Tessékre orrtúrás és csókolózás!

30 dolog, amit a VAN-DVD rendezői kommentárjából tudtunk meg a filmről

VAN22
  • A Van valami furcsa és megmagyarázhatatlanról szólt ez az év
  • Az elején még azt hitték, ez annyira csak a körúton belül fogja érdekelni az embereket, hogy még külön mozibuszt is szerveztek, ami házhoz vitte a filmet
  • Aztán mégis annyira imádták az emberek, hogy itthon megnézték 63 ezren, és a fesztiválokon is folyamatosan nyeri a díjakat
  • A film készítőiből alakult VAN-zenekar kétszer is megtöltötte az A38 hajót, az utcán álltak sorba az emberek, hogy bejussanak a koncertre
  • Végre megjelent a film DVD-n is, a rendezői kommentár kielemzésével most már tényleg lezárható ez a korszak az életünkben
2015.10.31. 15:07
Utolsó, nagyon is létező koncertjét adta a valójában nem is létező VAN-zenekar annak apropóján, hogy végre megjelent DVD-n is a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című film. Reisz Gábor rendezőnek bevallottan az volt a szándéka, hogy ezzel lezárjon egy korszakot az életében, hogy végre az új dolgaival tudjon foglalkozni. Úgyhogy mi is egy utolsó, búcsúzó pillantást vetünk a filmre, ami megmutatta, hogy milyen érzés most Budapesten fiatalnak lenni.

A Van valami történetébe mi akkor kapcsolódtunk be, amikor megtudtuk, hogy a film bekerült a Karlovy Vary Filmfesztivál programjába. A film ekkor még nem is volt teljesen készen, mi például még a hangkeverés fázisában kerestük fel a rendezőt a MAFILM stúdiójában, ahol arról mesélt nekünk, hogy a hetes buszon született meg az egész ötlet. A film óriási siker lett Karlovy Varyban, nem utolsósorban a szuper zenéjének köszönhetően, amit a rendező saját maga írt a dobozgitárján. 

Ennek ellenére ősszel még mindig nem lehetett tudni, hogyan és miként láthatja majd ezt a filmet a hazai közönség: pedig a sikerszéria nem állt meg, a miskolci Cinefest filmfesztiválon Reisz Gábor nyerte a fesztivál második legnagyobb díjának számító Adolf Zukor-díjat, és egyre nagyobb kultusz kezdett kialakulni a film körül. A Toldiba szervezett díszbemutatón az emberek már kívülről tudták a filmbeli dalok szövegét. 

Pedig korábban nagyjából arra számított mindenki, hogy sok más szuper magyar filmhez hasonlóan ezt is megnézik majd párezren a körúton belül, és kész. A hazai mozihelyzetet annyira tragikusnak találták, hogy még egy mozibuszt is csináltak a filmhez, amivel házhoz vitték a filmet annak, aki így akarta megnézni. Pedig aztán a VAN-t moziban eddig 63 ezren nézték meg, és folyamatosan nyeri a fesztiválon a díjakat, a VAN filmzenekar pedig akárhányszor lépett fel (egyszer a Toldiban, egyszer az Ankertben, és kétszer az A38 hajón, illetve egyszer a Bánkitó fesztiválon) mindig az utcán álltak fegyelmezett sorban az emberek, hogy élőben hallhassák a film zenéjét.

És Reisz Gábor hiába kapott egy ösztöndíjat a Cannes-i Filmfesztiváltól, és így fél évig Párizsban élhetett, hogy a következő, Rossz versek címet viselő filmtervén dolgozzon, itthon még mindig a VAN-ról és a zenéjéről szerveztek konferenciát. Most viszont végre megjelent a film DVD-n,  úgyhogy mostmár tényleg le lehet zárni ezt a korszakot: még egyszer, utoljára megnéztük a filmet, úgy, ahogy eddig még soha: a rendezői kommentárral és a kimaradt jelenetekkel együtt. 

Reisz Gábor elég szokatlan módon forgatta a Vant, szóval sejthettük, hogy a DVD-hez készült alkotói kommentár sem lesz olyan, mint amit megszokhattunk máshol. És tényleg: Reisz egyedül ül a mikrofon előtt, de úgy tesz, mintha telefonon felhívná a különböző alkotókat, de a második környékén már bevallja, hogy ezeket bizony mind előre felvette és utólag megvágta. Szóval senki se várja azt, hogy minden egyes jelenetről, amit a tévé előtt lát, meg fog tudni apróságokat és műhelytitkokat, Reisz ugyan próbálja olyan helyeken bevágni a telefonbeszélgetéseket, ahol releváns az adott megszólaló mondanivalója, de inkább olyan az egész, mintha közösen, még utoljára nosztalgiázna egyet a Van stábja. Viszont ha valaki arra kíváncsi, hogyan kell szinte nulla pénzből filmet készíteni, milyen szakemberek kellene hozzá, melyiknek mi a feladata, és hogyan lehet a maximumot kisajtolni belőlük a 2010-es évek Magyarországában, akkor keresve sem találhat jobb tananyagot hozzá, mint ez a kommentár. Sőt, ez tulajdonképpen az összes, lemezen található DVD-extrára vonatkozik.

