Az idei Oscar is a fehér férfiakról szól majd

2015.01.16. 21:31

A csütörtökön kihirdetett Oscar-nevezéseket elnézve a szaksajtó ismét levonta a lesújtó következtetést: női rendezőnek és írónak, valamint színes bőrű filmkészítőnek lenni Hollywoodban nem jó dolog. Valahol igazuk van, hiszen a jelölt filmesek között egy női rendező vagy író sincs, és a fő kategóriákban nagyítóval lehet nem fehér jelöltet találni: a mexikói Alejandro González Iñárritut a Birdmanért jelöltek.

Pedig a Selma című történelmi drámáért simán lehetett volna jelölni Ava DuVernay rendezőt, akivel egyszerre két legyet is ütött volna a Filmakadémia, hiszen nő, a film férfi főszereplője, David Oyelowo pedig a kritikusok szerint zseniális alakítást nyújtott, mégis kimaradt a legjobb öt színész közül. A Selma még így is jól járt, hiszen jelölték a legjobb film és legjobb betétdal díjára - utóbbit meg is fogja kapni szerintünk. Szintén nem jelölték Angelina Jolie-t az Unbroken rendezéséért, és Carmen Ejogo (Selma) sem került be a legjobb női mellékszereplők közé.

Illusztris társágba került Bradley Cooper

A filmtörténetben 2015-ig mindössze kilenc olyan színész volt, akit zsinórban három egymást követő évben is Oscarra jelöltek: Spencer Tracy (1937-1939), Gary Cooper (1941-1943), Gregory Peck (1945-1947) Marlon Brando (1951-1954), Richard Burton (1964-1966), Al Pacino (1972-1975), Jack Nicholson (1973-1975),  William Hurt (1985-1987) és Russell Crowe (2000-2002).

Mostantól Bradley Cooper is ennek a klubnak a tagja, hiszem 2012-ben a Napos oldalért, 2013-ban az Amerikai botrányért jelölték, idén pedig az Amerikai mesterlövész főszerepe érte egy nevezést számára. Apróság, de mivel az idei filmje producere is egyben, a legjobb filmért járó szoborra is esélyes.

Az LA Times már 2012-ben megírta, hogy amíg az Oscar-jelölők 94 százaléka fehér, 77 százaléka férfi és 86 százaléka 50 év feletti, a trend nem is nagyon fog változni. Ehhez mondjuk az is hozzátartozik, hogy a cikk megjelenése után nem sokkal az Amerikai Filmkadémia a fekete Cheryl Boone Isaacs-ot nevezte ki elnökének, de hát egy fecske nem csinál nyarat.

A Twitteren nem nagyon kímélték a Filmakadémiát, pillanatok alatt megszületett a #WhiteOscars (FehérOscar) és #OscarsSoWhite  (DeFehérAzOscar) hashtag, a felhasználók pedig meglehetősen hevesen anyázták a Filmakadémia tagságát.

Legó-kalandnak sem volt jó lenni csütörtökön

Persze ahogy a rendező- és forgatókönyvírónők és a nem fehér filmesek is kimaradtak a szórásból, ugyanúgy szomorkodhatnak sokan mások. Sokan köztük joggal, mint például a Legó-kaland alkotói, akik szerintem nem is hittek a fülüknek, amikor bejelentették a legjobb animációs filmek kategóriát, és nem hallották a nevüket. És hogy kiket okolhatnak a kudarcért?

Elsősorban a kollégákat. Az Oscar-nevezések esetében ugyanis az egyes kategóriákban a szakzsűri jelöli a filmeket és alkotókat, így a közel félmilliárd dollárt termelő, és a 2014-es év második legnagyobb kritikai sikerének számító filmet az animációs szakemberek hagyták ki a legjobb öt film közül, vélhetően azért, mert nem tartották elég nagy művészi és szalmai kihívásnak.

A Variety cikke szerint az animációs szakemberek köztudottan imádják a stop-motion technikát és rajonganak a klasszikus módszerekkel készült filmekért, így a számítógéppel generált legófigurák nem nagyon izgatták a fantáziájukat, annál inkább a Song of the Sea vagy a Princess Kaguya. Ráadásul ebben a kategóriában a szavazók mind a húsz nevezett filmet megnézték (igen, ezt ki kell emelni) és egy tízpontos skálán értékelték őket, majd a legjobb öt eredményt elérő film nevét diktálták le a Filmakadémia fejeseinek.

Meglepő, de csak valahol mulatságos

 

Vegasban a Sráckor a nyerő

A nevezések bejelentése után nem sokkal a Las Vegas-i bukmékerirodák is közzé tették, ők kiket tartanak esélyesnek az egyes kategóriákban. Ennek alapján a legkevesebb pénzt a Sráckor (legjobb film), Richard Linklater (legjobb rendezés), Patricia Arquette (legjobb női mellékszereplő), J.K. Simmons (legjobb férfi mellékszereplő),  Julianne Moore (legjobb női főszereplő), Micael Keaton (legjoibb férfi főszereplő) hozza a konyhára, a legtöbbet pedig az Amerikai mesterlövész - Bennett Miller - Laura Dern - Robert Duvall - Marion Cotillard - Bradley Cooper hatosfogattal lehet nyerni.

