál című filmből, melynek e mostani „halálos” film a folytatása. S – mint minden folytatás, úgy ez is – megpróbál „rátenni még egy lapáttal”, ami néha sikerül, de többnyire nem. A film – „kalandosságát” színesítendő – némi akciófilm-imitációt is bevet egy tucatnyi tengerészgyalogos segítségével, de a néző szempontjából ez mindössze annyi tanulsággal szolgál, hogy 1. a huszonegyedik században az emberek talán még primitívebbek lesznek, mint ma; 2. a legaberráltabb nők előtt nyitva áll majd a tengerészgyalogos pálya is; 3. ezek a buta és aberrált emberek majd arra lesznek jók, hogy mindenféle gonosz sárkánnyal feletessük őket, kvázi-áldozati ajándékként. Aztán ebben a filmben már nem macska szerepel Mit-sem-sejtő Ártatlan Lényként, hanem egy ennivalóan pisze, Nyuszi nevű kislány, ami azért elég elcsépelt fogás, és ráadásul egyáltalán nem növeli a feszültséget, mert míg a macskáért aggódhatunk, addig Nyusziról azonnal tudható, hogy bármi történhet, ő maximum csak egy kicsit maszatosabb lesz, de amúgy a haja szála sem fog görbülni.

Ez is mutatja, hogy Cameron mekkora zseni: Lucast és Tarantinót megszégyenítő mohósággal gyúrta össze a kedvenc B-filmjeit a Ridley Scott jól ismert sci-fi szörnyével és a legordasabb hollywoodi klisékkel. Ez a recept már a régi tévésorozatokból nyúlt Terminátornál is működött, és mivel a Fox stúdió is látta, hogy Cameron mennyivel tehetségesebb, mint a korszak többi slasher horrorjának (Halloween, Péntek 13 és társai) rendezői, megkérték, csináljon egy igazi Alien-filmet, ami jobb az ócska klónoknál. A nyolcadik utas bőrlebernyegéből ugyanis 1979 után sorra ugrottak elő az olyan marhaságok, mint a Lifeforce szexmániás űrvámpírjai, Demi Moore Parazitája vagy a béna Alien-hasonmás a Forbidden Worldből.

Ahogy Ridley Scottra, a sci-fiőrült, képregényfaló kamionosból lett trükkmesterre, James Cameronra is óriási hatással volt a Csillagok háborúja. 1978-ban haverjaival le is forgatott egy filléres sci-fit, aminek a kulcsjelenetében

egy vagány űrcsaj egy rakodórobot irányítva menti meg a társát, és löki a szörnyet a végtelen semmibe. 

Ismerős, ugye? Cameron szinte az egész Alienst a korábbi ötleteiből és a kedvenc filmjeiből drótozta össze:

  • már az 1981-es Piranha 2-be is belecsempészett egy melkasrobbantó szörnyet, ami csapatban támadt Lance Henriksenre és a társaira,
  • rajongott a vietnami filmekért, és az egymást heccelő kommandósokat már a Rambo 2 forgatókönyvébe is beleírta a Terminátor forgatási szünetében (csak Stallone később kihúzta),
  • az űrbe átrakott vietnami szörnyfilmmel tanítómestere, Roger Corman '50-as évekbeli klasszikusai (Rákszörnyek támadása, Óriáspiócák támadása, stb.) előtt is tisztelegni akart,
  • az Alienek hangyákat és darazsakat idéző rovartársadalmát pedig Robert A. Heinlein 1959-es bestselleréből, a Csillagközi invázióból vette át (ezért is emlegetik Hudsonék a film elején rovaritrásként a küldetést), amit a stábtagokkal is elolvastatott,
  • a Terminátor robotlapító Sarah Connorját továbbvitte az árva kislányt megmentő, női Rambóvá változó Ripley-ben is, végleg bebetonozva ezzel a filmgyártásba a Schwarzenegger-féle egyszemélyes hadseregekkel egyenrangú, tökös női akcióhősöket.

Hiába láttad százszor, akkor is beszarsz!

Cameron szerencsére a sok lövöldözés közé berakott néhány kifejezetten ijesztő jelenetet is. Ilyen felejthetetlen fosatós rész A bolygó neve: Halálban például az, amikor

Jó film? Nem! Kihagyhatatlan mozgóképtörténeti mérföldkő!

Port.hu: 9,4 pont
IMDb: 8,4 pont
Rotten Tomatoes: 98%
Metacritic: 87%
Index-ítélet: 10/10

  • megmozdul a formalinban tartósított arctámadó (persze az is jellemző Cameronra, hogy rögtön túllicitálja a jelenet a katonák benyögésével: "Szerelem ez első látásra!")
  • a kőkemény zsoldosok rettegve bámulják az idegőrlően pittyegő mozgásérzékelőt, a néző pedig még náluk is jobban izgul, hogy mi lesz,
  • vagy amikor a húsraktárban tárolt, halottnak hitt telepesnőnek váratlanul kipattan a szeme (ettől gyerekkoromban úgy megijedtem, hogy évekig nem mertem újranézni a filmet)
giphy.gif
Fotó: 20th Century Fox / Pannonia Entertainment

Cameron elvitathatatlan érdeme tehát az, hogy nem másolta le szolgaian Ridley Scott klausztrofób horrorját, hanem inkább átemelte az összes jól bevált kelléket a péniszfejű szörnytől a szűk szervizfolyosókig egy számára sokkal testhezállóbb, akciófilmes sci-fi világába. Ahol aztán kedvére darabokra robbanthatott minden gumiszörnyet és díszletfalat. Azaz:

míg Ridley Scott és H. R. Giger művészifilmes érzékenységgel forgattak horrort, Cameron profi iparosként a kasszarobbantó blockbusterek rangjára emelte az addig lenézett B-filmeket.