30 dolog, amit megtanultunk a Van-DVD audiókommentárjából

1. Reisz először a film vágóját, Tálas Zsófit hívja fel. Az ő lakásában vágták a filmet, és az ő lakótársa hitte azt, hogy a rendezővel napokon át csak esznek és esznek, pedig csak a filmben kulcsfontosságú ebédjeleneten dolgoztak annyit, és állandóan kihallatszott az evőeszközök csörömpölése.

2. Nagy segítség volt a film vágásánál, hogy Áron végig ugyanabban a ruhában van a film során. Reisz később azt is elmondja, hogy maga Áron vetette fel, hogy nyáron nem is lenne szabad napra mennie, mert akkor hirtelen barnább lesz a kelleténél. Úgyhogy Áron másfél éven át, amíg tartott a forgatás, elkerülte a napfényt.

3. Áron nem szólal meg a kommentárban, szeretne inkább a saját filmjével foglalkozni, ugyanis még mindig rendezőnek és nem színésznek tartja magát.

4. A BKV-ellenőr Tinta Évát játszó Bach Kata meséli, hogy a buszos orrtúrását úgy kellett felvenni, hogy a rendező valami tüntetésre sietett, a tüntetés miatt pedig tömött buszok voltak, úgyhogy Reisznek 30-40 ember előtt kellett instruálnia a színésznő sorsfordító fikázását.

Bach Kata az orrát túrja a hetes buszon
Bach Kata az orrát túrja a hetes buszon

5. A kevés pénz miatt nem volt minden jelenet felvételnél hangmérnök, legtöbbször csak egy diktafonnal vették a hangot, úgyhogy a film nagy részét utószinkronizálni kellett. Így Bach Katának is legalább hússzor meg kellett ismételnie a hangstúdióban azt, hogy „jegyeket, bérleteket”, mert Reisz szerint túlságosan színházasan mondta először. 

Szabó Benedek - nem tudom, hol vagyok (nem tudom, hol kéne lennem)

vibráló csillagok egy visszapillantótükörben
nem tudom, hol vagyok
nem tudom, hol kéne lennem

ha akarnék valamit
most még lenne is rá pénzem,
de nincs kedvem semmihez
nem akarok hazamenni

6. A Kazinczy utcai lassított felvételes jelenetnél eredetileg Szabó Benedek Nem tudom, hol vagyok (nem tudom, hol kéne lennem) száma szólt, igaz Reisz úgy hivatkozik rá, hogy Nem akarok hazamenni, de az csak a leggyakrabban elhangzó mondat benne. Végül írtak saját dalokat, és az szól mindenhol a filmben, a futós zárójelenetet kivéve. 

7. A baráti társaságból a Tomit játszó Owczarek Tamásnak végig gerincsérve volt a forgatás alatt, úgyhogy a bulinegyedes, berúgós jelenetben megígérte a feleségének, hogy a fájdalomcsillapítók miatt nem iszik majd alkoholt. Ezt sajnos nem nagyon sikerült betartania. A legfájdalmasabb felvétel neki a későbbi, Szécsi Pálos táncjelenet volt, ahol nem tudott sem ugrálni, sem futni. „Tomi azóta jól van” - teszi hozzá később Reisz, bár a végefőcímben még robogón látjuk a futók között. 

8.  Amikor Áront megbüntetik az ellenőrök, ő pedig földhöz vágja a tejfölt a Blaha Lujza téren, azt legalább négyszer vették fel. A forgatásra nem volt engedélyük (a szabályozás szerint nem is kell, ha kézben van a kamera), de azért rendesen megbámulták Áront az emberek. 

9. Az ezután következő, úgynevezett „tejfölös ebéd” Reisz egyik kedvenc jelenete. A film producerének, Berkes Julinak a konyhájában forgatták, ő a próbák alatt megmutatta a stáb többi tagjának az addig elkészült és összevágott jeleneteket. Reisz szerint onnantól kezdve mindenki sokkal lelkesebb lett.