Mint minden évben, idén is kimaradt jó pár esélyes színész, színésznő, film, író és rendező a szórásból, és a rajongóik a faji egyenlőtlenségek miatt háborgókhoz csatlakozva a Twitteren adták ki frusztrációikat magukból. Jennifer Aniston krónikus fájdalomtól szenvedő, nyers, cinikus karaktere, illetve annak megformálása simán érhetett volna legalább egy jelölést, ezzel szemben a Filmakadémia a meglehetős outsidernek számító Marion Cotillardot jelölte, meglepve ezzel mindenkit, de leginkább magát a színésznőt.

Szintén furcsa látni Laura Dern nevét a legjobb mellékszereplők között, hiszen a Vadonban azért annyira nem volt jó, és Rene Russo az Éjjeli féregben és különösen Jessica Chastain A Most Violent Year című filmben jóval érettebb, emlékezetesebb alakítást nyújtott. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a rendezők céhének filmes jelölései és a legjobb rendezés Oscar-kategóriája sem egyezik meg (pedig itt elég nagy az átfedés a tagok között, ugye), így maradhatott ki Clint Eastwood az Amerikai mesterlövészért, és kerülhetett be Bennett Miller, a Foxcatcher rendezője.

Kifejezetten érthetetlen azonban, hogy miért csak nyolc filmet jelöltek Oscarra - hiszen a négy éve megváltoztatott szabályok alapján akár tízet is felsorolhattak volna - ráadásul joggal, hiszen olyan filmek maradtak ki, mint a Holtodiglan (a legjobb adaptált forgatókönyvek közül is, ha már itt tartunk), az Éjjeli féreg, a Csillagok között vagy a Foxcatcher. A legjobb külföldi filmek közé nemhogy a Fehér Isten nem fért be, de a csodálatosan drámai Lavina sem, a svédek indulója, amit a kritikusok nem egy listán simán az év tíz legjobb filmje közé jelöltek.

A közönség sem érti

A Fandango.com online jegyportál a nevezések bejelentése után nem sokkal egy ezerfős felmérésben kérdezte meg a mozirajongókat arról, mit gondolnak az idei kategóriákról. A válasz valahol kiszámítható volt: a legtöbben a Legó-kaland mellőzését tartották a legfelháborítóbbnak, második és harmadik helyen pedig a Selma rendezőjének és főszereplőjének kihagyását jelölték meg. Sokan nem örültek annak sem, hogy Clint Eastwood nem kapott rendezői jelölést amerikai zászlóba tekert háborús filmje, az Amerikai mesterlövészért.

Ami a meglepetéseket illeti, a Fandango látogatóit leginkább az döbbentette meg, hogy Jennifer Aniston helyett Marion Cotillard került be a legjobb színészmők mezőnyébe a Két nap, egy éjszaka című filmjéért. Mivel a filmet széles körben nem mutatták még be, ezen annyira nem lehet csodálkozni: december 24-én került be egyetlen egy amerikai moziba, pont azért, hogy a színésznőt jelölhessék. Kellemes meglepetésként jelölték meg Bradley Cooper (Amerikai metserlövész) és Steve Carell (Foxcatcher) nevezését a legjobb férfi színészek közé, ezzel speciel mi is egyetértünk.

A 10 legérthetetlenebb mellőzés:

  1. A Legó-kaland (legjobb animációs film)
  2. David Oyewelo, Selma (legjobb színész)
  3. Ava Du Vernay, Selma (legjobb rendező)
  4. Clint Eastwood, Amerikai mesterlövész (legjobb rendező)
  5. Angelina Jolie, Rendíthetetlen (legjobb rendező)
  6. Jake Gyllenhaal, Éjjeli féreg (legjobb színész)
  7. Jennifer Aniston, Cake (legjobb színésznő)
  8. Gillian Flynn, Holtodiglan (legjobb adaptált forgatókönyv)
  9. Amy Adams, Nagy szemek (legjobb színésznő)
  10.  Bill Murray, St. Vincent (legjobb színész)

Az öt legkellemesebb meglepetés:

  1. Marion Cotillard, Két nap, egy éjszaka (legjobb színésznő)
  2. Bradley Cooper, Amerikai mesterlövész (legjobb színész)
  3. Steve Carell, Foxcatcher (legjobb színész)
  4. Laura Dern, Vadon (legjobb női mellékszereplő)
  5. Paul Thomas Anderson, Beépített hiba (legjobb adaptált forgatókönyv)

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!