Na ezért brutálisan jó és százszor újranézhető film még 29 évvel a mozibemutatója után is A bolygó neve: Halál. Ami ráadásul látványban (két idejétmúlt űrhajómakettes-vetített hátteres jelenet kivételével) bármelyik mostani, 200 millióból forgatott Marvel-filmmel, Éhezők viadala-folytatással és agyatlan remake-kel felveszi a versenyt. Mert minden képkockáján érződik, hogy habszivacs szörnyeket farigcsáló, sci-fi rajongó filmbuzik csinálták a többi hozzájuk hasonló, sci-fi rajongó filmbuzinak.

De MIÉRT JOBB EZERSZER A RENDEZŐI VÁLTOZAT A RÉGINÉL? ELMONDOM, GÖRDÍTSE LE A KIS NYILACSKÁT!

Például azért, mert régi ismerősként üdvözölhetjük benne a Space Jockey űrhajóját, a tojásszállító Derelictet, jobb bepillantást nyerhetünk a Weyland mamutvállalat dolgozóinak mindennapjaiba, és a szereplők egymáshoz való viszonya is árnyalódik egy rakás ütős beszólással.

Íme az 1992-es, 154 perces rendezői változat összes változtatása a moziváltozathoz képest:

  • A film elején Ripley a Weyland pihenőszobájában ül, egy óriásképernyőre vetített erdő mellett. Burke itt mondja el Ripley-nek, hogy a lánya, Amanda felnőtt, és 66 évesen el is hunyt, mialatt ő az űrben sodródott. Ripley-t lelkiismeretfurdalás gyötri, mivel azt igérte a lányának, hogy a Nostromo visszaér a Földre a tizenegyedik születésnapjáig - többek között pont emiatt lesz belőle később gyerekmentő női Rambo.
  • Meghosszabbodott az a jelenet, amiben a Weyland-igazgatóság kihallgatja Ripley-t az LV-426-on és a Nostromón történtekről, így a néző még nagyobb rohadéknak tartja a Társaságot.
  • Később úgy is látjuk az LV-426 terraformáló kolóniáját, Hadley's Hope-ot, hogy ott mindenhol Weyland-kitűzős irodisták meg melósok szorgoskodnak, és gyerekek játszanak a folyosókon.
  • Láthatjuk azt is, ahogy Newt szülei a holdjárójukkal kimennek a Derelict roncsaihoz, és óvatlanul bemennek az űrhajóba. A kislány és a testvére a hátsó ülésen közben azon veszekednek, ki tud ügyesebben elbújni a szellőzőjáratokban - ez a magyarázat arra, hogyan lesz ilyen ügyes túlélő egy kislányból.
  • A moziváltozatból kimaradt egy horrorisztikus elem: Newt apjára ráugrik egy arctámadó, mire az egész család sikoltozni kezd a süvítő szélben.
  • Kibővült az a jelenet is, ahol Burke és a hadnagy a lakásában látogatják meg Ripleyt.
  • A berakodáshoz készülő űrkommandósok hajóján is többet időz a kamera: pucér csajos öltözőszekrényt és nukleáris tölteteket is láthatunk.
  • Hudson a hajón még külön eldicsekszik Ripley-nek, mi mindennel durranthatják le az Alieneket - kiváló ellentéte ez a jelenet annak, ahogyan Hudson az Alienekkel való első találkozás után viselkedik.
  • Kimaradt az zseniális, izgalomfokozó jelenet is, amikor a kolónia kihalt folyosóin kommandózó Hudson és Vasquez rettegve nézik a mozgásérzékelőt, de kiderül, hogy az csak az egyik szobában rohangáló aranyhörcsögöt mutatta.
  • Ripley és az ágyba fektetett Newt Ripley lányáról és a születésről beszélgetnek az arctámadók elszabadulása előtt. Ez a jelenet szépen előkészíti a harcias anyatigrissé átváltozó, lángszórós Ripley-t, aki inkább meghal, mintsem még egy gyereket elveszítsen az Alienek miatt.
  • Hudson és Vasquez az egyik jelenetben azon vitatkoznak, hogy az Alienek vajon bolyban laknak, mint a hangyák, vagy kaptárban, mint a méhek.
  • A rendezői változatban már láthatóak azok a hosszabb jelenetek is, ahol a mozgásérzékelő, automata gépágyúk elfüstölik a teljes lőszerkészletüket, több tucatnyi Alient ledarálva (10 töltény marad összesen a tárban, mikor a szörnyek úgy döntenek, kerülőúton próbálkoznak). Ez a jelenetsor azért sokkoló, mert a nézőben itt tudatosul: minden szétrobbanó Alien harcos egy telepesből rágta ki magát korábban.
  • Hicks és Ripley több jelenetben is úgy váltanak egymással egy-két aggódó mondatot, mintha valami alakulna közöttük. Ott, ahol Ripley lángszóróval indul vissza a kislányért, miközben Hicks már a fél szemére megvakult a savtól, egy érzelmes jelenetben megállapodnak, hogy innentől a keresztnevükön szólítják egymást. A stúdió ugyanis a folytatásban is szerepet szánt volna nekik: ők (plusz Bishop) akadályozták volna meg a polgárháborúba süllyedt, Szárnyas fejvadász-díszletként kinéző New York elleni Alien-inváziót!