Tejföl a Blaha Lujza téren
Tejföl a Blaha Lujza téren

10. Horváth Miki (aki Mikit játssza)  utolsónak került Áron barátai közé, mert ő a többiekkel ellentétben nem gyerekkori barátja Reisznek, hanem Áronnak volt a filmjeiben a rendezőasszisztense. Így jól tudta őt kezelni például a Margitszigeti veszekedős jelenetben. 

11. Áron lakása igazából Rév Marcell operatőr (Viharsarok, Fehér Isten, Balaton Method) lakása. A fontos szerepet betöltő fürdőszoba nem Klimó Péter látványtervező ízlését dicséri, hanem Rév nagypapájának az ízlését.

12. Áron elmegy a munkaügyi központba is, Reisz ugyanis a forgatás előtt másfél évvel ugyanúgy ült ott, csak ő nem az ELTE filmszakát, hanem az SZFE rendezőszakát végezte el. Hasonló állásajánlatot kapott, mint Áron. 

A munkaügyi központos szerepében Hermann Gábor műsorvezető
A munkaügyi központos szerepében Hermann Gábor műsorvezető

13. A végtelen telefonálós rész, ami alatt Áron átsétál egy évnyi Magyarországon (Békemeneten, Sziget-fesztiválon és maratoni futáson) szintén személyes élmény. Nagyon megmaradt benne, hogy tizenévesen az édesanyja titkárnője mondta a telefonba, hogy azonnal kapcsolja az anyukát, de csak azt az idegesítő hangot hallgatta sokáig, amitől fél perc után idegrohama lett.

14. Reisz nagyon boldog, hogy annyian felismerték a nagy Szomszédok-utalást a filmben. Korábban még azt is tervezte, hogy a kamerába beszélős jeleneteknél kiírják a szereplők neveit is, ahogyan a sorozatban. 

15. Reisz úgy tervezte, hogy a forgatás minden napján főzni fog a stábra, úgy, hogy közben ő maga az operatőr, a rendező, és a forgatókönyvíró is mellé. Egyszer tényleg összejött, akkor spenótos lasagnét csinált a kollégáknak. 

16. Tinta Éva busza, a „Ég kék, a fű zöld” felirattal hónapokon át parkolt az Attila úton, de amikor elkezdték volna a forgatást, teljesen eltűnt. Végül a filmbe az Isteni műszak reklámkampányánál is felhasznált, mentőszerű kisbusz került, amire rátették ezt a feliratot. A forgatás befejezése után természetesen megint feltűnt a busz az Attila úton, mintha mi sem történt volna. 

17. Eszter új barátját először Facebookos képeken látjuk, majd személyesen is a Mammutban. Őt az Origo Filmklubjának főszerkesztője, Varga Feri játssza. Ő nem írt túl szép dolgokat Reiszék előző filmjéről, úgyhogy nem csodálkozott, hogy egy olyan szerepre hívták, amiben "fehérgalléros szarkupacnak" nevezték a figuráját. Amikor a villamosmegállóban látjuk Eszterrel, akkor éppen a Hacktionös forgatókönyvírói élményeiről kérdezgeti Jakab Julit. Erről mi is kérdezgettük egyébként.

18. A villamoson kiabáló bácsi az SZFE portása.

19. Az Áron bátyját játszó Makranczi Zalánnak nagyon sok jelenetét ki kellett vágni, mert nem bírta el ezt a történetszálat a film. Szerencsére ezek mind felkerültek a kihagyott jelenetek közé!

20. Győriványi Bálintot a híres szemezős jelenet közben hívja fel Reisz. A telefonbeszélgetés közben egy Ilonka néni megkérdezi tőle a háttérben, hogy megházasodott-e már. (Nem.)

Az SZFE portása a villamoson
Az SZFE portása a villamoson

21. Becsey Kristóf B-kamera operatőr mesél a meztelen lányos jelenetről. A vetkőzés alatt csak Reisz Gábor és Fekete Xénia gyártásvezető lehettek bent a szobában, a többiek addig paradicsomot ettek a konyhában. „Nagyon finom volt” - emlékszik vissza Becsey.

22. „Miért ne segítsek egy szegény főiskolásnak?” - erre gondolt először Takács Kati, amikor felkérték az anya szerepére. Takács nagyon sok dicséretet kapott a pakolós jelenetért, amikor ki akarja dobni Áron Esztertől kapott pólóját, és egy "bohóc majom" inget vesz neki helyette. Nagyon dicséri Reiszt, hogy mi mindent tudott kihozni belőle abban a jelenetben. Még sosem improvizált ezelőtt, de alig várja, hogy megint csinálhassa.

23. Az Amigo Dávidot játszó Mészáros Máté lelkendezve meséli, hogy mennyien megismerik az utcán a film óta (pedig még egy országos Sport szelet-kampányban is szerepelt). Ugyanez a kocsma (és a háttérben a pultot támasztó figura) szerepelt Reisz Gábor előző, Külalak című kisfilmjében is, valami miatt beakadt nála

Lukács Roland néma vagy svéd srácként
Lukács Roland néma vagy svéd srácként

24. A néma szereplőt játszó Lukács Rolanddal az volt a terv az elején, hogy svéd cserediák lesz a filmben. Aztán inkább néma lett. Senki sem emlékszik már, hogy pontosan hogyan zajlott ez a váltás.

25. Amikor Áron kiszedi a hajszálat a lefolyóból, pont egyetlen egy olyan stábtag sem volt a forgatáson, akinek szőke haja lenne, kellékes pedig nyilván nem volt, aki biztosított volna ilyesmiket. Így a gyártásvezető Reich Ida festett szőke hajszálát operálja ki Áron a lefolyóból, hogy elvigye magával Portugáliába. 

26. A portugál jelenetek forgatásán összesen négyen voltak: Reisz Gábor rendező, Ferenczik Áron főszereplő, Gáspár Szabolcs hangmérnök és Berkes Juli producer. Áron lakása itt ugyanaz, ahol Reisz lakott korábban a lisszaboni ösztöndíja alatt. A Mariát játszó színésznőt (Maria Leite) egy videocastingon találták. Áron állítólag nagyon befeszült a csókolózós-összebújós jelenetek után, nehezen viselte, hogy tessékre csókolóznia kellett Mariával. 

Maria Leite és a befeszült Ferenczik Áron Portugáliában
Maria Leite és a befeszült Ferenczik Áron Portugáliában

27. A stáb először kiment két napra Portugáliába helyszíneket keresni, meg előkészíteni mindent, aztán három újabb napra mentek ki forgatni. Reisz is be volt feszülve, mert itt nem lehetett lazázni úgy, mint a budapesti forgatásoknál. 

28. A tenger nagyjából tizenkét fokos volt, és úgy kellett benne fürdeniük, miközben Berkes Juli egy tengerparti helyen töltötte az aksikat.

29. Eredetileg úgy volt, hogy a filmvégi futást egyetlen beállításban veszik fel a Frankel Leó utcában. Nem sikerült. A futás ritmusa adott volt, a zenére, de az egyik felvételnél Áron annyira gyorsan futott, hogy elhányta magát.

30. A kommentárnak pedig az Ez van otthoni demójával van vége.

A többi extra

Reisz Gábor kommentárjával kerültek fel a lemezre a kimaradt jelenetek is, úgyhogy pontosan lehet tudni minden kivágás okát. A két legnagyobb áldozat az idősebb testvért alakító Makranczi Zalán és az apát játszó Kovács Zsolt volt. Mindegyikőjüknek van egy-egy szuper jelenete, ami nem került bele a filmbe: az előbbi például a reptér mosdójában dulakodik az utazás előtt is pepecselő Áronnal, az utóbbi meg faarccal hallgatja végig a fiától a mozitippeket, többek között arról, hogy a Sátántangó olyan, mint a Titanic, tele van szerelemmel meg akcióval, és mindkettő végén bőgnek az emberek.

A werknek nevezett összeállítást már láthatták azok, akik voltak Van-koncerten, de sajnos eddig nem lehetett hallani a finomságokat, mert a koncerttermekben egy büdös kukkot nem értett belőle soha senki. Ebben vannak olyan részek, amik a film Facebook-oldalára kerültek fel még régebben, vicces, pár másodperces videóként (például az a sorozat, ahogy csapó híján Áron és Kovács Zsolt különböző marhaságokat találnak ki, hogy meg lehessen különböztetni a felvételeket), de kerültek bele bakik is bőven. Ebből a kedvencünk az, amikor az egyik szereplőnek 5 másodperc után kellene megszólalnia, de egy teljes percen át ül tök kussban. Ezt meg is mutatjuk:

Tomek nem szólal meg

Kapunk még próbafelvételeket, amiket Reisz azt tesztelte, hogy mennyire passzolnak egymáshoz a színészek, illetve van egy lakásban felvett jelenet az Ez van demójáról, valamint egy teljes A38-as koncert is.

A VAN-DVD Budapesten már kapható az Írók Boltjában, de országszerte csak november 3-ól lesz elérhető 1990 forintért. A díszdobozos változat egy kicsit drágább, de ezt csak a Kulturbarlang webshopban lehet megvenni.